یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پایان نامه نقد و بررسی آیین و هابیت

اختصاصی از یارا فایل دانلود پایان نامه نقد و بررسی آیین و هابیت دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پایان نامه نقد و بررسی آیین و هابیت


دانلود پایان نامه نقد و بررسی آیین و هابیت

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:243

فهرست مطالب:

فصل اول: کلیات
آنچه در این فصل می خوانیم:
1-    مقدمه
2-    تبیین موضوع و ضرورت و اهمیت آن
3-    طرح مساله و پرسش های تحقیق
4-    فواید و اهداف تحقیق
5-    پیشینه و سابقه موضوع
6-    تعریف مفاهیم و اصطلاحات کلیدی تحقیق
7-    روش تحقیق
8-    ساختار و محدوده تحقیق
9-    مشکلات و موانع تحقیق


فصل دوم : ریشه های وهابیت
آنچه در این فصل می خوانیم :
الف) نام گذاری وهابیت
ب) بریتانیا یکی از دلایل به وجود آمدن وهابی
ج) بنیانگذاران عقاید وهابیت
احمد بن حنبل مروزی سلفیه
1-    حسن بن علی بر بهاری
2-    ابن بطه
3-    ابن تیمیه
4-    ابن قیم
 5-محمد بن عبدالوهاب



فصل سوم : مروری بر تاریخ وهابیت
آنچه در این فصل می خوانیم :

1-    وهابیان و تصرف مناطق ساحلی خلیج فارس
2-    آغاز جنگ میان شریف مکه و وهابیان
3-    هجوم بر طائف (1217 هـ . ق)
4-    حرکت وهابیان به سوی مکه (1217 هـ . ق)
5-    تسلط دیگر وهابیان بر ینبع و مکه (1219 هـ . ق)
6-    تصرف مدینه (1221هـ . ق) توسط وهابیان
7-    پیکار محمد علی پاشا با وهابیان و باز پس گرفتن مکه و مدینه
8-    دستگیری شریف غالب و تصرف حجاز و نجد توسط محمد علی پاشا
9-    گسترش نفوذ بریتانیا در عربستان
10- تسلط وهابیان بر سرزمین نجد
11- قرارداد میان انگلیس و پادشاه سعودی
12- سیاست انگلستان نسبت به شریف حسین و ابن سعود
13- تسلط وهابیان بر طائف و مکه



فصل چهارم : عقاید وهابیان
آنچه در این فصل می خوانیم :

تفاوت های اهل سنت و وهابیت
چگونگی آغاز دعوت محمد بن عبدالوهاب
آراء محمد بن عبدالوهاب
1-    شرک و توحید
2-    منع توسل به انبیا و اولیا
3-    عدم پذیرش شفاعت
4-    منع سوگند به غیر خدا
5-    مخالفت با برگزاری جشن
6-    مخالفت با گریه و اقامه مجالس عزا
7-    نفی نذر برای غیر خدا
8-    منع تبرک جستن
9-    مخالفت با زیارت و احترام قبور بزرگان دین

فصل پنجم : موفقیت و شکست های وهابیت
آنچه در این فصل می خوانیم :

موفقیت های وهابیت
1-    میزان موفقیت وهابیان در گسترش آیین خود در عصرهای اول
2-    علل و عوامل نفوذ فکری وهابیت (پیشرفت وهابیت)
3-    میزان موفقیت وهابیان در گسترش آیین خود در عصرهای کنونی
شکست های وهابیت
1-    تفرقه افکنی و پیکار با وحدت مسمانان
2-    کامل شدن تحلیل های مارکسیستی دیالکتیک
3-    فرقه وهابی و بی احترامی به جان و مال و نوامیس مسلمانان و تخریب آثار تاریخی اسلامی
4-    ضدیت با تشیع
5-    جریان های ضد وهابیت  
...فهرست منابع


 

 

