یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پاورپوینت اصول و کاربرد روانشناسی در ترویج و آموزش کشاورزی- 135 اسلاید

اختصاصی از یارا فایل دانلود پاورپوینت اصول و کاربرد روانشناسی در ترویج و آموزش کشاورزی- 135 اسلاید دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود پاورپوینت اصول و کاربرد روانشناسی در ترویج و آموزش کشاورزی- 135 اسلاید


دانلود پاورپوینت اصول  و کاربرد روانشناسی در ترویج و آموزش کشاورزی- 135 اسلاید

 

 

 

 

 

 

 

 

-حرفهآموزی یا مهارت آموزی trainingکه برخی از آن به عنوان کارآموزی یا تربیت نیز یاد کردهاند.
-حرفهآموزی عبارت است از گسترش نگرش، دانش، مهارت، و الگوهای رفتاری مورد نیاز یک فرد برای انجام عملکرد مناسب در یک تکلیف یا شغل معین

- هدف حرفهآموزی: توسعه منابع انسانی از طریق انتخاب فارغ‌التحصیلان سطوح مختلف نظام اموزشی و ارایه دوره‌های لازم در بدو یا ضمن خدمت برای ارتقای دانش، بینش و مهارت آنها در حوزه‌های شغلی مورد نیاز

 

- تغییر همه جانبه، مداوم و هدفدار در مسیر تکامل انسان (رسالتی الهی و ضرورت عقلی)

- تحقق استعدادهای ذاتی افراد به اقتضای محیط و جامعه پیرامون (نقشآفرینی سه عامل مهم استعداد ذاتی یا وراثت، محیط و آموزش یا تربیت)

 - شکوفاسازی استعدادهای ذاتی فردی (بعد فردی: شکلدهی و رشد شخصیت فردی) + انتقال، آگاهسازی و متعهد نمودن فرد از ارزشهای جامعه (بعد اجتماعی: اجتماعی نمودن)

- کمک به انتقال بین‌نسلی معرفت یا دانش (knowledge) و توسعه مهارت‌های (skills) مورد نیاز برای کار و زندگی

 

 

رفتارگرایی


رفتارگرایی در طول دهه 1950، مکتب فکری مسلّط بود.

رفتارگرایی که بر پایه کارهای متفکرانی چون جان واتسون، ایوان پاولوف و اسکینر قرار دارد، کلیه رفتارهای انسان را توسط علل و عوامل محیطی، به جای نیروها و عوامل درونی، قابل توضیح و تشریح میداند.

رفتارگرایی بر رفتار مشاهدهپذیر تمرکز دارد.

در این حوزه، نظریههای یادگیری از جمله شرطیشدن کلاسیک و شرطیسازی عامل، مورد پژوهشهای گستردهای قرار گرفتهاند.

 

روانشناسی قانونی (Forensic Psychology)

روانشناسانی که در این حوزه فعالیت میکنند، اصول روانشناختی را در جنبههای قانونی به کار میبندند.

از جمله  این فعالیتها میتوان به مطالعه رفتارهای مجرمانه و درمان آنها و یا کار در دستگاه قضایی اشاره کرد.

این روانشناسان معمولاً به عنوان شاهد در دادگاهها حضور مییابند.

 

روانشناسی صنعتی – سازمانی (Industrial-Organizational Psychology)

روانشناسان این رشته، اصول روانشناختی را در جنبههای مختلف محیط کار مثل بهرهوری و رفتار به کار میبندند.

برخی از این روانشناسان در زمینههایی مانند عوامل انسانی، ارگونومی (شرایط محیط کار)، و تعامل بین انسان و کامپیوتر کار میکنند.

پژوهشهای این شاخته به عنوان پژوهشهای کاربردی شناخته میشود زیرا در پی حل مسائل و مشکلات دنیای واقعی است.

 

- قضاوت‌ها و برداشت‌های شخصی برخی افراد تحت تاثیر زمینه موضوع یادگیری و برخی دیگر تحت تاثیر زمینه نیست.

