هدف این مقاله مرورى بر مباحث مدیریت زنجیره تامین است و در آن پس از بیان مفاهیم آن، ارتباط آن با تجارت الکترونیک مورد بررسى قرار گرفته است.
این مقاله سعى دارد تا با روشن کردن مفاهیم اصلى مدیریت زنجیره تامین جایگاه آن را در توسعه فناورى اطلاعات به ویژه تجارت الکترونیک تبیین کند.
مهمترین خواسته مدیریت تامین:
مدیریت زنجیره تامین ( SCM ) پدیدهاى است که کار را به طریقى انجام مىدهد که مشتریان بتوانند خدمت قابل اطمینان و سریع را با محصولات با کیفیت در حداقل هزینه دریافت کنند.
در حالت کلى زنجیره تامین از دو یا چند سازمان تشکیل مىشود که رسماً از یکدیگر جدا هستند و به وسیله جریانهاى مواد، اطلاعات و جریانهاى مالى به یکدیگر مربوط مىشوند. این سازمانها مىتوانند بنگاههایى باشند که
مواد اولیه، قطعات، محصول نهایى و یا خدماتى چون توزیع، انبارش، عمده فروشى و خرده فروشى تولید مىکنند. حتى خود مصرف کننده نهایى را نیز مىتوان یکى از این سازمانها در نظر گرفت.
تاریخچه مختصری از مدیریت زنجیره تامین :
در دهه 90 میلادى، به همراه بهبود در فرایندهاى تولید و به کارگیرى الگوهاى مهندسى مجدد، مدیران بسیارى از صنایع دریافتند که براى ادامه حضور در بازار تنها بهبود فرایندهاى داخلى و انعطاف پذیرى در توانایىهاى
شـــــرکت کافى نیست، بلکه تامین کنندگان قطعات و مواد نیز باید موادى با بهترین کیفیت و کمترین هزینه تولید کنند و توزیع کنندگان محصولات نیز باید ارتباط نزدیکى با سیاستهاى توسعه بازار تولید کننده داشته
باشند. با چنین نگرشى، رویکردهاى زنجیره تامین و مدیریت آن پا به عرصه وجود نهاد. از طرف دیگر با توسعه سریع فناورى اطلاعات در سالهاى اخیر و کاربرد وسیع آن در مدیریت زنجیره تامین، بسیارى از
فعالیتهاى اساسى مدیریت زنجیره با روشهاى جدید درحال انجام است.
تعاریف مدیریت زنجیره تامین:
زنجیره تامین بر تمام فعالیتهاى مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج ) تا تحویل به مصرف کننده نهایى و نیز جریانهاى اطلاعاتى مرتبط با آنها مشتمل مىشود.
به طور کلى، زنجیره تامین زنجیرهاى است که همه فعالیتهاى مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالاى نهایى به مصرف کننده را شامل مى شود.
فرایند یکپارچه سازى فعالیتهاى زنجیره تامین و نیز جریانهاى اطلاعاتى مرتبط با آن، از طریق بهبود و هماهنگ سازى فعالیتها در زنجیره تامین تــــولید و عرضه محصول می باشد.
خصوصیات زنجیره تامین:
براى مدیریت موثر زنجیره تامین ضرورى است که تامین کنندگان و مشتریان با یکدیگر هماهنگ کار کنند.
عرضهکنندگان و مشتریان باید اهداف یکسان داشته باشند.
عرضهکنندگان و مشتریان باید اعتماد متقابل داشته باشند.
مشتریان در زمینه کیفیت محصولات و خدمات به تامینکنندگان خود اعتماد مىکنند.
5 عملکرد برای مدیریت در برابر چالش های زنجیره تامین:
بسیارى از تکنولوژىها و ابزارها در بهبود راهکارهاى زنجیره تامین مورد استفاده قرار مىگیرد. دامنه پیادهسازى تکنولوژى، راههاى جدیدى را براى تغییر ساختار سازمانى از تکنولوژى سختافزار به تکنولوژى نرمافزار
و اطلاعات براى سازماندهى مىگذارد. براى رسیدن به کارایى و اثربخشى در مدیریت زنجیره تامین پنج عملکرد را براى مدیریت تفکیک کردهایم که این پنج وظیفه تا اندازهاى عاملى براى سازماندهى است.
1- ساختار شرکاى زنجیره تامین:
طراحى زنجیره تامین بر اساس کارایى که بر روى عوامل استراتژیک و با توجه و نیازمندىهاى مشترى براى طراحى و آگاهى از محصول نهایى در زنجیره تامین پایهریزى مىشود.
2- پیاده سازى ارتباطات مشارکتى:
این بخش به انواع مشارکتهاى ضرورى براى شرکت اشاره مىکند. این عملکرد ارتباطات زنجیره تامین را به مشارکت با عوامل خارج از شرکت گسترش مىدهد. هر تغییرى در زنجیره تامین باید به اطلاع شرکا برسد
و در کل زنجیره پیاده شود.
شامل 23 اسلاید POWERPOINT
دانلود پاورپوینت مدیریت زنجیره تامین (SCM)