چکیده:
کیش و هابیت که با الهام گیری از اندیشه های کسانی همچون ابن تیمیه و ابن قیم جوزیه، توسط محمد بن عبدوالوهاب تولد یافته است، در قرون قبل از آنان، حسن بن علی بر بهاری و ابن بطه چنین عقایدی را مطرح کردند که آنها نیز با مخافت شدید عصرانشان مبنی بر باطل بودن اندیشه ها و بدعت عقاید مخصوص به خودشان مواجه شدند. ولی این محمد بن عبدالوهاب بود که توانست فرقه ای را بنیان نهد و این ممکن نبود جز با یاری همه جانبه استعمارگر روز و دشمن قدیم مسلمانان یعنی انگلستان همچون سعودیان نیز در این راه برای کسب قدرت با محمد بن عبد الوهاب پیمانی بسته و با جنگ ها و خویریزی های فراوان توانستند آیین و هابیت را بنیان نهند.جنایت، ضیانت، خشونت، خونریزی، طمع، قتل و غارت و ثروت برخی از عوامل پیروزی و گسترش آیینشان در مناطق اسلامی و غیر اسلامی بود.
وهابیت آیینی منحرف و سطحی که به دور از روح والای تعالیم حیات بخش اسلامی بوده و از آغاز تولدش تا کنون حاصلی جز تفرقه افکنی و تباهی، تخریب و فساد انگیزی در عالم اسلام و میان مسلمانان نداشته است. این آیین بر خلاف ادعای خود مبنی بر توحید خالص، شرک آلود است و حتی به نوعی مادی گرا و ظاهر پرست می باشد. عقاید آنان سر منشاء انصرافات فکری ذهنشان بود و هر گونه توسل و شفاعت از معصومین و احترام به قبور بزرگان دین را کفر تلقی کردند. سخن پیرامون وهابیت بسیار است ولی ما در این مجال اندک تنها به رووس افکار آنان می پردازیم و کوشیده ایم تا در سایه تحلیل عقلی و نقلی با استفاده از کجاب های گوناگون و تا حد ممکن از منابع دست اول با روش کتابحانه ای و با استمداد از آیات نورانی قرآن و تفاسیر و روایات خاندان عصمت و طهارت، هر کس را که با عقایدشان مخالف باشد، کافر و مشرک می دانند و خون او را حلال و اموالش را غارت می نمایند. پیامدهای زیانبار و آثار و نتایج به این آیین در میان مسلمانان کم نیست. سعودیان در عصرهای اولیه به وجود آمدنشان با عواملی همچون استفاده از تعصب و جمود و غفلت و عقب ماندگی مردم نجد و استفاده از روابط محکم خویشاوندی و ذخایر نفتی و سیاست های همچون پیمان بستن با کشورهای قدرتمند و در عصر کنونی با تشکیلات جدید و ایجاد دانشگاه ها و مساجد بزرگ و غیره توانستند حکومت نسبتاً قدرتمندی به وجود آوردند و در کشورهای دیگر نفوذ یابند و بسیاری از جوانان را به دلیل فقر و یا بی سوادی و کم سوادی، به صورت کور کورانه و هابی نمایند ولی با این حال جریان های ضد وهابیت را که هر روز بیش از پیش جلوه می کند در سرزمین های مختلف نظاره گریم با بچبون آرام آرام با تلاش علما و محققان دیگر مذاهب، بطلان اعتقاداتشان نمایان می شود و حتی وهابیان نیز از مذهب خود روی بر می گردانند و به همین دلیل وهابیان مجبور به ایجاد تغییراتی در عقاید هست خویش هستند تا به نحوی ماندگار باشند.




فصل اول: کلیات
آنچه در این فصل می خوانیم:
مقدمه
تبیین موضوع و ضرورت و اهمیت آن
طرح مساله و پرسش های تحقیق
فواید و اهداف تحقیق
پیشینه و سابقه موضوع
تعریف مفاهیم و اصطلاحات کلیدی تحقیق
روش تحقیق
ساختار و محدوده تحقیق
مشکلات و موانع تحقیق




