لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 70
مقدمه
جلد هفتم آشنایی با قرآن مشتمل است بر تفسیر سورههای مبارکه صف ، جمعه ، منافقون و تغابن توسط شهید آیالله مطهری ، تاحدی که نوارهای آنها موجود بوده است . شرح این جلسات تفسیر در مقدمه جلد پنجم این مجموعه ذکر شده است . این مجلد نیز همچون سایر مجلدات از محتوایی غنی و بیانی روان برخوردار است . در این شماره ، به تناسب آیات ، برخی موضوعات اجتماعی سیاسی مانند نماز جمعه و مساله نفاق مورد بحث قرار گرفته است
همچنین برخلاف مجلدات قبلی ، فهرستهای آیات قرآن کریم ، احادیث و غیره در آخر کتاب اضافه شده است
از خداوند متعال توفیق بیشتر برای نشر مجلدات بعدی این مجموعه خواستاریم 22 بهمن 1377 شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهید مطهری
7
1 - تفسیر سوره صف
بسمالله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین و الصلاه و السلام علی عبدالله و رسوله و حبیبه و صفیه سیدنا و نبینا و مولانا ابی القاسم محمد صلی الله علیه و آله و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین اعوذ بالله من الشیطان الرجیم : « و اذ قال عیسی ابن مریم یا بنی اسرائیل انی رسول الله الیکم مصدقا لما بین یدی من التورا و مبشرا برسول یاتی من بعدی اسمه احمد فلما جاهم بالبینات قالوا هذا سحر مبین 0 و من اظلم ممن افتری علی الله الکذب و هو یدعی الی الا سلام و الله لایهدی القوم الظالمین 0 یریدون لیطفئوا نور الله بافواههم و الله متم نوره و لو کره الکافرون 0 هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون ( 1 ) . »
پاورقی : . 1 صف / 6 - . 9
9
دو رکن رسالت عیسی علیه السلام
درباره این آیات کریمه بحث میکردیم ( 1 ) و گفتیم که حضرت عیسی بنمریم ، عیسای مسیح ، پیامی که برای مردم آورد دو نکته بیشتر نبود . یکی تایید تورات بود ، میفرمود : من نیامدهام که چیزی از تورات کم کنم یا زیاد کنم . همانطور که قرآن مجید نقل کرده ، حضرت عیسای مسیح قسمت خیلی کمی از احکام شریعت حضرت موسی را تغییر داد ، یعنی ایشان پیغمبر صاحب شریعت بود نه اینکه صاحب شریعت نبود ، ولی شریعت او اختلاف کمی با شریعت موسی داشت و لهذا خود را مصدق تورات ، کسی که برای تایید تورات آمده است ، یعنی برای این نیامده است که این کتاب را بهکلی نفی کند [ معرفی کرد ] . نکته دیگر اینکه میفرمود به عنوان مبشر آمده ، یعنی خود بشارت ، رسالت حضرت عیسای مسیح بوده است توضیح اینکه یک وقت است که پیغمبری در ضمن تعلیماتش ، مبشر هم هست ، یعنی بشارت هم میدهد به پیغمبری که بعد از او میآید یا مثلا با اسلام نبوت پایان یافته است ، ولی مساله بشارت ظهور حضرت مهدیعجلالله تعالی فرجه مطرح شده است . البته جز تعلیمات اسلامی ، این مطلب هم هست ، اما نه این است که پیغمبر ما آمده است برای دادن این بشارت ، که اصلا رکن رسالت پیغمبر این بشارت باشد . حضرت مسیح رکن رسالتش بشارت بوده ، یعنی درواقع عیسای مسیح یک رکن رسالتش جنبه پیشقراولی و جنبه مقدمی بوده است برای پیغمبری که بعد از او میآید و اوست که جهان باید منتظر او باشد و اوست که آن شریعت را میآورد .
پاورقی : . 1 [ نوار جلسه اول سوره صف ذر ذست نیست . ]
10
این مطلبی است که قرآن با یک لطافت مخصوص بیان کرده است و ما به حکم اینکه قرآن برای حضرت عیسای مسیح عظمت و جلالت قائل است ، برای ایشان جلالت قائل هستیم و او را یکی از پنج پیغمبر بسیار بزرگ عالم میشماریم ولی در عین حال این نکته باید مشخص باشد که عیسی علیه السلام همین دو جنبه را داشت : مصدق و موید تورات بود با تغییرات بسیار کمی : " « و لا حل لکم بعض الذی حرم علیکم »" ( 1 ) و دیگر اینکه مبشر بود ، آمدهام برای اینکه به شما آمدن پیامبری را که بعد از من خواهد آمد نوید دهم و لهذا تواریخ در این جهت اتفاق دارند و فرنگیها هم این مطلب را قبول دارند که دوره ماموریت حضرت عیسای مسیح برای ابلاغ رسالت ، بسیار کوتاه بوده است . حضرت عیسی همانطور که خود مسیحیها هم اعتراف دارند تا سی سالگی رسالت خود را هیچ ابراز نکرد و در سی سالگی رسالت خود را ابراز کرد . بعد یا در سی و سه سالگی به قول بعضی و یا در سی و شش سالگی و حداکثر سی و هفت سالگی ، عیسی به قول آنها کشته شد ، میگویند بعد از سه سال و یا شش سال و یا هفت سال کشته شد عیسای مسیح دوره زیادی نداشت ، علتش این است که تعلیمات زیادی نداشت که دوره زیادی بخواهد
تفسیر سوره صف