لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"
فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحات:17
تحولات بنیادی و فرآیندة آموزش از راه دور ترجمه:
تکنولوژی و جامعه
تغییرات اجتماعی که در دهة گذشته به وقوع پیوسته موثر بوده و بر انتقال ساختار جامعه توسعه یافته و زیربناهائی که بر پایه آنها شکل گرفته تاثیر گذارده است. واضح است که بخش اعظمی از این تغییرات مبتنی بر کامپیوترهای پیشرفته و تکنولوژی ارتباطی، بویژه اینترنت، میباشد که بر تمامی وجوه توسعه و برنامههای اجتماعی تاثیر گذارند. (web-based Education. Com.2000)
بنظر میرسد تا سال آینده (2002) حدود 600 میلیون نفر در سرتاسر جهان به اینترنت پیوسته و یا حداقل در زمانهای خاصی از شبکه استفاده کنند. این در حالی است که تا سال 2007، 80% از مردم کشورهای صنعتی به اینترنت خواهند پیوست . (Wei yu ، 2000)، تا پایان دهة اول از قرن بیست و یکم، اکثر مردم در کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه ، بدون شک از اینترنت با سرعت بالایی برای منافع اقتصادی، علمی، فرهنگی، سیاسی، آموزشی و … استفاده خواهند کرد .
چنین تغییراتی ، هم آنهائی که ما تجربه شان کردهایم وهم آنهائی که بدون شک در سالهای بعد واقع خواهند شد، بسیار بزرگتر از انتظاراتی است که با ظهور تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی در گذشته مد نظر بود (Adell، 2000) .هر چند تکنولوژیهای پیشین (چاپ، تلفن، رادیو، سینما وتلویزیون) انقلابی واقعی در زمان خود محسوب شدند، تکنولوژیهای نوین که در جامعة فعلی ما نفوذ کردهاند تاثیر بسیار عظیمتری داشتهاند؛ چرا که از ابعاد، سرعت و ظرفیت جهانی برای رشد خود برخوردارند.
بهر حال نباید فراموش کرد که علیرغم رشد گستردة تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی در بخشهای صنعتی و افزایش نفوذ آنها درکشورهای توسعه یافته، در صد زیادی از جمعیت دنیا از پیشرفتهای تکنولوژی که انقلابی در زندگی، کار و ارتباط مردم محسوب میشود، بازماندهاند. نزدیک به 90% از کاربران اینترنت در کشورهای صنعتی هستند. بعبارتی دیگر تعداد، استفاده کنندگان اینترنت در آفریقا وخاورمیانه تنها 1% از کل راتشکیل میدهد (2001، OIT).
2ـ تاثیر تکنولوژی بر یادگیری باز و یادگیری از راه دور
جهان آموزش نمیتواند از این واقعیات تکنولوژیکی چشم پوشی کند. میتوان از آن بعنوان موضوعی برای مطالعه ویا وسیلهای برای استفاده بمنظور آموزش افرادی که قبلاً از محیطهای خارجی برای سازماندهی امورشان در جامعه استفاده میکردهاند، کمک گرفت. و نوعی از آموزش که بیشترین آمادگی را برای استفاده از نوآوریهایی تکنولوژیکی از آغاز تا کنون نشان داده است، آموزش از راه دور میباشد.
اکنون یادگیری فردی و گروهی موثر بدون توسل به فضاهای آموزشی سنتی امکان پذیر گردیده است و دسترسی به اقسام مختلف دانش، تسهیل یافته؛ هر چند چنین تسهیلاتی برای آموزش و یادگیری همچنان ریسک مربوط به خود را دارند.
گرایشات ذیل در ارتباط با این تکنولوژی و آموزش از راه دور در ابتدای هزارة جدید میتواند مورد شناخت قرار گیرد:
- گرایش به توسعة فزآینده تکنولوژیهای فرهیخته و کاربردشان در آموزش، خود بازگو کننده این واقعیت است که در کلاسهای مرسوم و آموزش از راه دور، بمنظور برآوردن تقاضای روبه رشد برای آموزش به روز در جامعه امروز، میبایست بر موانع متعددی غلبه پیدا کرد.
- گسترش قابل ملاحظهو توسعة مورد انتظار در آموزش / یادگیری از طریق اینترنت، در کشورهای توسعه یافته، در طی چند سال آتی، بیش از نیمی از آموزش پیشنهاد شده برای جمعیت بزرگسال از طریق اینترنت و تحت عناوین آموزش مجدد و برنامههای به روز کننده ارائه خواهد شد (2000، web-Based Education Commision) ، و بیشتر دانشگاهها از اینترنت برای آموزش استفاده خواهند کرد.
- بسط و گسترش اینترنت بمنظور آنکه آموزش مبتنی بر وب برای اکثریت مردم با هزینه پایین و یاحتی بدون هزینه در مراکز عمومی همچون مدارس، شهرداریها ،موزهها، کتابخانهها، مراکز آموزشی، سوپرمارکتها، فرودگاهها و ایستگاههای قطار و اتوبوس قابل دسترسی باشد.
- افزایش سرعت، خطوط فیبرنوری،ارتباطات بوسیلة RF، ماهواره و شبکة قدرت، ADSL، موبایل اینترنت،اینترنت 2 و 0000 که سبب کاهش هزینههای ارتباطی شده و کاربران میتوانند از گلچینی از مزایا درمحیطهای یادگیری مجازی استفاده نمایند.
ایجاد رقابت بین راه اندازان سایتهای اینترنتی و موسسات آموزشی که سبب دسترسی به آموزشهائی با محتوا، با کیفیت بالاتر وهزینة کمتر خواهد شد.
- در این اولین دهه از قرن بیست و یکم، بازار آموزش به مکانی جذاب برای تجارب بسیاری از شرکتهای نرم افزاری تبدیل میشود، به نوعی میتوان گفت آموزش بخشی از اقتصاد خواهد شد که در آن عرضه و تقاضا را محصولات آموزشی با کیفیت تشکیل خواهند داد.
مقاله درباره تحولات بنیادی و فرآیندة آموزش از راه دور