در برنامه چهارم توسعه کشور نگاه برون گرای اقتصادی که در برنامه سوم پی گیری شده بود با جدیت بیشتری دنبال شد و ضمن آغاز
بهره برداری از ظرفیتهای ایجاد شده و فضای تقریباً بدون مانع مقرراتی برای صادرات غیر نفتی، کشور رشد قابل ملاحظهای را در توسعه این نوع صادرات شاهد بود. روندی که در دو ساله اول برنامه بوضوح تداوم داشته است. از آنجا در برنامه چهارم توسعه، ابتکار تازهای با عنوان ضرورت تولید اسناد راهبردی فرابخشی مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت، در ارتباط با موضوع بسیار مهم صادرات غیر نفتی کشور نیز چنین سندی تهیه گردید
بهره برداری از ظرفیتهای ایجاد شده و فضای تقریباً بدون مانع مقرراتی برای صادرات غیر نفتی، کشور رشد قابل ملاحظهای را در توسعه این نوع صادرات شاهد بود. روندی که در دو ساله اول برنامه بوضوح تداوم داشته است. از آنجا در برنامه چهارم توسعه، ابتکار تازهای با عنوان ضرورت تولید اسناد راهبردی فرابخشی مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت، در ارتباط با موضوع بسیار مهم صادرات غیر نفتی کشور نیز چنین سندی تهیه گردید
تدوین این سند بسیار مهم که به نوعی راهبردهای قابل پیگیری در سالهای برنامه چهارم را در قلمرو صادرات غیر نفتی تبیین میکند، به دلیل گستردگی طیف دستگاههای اجرایی مرتبط با موضوع از اهمیت بسیار زیاد برخوردار و طبعاً در کانون توجه کلیه دستگاههای ذیربط در موضوع بوده است.
روش اجرای طرح:
1-مطالعه مستندات موجود مرتبط با طرح تامل سندهای قبلی تهیه شده در حوزه صادرات کشور
2-جستجو در اینترنت برای یافتن موارد مشابه با وضعیت ایران و اسناد راهبردی توسعه صادرات سایر کشورها
3-انجام مصاحبه با خبرگان ، اساتید دانشگاه ها ، دست اندرکاران با سابقه ، کارشناسان برجسته سازمان توسعه تجارت و سایر سازمانها و دستگاه ها ، صادرکنندگان با سابقه
4-برگزاری کارگاه هم اندیشی کارشناسان دستگاهها و دست اندرکاران صادرات غیر نفتی در بخش خصوصی
5-برگزاری جلسات ایده جوشی اعضای تیم در تمام طول پروژه برای تحلیل یافتهها و راهکارها
6-برگزاری جلسات جمع بندی و تدوین گزارش نهایی
7-تدوین پیش نویس اولیه برنامه راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی
8-برگزاری دوجلسه هم اندیشی با حضور ریاست محترم کل ، معاونین ، مشاورین و مدیران سازمان توسعه تجارت
9-تدوین نسخه نهایی و اصلاح شده پیش نویس برنامه راهبردی
ساختار گزارش طرح:
تحلیل تحولات و ساختار صادرات غیر نفتی
برنامه راهبردی(پیش نویس سند توسعه ویژه –فرابخشی- گسترش صادرات غیر نفتی ایران)
گزارش مصاحبه با خبرگان صادرات غیر نفتی کشور
گزارش کارگاه هماندیشی با کارشناسان
چشم انداز:
1-ادامه رشد نقدینگی, افزایش سطح قیمتها و تثبیت نرخ ارز
2-ادامه بیثباتی در کشورهای منطقهای طرف معامله با ایران (عراق, افغانستان)
3-برتری بازارهای شرق و منطقه در تجارت با ایران و محدود شدن بازارهای غربی
4-رشد مستمر تجارت الکترونیکی در عرصه تجارت جهانی
5-رشد بطئی نرخ تورم جهانی
6-رشد مستمر کشورهای چین و هند و حضور آنها در بازارهای جهانی
7-تداوم قیمتهای بالا برای نفت خام صادراتی کشور
8-افرایش سهم کشورهای جنوب غربی آسیا در تجارت جهانی
9-فزونی رشد تجارت از تولید در جهان
رسالت:
وزارت بازرگانی
تلاش به منظور تقویت حضور بخش خصوصی و تشکلهای غیردولتی در امر صادرات، حفظ موازنه بازرگانی با تمامی کشورهای طرف معامله و گسترش فعالیتهای تجارت الکترونیک
سازمان توسعه تجارت
تقویت همکاریهای سازمانی و همفکریهای کارشناسی به منظور افزایش و بهبود سیاستهای حمایت از صادرکنندگان، حضور مؤثر در بازارهای هدف و تقویت جایگاه بخش خصوصی در صادرات.
