عنوان : فرایند استکمال نفس از دیدگاه ابن سینا
فرمت : word - doc - ورد 2003 ( قابل ویرایش و اجرا در کلیه آفیس ها )
تعداد صفحات : 17 صفحه - صفحه آرایی شده آماده چاپ ، صحافی و ارائه
فونت های استفاده شده : b titr و b trafic (دانلود فونت های مورد نیاز)
پشتیبانی : 09393453403 - 24 ساعته پاسخگو شما عزیزان هستیم - محمدی
فهرست :
چکیده 3
مقدمه 3
استکمال نفس و چگونگی آن 3
استکمال در عرصه علم و عمل 4
چگونگی استکمال علمی نفس 4
ربط و نسبت نفس با عقل فعال 5
ربط و نسبت صور معقوله با نفس 6
چگونگی استکمال عملی نفس 7
استکمال نفس پس از مرگ 7
بررسی شبهه ناسازگاری تجرد نفس با استکمال آن 10
اصل اول: ثبات در جواهر و حرکت در اعراض 10
اصل دوم: روحانیةالحدوث بودن نفس 10
اصل سوم: عرض بودن عوامل استکمال نفس 10
نقد و بررسی 11
نتیجه 15
پی نوشت ها 15
مراجع 16
چکیده :
نفس از دیدگاه فلاسفه، جوهری مجرد است که از استکمال برخوردار است. ایشان علم و عمل را عامل استکمال نفس میدانند. اما تأثیر ایندو در نفس انسانی چگونه است و نفس در مسیر استکمال چه فرایندی را طی میکند؟ علاوه بر این، آیا پس از مرگ نیز استکمال نفس ادامه مییابد یا آنکه حرکت استکمالی آن با مرگ پایان میپذیرد. در این مقاله با دیدگاه ابنسینا در این زمینه آشنا میشویم. این نوشتار به این شبهه نیز میپردازد که چگونه فلاسفه با آنکه نفس انسان را مجرد میدانند و بر این باورند که مجردات از ثبات برخوردارند، از تکامل و حرکت نفس سخن گفتهاند؛ بهعبارت دیگر چگونه ثبات مجرد با حرکت و استکمال نفس سازگار است؟ در این زمینه تبیینهای متفاوتی ارائه شده است. ابنسینا این مسئله را براساس ثبات جوهر و حرکت در اعراض پاسخ داده است. در مورد این تبیین نیز به داوری خواهیم نشست.
مقدمه :
یکی از تقسیمات اولیه وجود، تقسیم آن به مجرد و مادی است. مراد از مجرد، موجودی است که دارای ویژگیهای امور مادی نباشد. بهنظر بیشتر فلاسفه، یکی از ویژگیهای امور مادی و جسمانی، حرکت است؛ از این رو عالم ماده آمیختهای از قوه و فعل است و این قوا و استعدادها بهتدریج به فعلیت در میآیند و شیء مادی تغییر میکند. بنابراین، چون موجود مجرد در مقابل موجود مادی است، باور رایج در فلسفه این است که در مجردات هیچگونه حرکتی راه ندارد؛ از این رو در تقسیمی دیگر، موجود به ثابت و متغیر تقسیم میشود؛ مجرد از ثبات برخوردار است، برخلاف مادی که متغیر است.
منابع :
- قرآن کریم.
- ابنسینا، حسین بن عبدالله، المبدأ و المعاد، تهران: مؤسسه مطالعات اسلامی، 1363.
- التعلیقات، تحقیق عبدالرحمن بدوی، بیروت: مکتبة الاعلام الاسلامی، 1404ق.
- الالهیات من کتاب الشفاء، تحقیق حسنزاده آملی، قم: مرکز النشر التابع لمکتب الاعلام الاسلامی، 1376.
- الشفاء (الالهیات)، قم: مکتبة آیةالله مرعشی، 1404ق.
- الشفاء (الطبیعیات)، ج1و2، قم: مکتبة آیةالله مرعشی، 1404ق.
- النفس من کتاب الشفاء، تحقیق حسنزاده آملی، قم: مکتب النشرالتابع لمکتب الاعلام الاسلامی، 1375.
- رساله نفس، چ2، همدان: دانشگاه بوعلی سینا، 1383.
- ابنسینا، حسین بن عبدالله، النجاة من الغرق فی بحر الضلالات، مقدمه و تصحیح از محمدتقی دانشپژوه، چ2، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1379.
- الهی قمشهای، مهدی، حکمت الهی به ضمیمه شرح فصوص حکیم فارابی و قسمت روانشناسی و منطق، ج2، چ3، بیجا: اسلامی، 1335.
- بهمنیار، التحصیل، چ2، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1375.
- حسنزاده آملی، حسن، اتحاد عاقل به معقول، قم: بوستان کتاب، 1386.
- ، سرح العیون فی شرح العیون، چ2، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، 1379.
- سیاسی، علیاکبر، علمالنفس ابنسینا و تطبیق آن با روانشناسی جدید، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1333.
- الشیرازی، محمدبنابراهیم، الحکمة المتعالیة، ج3و4و9، چ4، بیروت: دارلاحیاء التراث العربی، 1410ق.
- مفاتیح الغیب، تهران: مؤسسه تحقیقات فرهنگی، 1363.
- الطوسی، خواجه نصیرالدین، شرح الاشارات و التنبیهات، ج2 و3، قم: نشر البلاغه، 1375.
- عرب مؤمنی، ناصر، درباره اتحاد عالم به معلوم، فصلنامه مطالعات اسلامی، شماره52و51، بهار و تابستان، 1380.
- فیاضی، غلامرضا، علمالنفس فلسفی، تحقیق و تدوین محمدتقی یوسفی، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1389.
- فیض کاشانی، ملامحسن، علمالیقین فی اصول الدین، تحقیق محسن بیدار، ج1، قم: بیدار، 1377.
- مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج67، چ3، بیروت: دارلاحیاء التراث العربی، 1403ق.
- مرآة العقول، ج7، چ2، تهران: دارلکتب الاسلامیة، 1363.
- مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، ج7، چ3، تهران: صدرا، 1374.
منابع از کتب معتبر علمی می باشد.
لینک دانلود را پس از پرداخت دریافت می کنید .
پرداخت توسط کلیه کارت های عضو شتاب امکان پذیر است .
تحقیق آماده در مورد فرایند استکمال نفس از دیدگاه ابن سینا