مقدمه:
در احادیث صحیح و متواتر اسلامی وارد شده است که حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرمودند: امت من، پس از من به هفتاد و سه فرقه می رسند، یک فرقه آنها در بهشت است و بقیه در آتش دوزخ خواهند بود. این حدیث از احادیث معتبری است که عموم محدثان سنی و شیعه از خاصه و عامه روایت کرده اند. هر فرقه ای از فرق اسلامی که در قرون گذشته به وجود آمده اند، خود را فرقه نجات یافتد و اهل بهشت می دانند و دیگران را جهنمی محسوب می دارند.
منظور ما از این کلام موضوع تحقیق می باشد. از جمله مذاهبی که تقریباً بیش از یک قرن است در جامعه اسلامی پدید آمده، و هابیت می باشد که توسط محمد بن عبدالوهاب نجدی در قرن دوازدهم، نضج گرفت. وی در حقیقت آراء و افکار خود را از ابن تعمید و ابن قیم گرفته است و قبل از آنان نیز حسن بن علی بر بهاری و ابن بطه چنین عقایدی را ابراز داشتند. ابن تیمیه و ابن قیم در دوران محقق بزرگ، علامه حلی در قرن هفتم و هشتم ه.ق، می زیستند و از همان زمان عقاید غلط و هابیت به وجود آمده است.
ابراز این افکار و عقاید در همان موقع نیز مورد عکس العمل شدید علمای آن زمان قرار گرفت و در حقیقت مورد قبول واقع نگردید و در همان قرن به خاموشی گرایید زیرا آن عقاید بدعتی در دین بود که قبل از آن هیچ پیشینه ای نداشت ولی محمد بن عبدالوهاب پس از چند قرن دوباره آن افکار شوم را این بار با کمک استعماغر پیر یعنی / انگلستان زنده کرد وبا وجود مخالف های شدید مردم آن زمان از جمله پدر و برادرش باز به ترویج عقیده خود ادامه داد.
و در این راه توانست با کمک محمد بن سعود، امیر یکی از شهرهای نجد به مردم مظلوم آن منطقه و دیگر نواحی غلبه یابد. آنان با جنایت های خود جان هزاران نفر انسان بی گناه را گرفتند و اموالشان را غارت نمودند.
بدین ترتیب وهابیان آرام آرام مناطق بسیاری از جمله حجاز را تحت سیطره خود در آورده و به همین وسیله عقاید غلطشان در مورد مسایلی همچون توحید و شرک و شفاعت و توسل و تا به امروز ترویج یافت. دکتر عصام العماد  می گوید: "وهابیون هرگز در انفجار حرمین عسگریین و کربلا و نجف متوقف نخواهند شد بلکه اگر فرصت یابند حرم دیگر ائمه را منفجر خواهندکرد. " آری! آنان همیشه به اتحاد ملی و انسجام اسلامی ضربه زده و می زنند. این آیین که ادعای توحید خالص و نفی هرگونه شرک و بت پرستی دارد، در عمل سر از ساز شکاری با سران کفر و شرک جهان امروز در آورده است. با تحلیل عمیق به خوبی واضح می گردد که وهابیت بر خلاف آن همه ادعاهای فریبکارانه، جز یک آیین شرک آلود و حتی نوع ماده گرایی و ظاهر پرستی بیش نبوده و تمام آن ادعاهای عوام فریب نقش بر آب است.
وهابیت از مبانی اعتقادی کاملاً سست و ابتدایی برخوردار بوده و برداشتهای بسیار سطحی و مبتنل از آیات قرآن و روایات ائمه و ارائه می دهد. در مجموع وهابیت، آیینی است یکسونگر و ظاهر پرست و تخریب گر که همواره آثار شومی برای عالم اسلامی به بار آورده است و ارمغان آن برای مسلمانان و مستضعفان جهان تا کنون جز تفرقه و جدا ساختن صفوف موحدان و تقویب جبهه کفر و الحاد، چیز دیگری نبوده است.
تیغ دادن در کف زنگی مست            به که یابد علم را نا اهل دست
بدگهر را علم و فن آموختن            تیغ می باشد به دست راهزن
علم و مال و شوکت و جاه و قران        فتنه باشد در کف بد گوهران     
به اعتقاد بسیاری از نظریه پردازان، این آیین انحرافی با کمک کشور استعمارگر انگلستان به وجود آمده و توسط شخص محمد بن عبدالوهاب اعلام شد و امروز به شکل حربه استعمار و استکبار جهانی علیه مسلمانان درآمده است. ولی با مراجعه به عقل و کتاب های تفسیر و آیات قرآن و روایات خاندان عصمت می توان بطلان اندیشه های آنان را اثبات کرد. در این راستا خود وهابیان نیز به سستی عقایدشان پی برده و دانستند که این مسلک جمود گرایی جوابگوی نسل جدید نخواهند بود پس به ناچار تغییراتی در آن به وجود آورده و به گونه ای این مذهب را با زمان جدید هماهنگ ساختند و