-افراد دارای سبک وابسته کلی‌نگر و افراد دارای سبک نابسته تحلیل نگر هستند.  
-وابسته به زمینه ممکن است نتواند از روی توضیح و شکل، قطعات دوچرخه را روی هم سوار کند ولی فرد نابسته به زمینه این کار را به راحتی انجام می‌دهد.
- وابسته به زمینه‌ها، جذب دیگران می‌شوند، شغل‌های ارتباطی و اجتماعی (همانند معلمی) و رشته‌ها و موضوعات درسی مرتبط با مردم (نظیر جامعه‌شناسی) را انتخاب می‌کنند / نابسته به زمینه، مشاغل دارای تعامل کمتر با مردم (مهندسی)، موضوعات درسی همانند ریاضیات و علوم (کمتر با مردم سروکار دارند را انتخاب می‌کنند.
-وابسته به زمینه در یادگیری و یادآوری مطالب اجتماعی موفق‌تر هستند.  /
-نابسته به زمینه دوست دارند تنها کارکنند، به ساماندهی پروژه و حل مسئله بپردازند و هدفشان را خود تعیین کنند.

- وابسته به زمینه کار گروهی، تعامل بیشتر با آموزشگر، تکالیف سازمان‌یافته و تقویت بیرونی را ترجیح می‌دهند

 

تغییر ساختار شناختی برای رویارویی با موقعیت تازه و جبران عدم تعادل

عدم برخورد درست با موقعیت تازه منجر به عدم تعادل می‌شود.

هر تعادلی مقدمهای برای رسیدن به تعادل بعدی است و این تعادل جویی همواره ادامه دارد ولی فرد هیچگاه به یک تعادل واقعی و کامل دست نمییابد.

علت عدم حصول تعادل واقعی و کامل این است که محیط و محرکهای خارجی همواره در حال تغییر و تحول هستند و به تبع آنها نیز تعادل ذهنی امری موقتی خواهد بود.

 

- مراحل مختلف رشد شناختی مطرح شده توسط ژان پیاژه  به لحاظ کیفی با یکدیگر تفاوت دارند. مقصود از تفاوت کیفی این است که دریافت کودک از خود و جهان و پیرامونش در مراحل مختلف رشد متفاوت است و مسلما نحوه برخورد با مسائل و تعبیر و تفسیر آنها نیز به اشکال مختلف صورت میگیرد.


- هر یک از مراحل مختلف رشد شناختی، ساخت و عملکرد خاص خود را دارد. این به معنی آن است که تحول فکری همه کودکان با نظم معین و در زمان نسبتاً معین ظاهر میشود و کودک نمیتواند بدون طی مرحله پیشین به مرحله بعدی وارد شود. 


-
دامنه زمانی تحول شناختی از یک مرحله به مرحله دیگر به تناسب وضعیت درونی کودک  و شرایط محیط خارج متفاوت است.


- پیاژه مراحل مختلف رشد کودک را با توجه به پژوهشهای گستردهای که زمینه شکلگیری مفاهیم مختلف شناختی  مفاهیمی همچون مکان، فضا، زمان، علیت، عدد، قانون و ...  انجام داده و همچنین با توجه به نحوه تخیل و زبان آموزی، رفتار و اخلاق کودک بیان کرده است.

 

از طریق الگودهی یا سرمشدهی (mentoring پاداشدهی، دادن بازخورد و پرسش و پاسخ میتوان دانشجویان را به سطح رشد بالقوه رساند.
با توجه به تاثیر تعیینکننده محیط اجتماعی بر رشد شناختی لازم است به مهیاسازی این محیط از جنبه پرورشی توجه شود.
معلم نباید منتظر بماند فراگیران به مرحله خاصی از رشد شناختی برسند بعد آموزش مناسب با آن سطح را به آنها ارایه دهد، بلکه پیشاپیش با ارایه آموزش چالشبرانگیز (حاوی مسایل و تکالیف قدری فراتر از سطح تواناییهای فعلی) و هدایت و راهنمایی، انها را به سطح رشد بالقوهشان برساند.
لازم است به زبان (نوشتن، بحث کردن، خلق و توسعه مفاهیم، سخنرانی و غیره) برای رشد کارکردهای عالی ذهن توجه کافی صورت گیرد.
گفتار درونی (با خود سخن گفتن) به منظور هدایت و کنترل اندیشیدن در فراگیران تشویق شود.
 
 

دانلود با لینک مستقیم


دانلود پاورپوینت اصول و کاربرد روانشناسی در ترویج و آموزش کشاورزی- 135 اسلاید
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.