وزارت امور اقتصادی و دارایی
خصوصیسازی شرکتهای صادراتی دولتی و وابسته به شرکتهای دولتی در قالب اصل 44 قانون اساسی و تسهیل در حضور شرکتهای چند ملّیتی در عرصه تجارت خارجی کشور از طریق قانون جذب سرمایه گذاری خارجی.
بانک مرکزی
حفظ قدرت رقابت صادرکنندگان از طریق تنظیم نرخ ارز و تورم و توسعه فعالیتهای بانکهای کشور به بازارهای هدف صادراتی.
وزارت خارجه
تقویت تعاملهای سازنده با کشورهای جهان و برقراری تعادل در روابط سیاسی با روابط اقتصادی
وزارتخانههای صنایع و معادن و جهاد کشاورزی§شناخت محصولات صادرات محور و ایجاد بسترهای لازم برای ارتقاء توانمندیهای واحدهای تولیدی و گسترش رقابتپذیری تولیدات بنگاههای اقتصادی
اهداف کیفی:
1-رشد پایدار تولیدات صادرات محور
2-برخورداری از زیرساختهای تسهیلکننده صادرات غیرنفتی
3-کاهش ریسک ( مخاطرات ) صادرات غیر نفتی
4-برخورداری از بخش خصوصی توانمند در قلمرو صادرات غیرنفتی
5-گسترش رقابتپذیری محصولات
تحلیل محیط داخلی و خارجی و استخراج فهرست نقاط ضعف و قوت ، فرصت ها و تهدیدهای تجارت خارجی کشور:
جمع بندی تحلیل روند صادرات غیر نفتی
نتایج مصاحبه با خبرگان
نتایج کارگاه هم اندیشی کارشناسان
فرصت ها:
1-تنش زدایی و گسترش روابط با اکثر کشورها
2-اجرای سیاستهای اصل 44
3-تمایل بیشتر بخش خصوصی به تولید صادراتی و ایده تولید به قصد صادرات
4-وجود مزیت نسبی در تولید طیف گستردهای از محصولات صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی در ایران
5-امکان تولید مشترک با کشورهای خارجی به منظور صادرات
6-تشدید رقابت در سطح ملی
7-تمایل کشورهای 25 گانه مجاور ایران برای واردات از ایران به عنوان بازار طبیعی
8-افزایش ظرفیت تولید در برخی رشتههای صنعتی، مصرفی، کشاورزی، خدماتی در کشور طی برنامههای توسعه
9-رشد فوقالعاده فناوری های دانش بر در کشور
10-افزایش قیمت انرژی و قیمت محصولات پتروشیمی در جهان
تهدید ها:
1-عدم پذیرش ایران در WTO
2-ظهور رقبای قدرتمند در منطقه مانند چین، ترکیه، هند
3-فقدان صنایع تولیدی مستعد برای صادرات
4-فقدان توازن در روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای دیگر
5-تنشهای سیاسی با کشورهای غربی و بالاخص اروپا
6-تلاش غرب جهت تحریم ایران بالاخص در فعالیتهای مالی
7-کوچک بودن مقیاس بنگاههای صادراتی
8-نرخ رشد بالای صادرات جهانی و حضور سایر کشورها در بازارهای هدف ایران
9-رشد اقتصادی بالا در جنوب و شرق آسیا (چین، ویتنام، مالزی، هندوستان)
10-روند نزولی سهم بازارهای اروپایی، کانادا، ژاپن، ایالات متحده در بین بازارهای هدف صادراتی کشور
شامل 32 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت پیش نویس سند توسعه ویژه ( فرابخشی ) گسترش صادرات غیرنفتی کشور