لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 36
مدریت آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی
کارشناسی مشکلات ویژه یادگیری
بررسی اختلالات یادگیری
(گروه بندی، سبب شناسی، راهبردها وروش های آموزش و توانبخشی)
تهیه و تدوین: طیبه بهزاد
مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شماره 2
مشهد
********
فهرست مطالب
تعریف
رویکردهای نظری بر ناتوانی های یادگیری
نظریه های رفتاری
نظریه های شناختی
راهبردهای فراشناختی
جنبه های پزشکی
درمان دارویی
فنون شناختی در درمان
فنون رفتاری در درمان
رشد حسی حرکتی
دید حرکتی گتمن
تئوری تشکیل نظام عصبی دمن و دلاکاتو
اختلالات زبان
محاسبه
اختلاق نقص توجه
رشد اجتماعی
*************
مقدمه
در سالهای اخیر پژوهش و مطالعه درباره ی کودکانی آغاز شده است که حالت و کردار آنان برای بسیاری از پدران و مادران و معلمان و مددکاران حیران کننده است، زیرا اغلب آنان علی رغم داشتن هوش طبیعی، بدون بهره گیری از آموزش های ویژه قادر به ادامه ی تحصیل نیستند. یا برخی دیگر ممکن است یک روز مطالبی را بخوبی فرا گیرند و روز دیگر تمام آن را فراموش می کنند.
عده ای دیگر در پاره ای از کارها بر بسیاری از همگنان خود برتری و پیشی می گیرند و در قسمتی دیگر مانند کودکان کوچکتر از خود عمل می کنند. این کودکان به تدریج در می یابند که سایر کودکان از نظر وضع درسی از آنها بهتر هستند و احساس حقارت را تجربه می کنند. کم کم بیزاری از درس مدرسه در آنها به وجود می آید. والدین آنها که اغلب از دلایل ناتوانی های یادگیری آنان بی خبر هستند، با فشارهایی که به کودک می آورند، مشکل را چند برابر می کنند.
در این مجموعه ابتدا به نظریات و تعاریف مختلف در مورد ناتوانی های یادگیری از جمله نظریه های رشدی، نظریه های رفتاری، نظریه های رشد مهارت های حرکتی، نظریه های شناختی پرداخته شده است. همچنین این مشکل از جنبه های پزشکی و عصب شناختی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
سپس به انواع و گروهبندی ناتوانی های یادگیری به گروه ها یا کودکانی که با دشواری ها در رشد مهارت های ادراکی- حرکتی، پردازش اطلاعات دیداری، پردازش اطلاعات شنیداری، تکلم یا گفتار، مشکل در حافظه، خواندن یا هجی کردن، یان نوشتاری، ریاضیات، تقسیم گردیده اند.
بخشی به سبب شناسی این اختلال و درمان های دارویی و قسمتی به ارائه ی راهبردها و راهکارهای عملی جهت رفع مشکلات رایج تحصیلی و یادگیری پرداخته است.
رشدی
ناتوانی های یادگیری الف- اختلال توجه- اختلال حافظه- اختلال ادراک- اختلال ادراکی- حرکتی
ب- اختلال فکری- اختلال زبانی
اختلال یادگیری تحصیلی 1- خواندن 2- اختلال در دست خط 3- اختلال ریاضی 4- اختلال هجی کردن و نوشتن
مشکل در خواندن: 80% کودکان LD مشکل خواندن دارند. مشکلاتی در یادگیری رمزگشایی لغات، مهارتهای پایه ای شناسایی لغت و درک مطلب خواندن دارند.
اختلال در بیان نوشتاری: از واژه نوشتارپریشی (دیسگرافیا) برای کودکانی که علی رغم هوش طبیعی بسیار بد می نویسند.
مهارت پیش نیاز نوشتن با دست:
1- درک موقعیت بدن فرد نسبت به اشیاء مفاهیمی چون بالا، پایین، زیر، رو، راست، چپ ادراک اندازه ها، شکلها و بازشناسی آنها
2- درست گرفتن مواد و تنظیم وضعیت کاغذ نسبت به چشم و بدن
اختلال بیان نوشتاری اولین بار به عنوان یک اختلال روانپزشکی در Dsm 3-R و با نام اختلال مربوط به رشد در نگارش بیان معرفی شد. (کاپلان- سادوک 1998)
تعاریف DSM 4 از ناتوانی های یادگیری
اختلال ریاضی: مشکل در مهارتهای زبانی، مهارتهای ادراکی، مهارتهای ریاضی و مهارتهای مربوط به توجه می باشد.
بررسی اختلالات یادگیری