مقدمه
عصری را که در آن زندگی میکنیم ((عصر مدیریت و ارتباطات سریع)) و دنیای امروز را دهکده جهانی مینامند.در این عصر نقش اطلاعات و منابع اطلاع رسانی بسیار مهمتر از استعدادهای درخشان است و سرعت انتقال اطلاعات به همراه تکنولوژی های پیچیده باعث پویایی روزافزون محیط داخل و خارج سازمان میشود و تعداد فرصتها و تهدیدهای محیط در واحد زمان افزایش میابد بر این اساس نیاز به آشنایی با اصول و شیوه های صحیح مدیریت بحران هنگام بروز مشکلات اساسی پیش از پیش باید مورد توجه قرار بگیرد.
اصطلاحات مربوطه
فشار:
خنثی سازی یک حالت انگیزشی که به اقدام اساسی منجر شود.
تعارض:
ناسازگاری میان طرف های گوناگون نسبت به هدف.
تنش:
این مفهوم یکی از پیامدهای بحران به شمار می آیدتا یکی از ویژگی های آن
بحران ها بر اساس زمان :
بحران انعکاسی
تعریف مدیریت بحران:
در حقیقت مدیر بحران یک هماهنگ کننده بین ارگان های سرویس دهنده و تعیین کننده خط مشی فعالیت هاست و باید حداقل در سازمان خودآگاهی لازم را به وجود بیاورد و سیستم های اداری را بهبود ببخشد و با تکنیک مدیریتی کارایی و اثر بخشی افراد را بیشتر و برای رویارویی با عوامل اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی آماده سازد.
مراحل برنامه ریزی برای کنترل بحران:
1_ پیش بینی بحران و بررسی نقاط بحران خیز و آسیب پذیر
2_تهیه برنامه اقتضایی برای مواجهه با بحران
3_تشکیل تیم مدیریت بحران وآموزش نیروی انسانی
4_تکمیل برنامه ها از طریق اجرای آزمایش
شش گام موثر در مدیریت بحران:
1_ مواجهه با بحران
2_ احساس بحران
3_ مداخله و اقدام
4_ بازاندیشی
5_ برنامه نوسازی
6_اقدامات نهایی
دانلود پاورپوینت مدیریت بحران پروژه کلاسی درس تئوریهای سازمانی مدیریت- 32 اسلاید