به ماندگاری این آیین کمک نمودند و با این تغییرات و استفاده از ثروت ملی شان توانستند مردمی ساده اندیش و فقیر از برخی کشورهای دیگر را به سوی آیین خود فراخوانند که این گرایش دلیلی جز مشکلاتی همچون فقر و یا چند مذهبی بودن این کشورها نداشته است و چه بسا با وجود تمام تلاش های سعودیان و رهبران وهابیت باز بی ثباتی این کیش روشن است و مردم این مناطق باید بدست آوردن اطلاعات روز از نیرنگ وهابیان آگاه شده و دست از این آیین خواهند کشید و در این مورد گرایش های ضد وهابی در مناطق بسیاری دیده شده است و هر روز بیش از پیش گسترش می یابد.
در این تحقیق سعی بر آن بود که ریشه ها و بنیادهای اندیشه بنیادگذار این مذهب و شرمی از تاریخ بنیانگذاران و عوامل به وجود آمدن این عقیده و اندیشه باطل جمع آوری شود که در این راه به اثبات خرافه بودن عقاید آنان نیز پرداخته شده است به صورتی که تمام عقاید وهابیان را در مجالی اندک بررسی شود تا خواننده ضمن پی بردن به تاریخ و عقاید و عوامل به وجود آمدن این کیش به انحرافات و تجمد گرایی آراء و نظرات سر دمداران آن و نتایج مملو از ضرر و زیانش بدون خستگی مفرط آشنا شود به خصوص در زمانی که وهابیان با در اختیار داشتن سر زمین نزول وحی و زیارتگاه تمام مسلمین جهان و از سوی دیگر با ثروت نفت به ترویج اندیشه های غلط خویش می پردازند و سعی در سر کوبی تشیع و شیعیان را دارند و گروه کثیری از مردمان را وهابی متعصب بار می آورند و در نتیجه برای آنان شقاوت آخرت را رقم می زنند.
در اینجا آیین وهابیت از جهات متفاوت بررسی شده و تلاش بر این بوده است که این آیین را از درون یعنی از نظر بنیانگذاران، تاریخ و عقاید و دلایل متفاوت ماندگاری این آیین و همین طور در عرصه جهانی یعنی دلایل و عوامل نفوذ و پیشرفت وهابیان در سال های اولیه شکل گیری اش و همچنین در زمان معاصر تحلیل شود و نقاط ضعف و شکست های وهابیت و نحوه برخورد مردمان با این مسلک گرد آوری شود.
خوشبختانه تحقیق های دیگری در این زمینه به انجام رسیده است که برخی از این ها وهابیت را از یک جهت مورد بررسی قرار داده اند و یا تنها سیاست ها و نظام کشور مولد وهابیت یعنی عربستان سعودی را مورد نقد قرار داده اند و یا توحید و شرک و یا شفاعت را که گوشه ای از عقاید وهابیان می باشد، از منظر آیات و روایان تحلیل نموده اند.
شاید ما نیز از طریق این تحقیق توانسته باشیم در ادامه مبارزه علیه بدعت گذاران قدمی برداشته و اسلام ناب و حقیقی را بیش از پیش به خود و دیگران بشناسیم زیرا که تلاشی با ارزش تر از محکم کردن عقاید به حق مردم وجود ندارد. در زمانی که وهابیان تبلیغات خود را به آخرین حد خود رسانده و حتی در میان شیعیان نیز نفوذ کرده اند و حامی آنان استکبار جهانی یعنی آمریکا می باشد. امید است که بتوان با روشن ساختن و تببین اذهان مردم از پدید آمدن این گونه بدعت ها جلوگیری نمود و در صورت به وجود آمدن آنها، باطل بودنش برای همگان محرز و مبرهن باشد تا بتوانیم زمینه را برای ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) آماده نماییم و دل پیامبر (صل الله علیه و آله) را شاد سازیم.


تبیین موضوع و ضرورت و اهمیت آن
وهابیت به عنوان یک مذهب رایج در عربستان و میان مسلمانان هر روز بر تبلیغات خود می افزاید و مردمان را به طرف خود می کشد و با دم زدن از توحید ناب همه را به وادی شرک می خواند. بنابراین آشنایی با خرافه بودن و بطلان این کش از اهمیت قابل ملاحظه ای بر خوردار است. به ویژه زمانی که وهابیت حلال دین را حرام می شمرد و بدین ترتیب بدعتی بس آشکار را در دین قرار می دهد و سعادت آدمیان را در دنیا و آخرت از بین برده و میان مسلمانان تفرقه انداخته و باعث کشته شدن بسیاری از مردم و به خصوص شیعیان می شود. البته این اعمال به کمک استعمارگارن بوده و هست و استعمار از این طریق توانسته تا حدودی به خواسته های شوم خود برسد و اتحاد و انسجام اسلامی را بر هم زند. پس می بایست هر کس به نوبه خود دلیل دشمنی آنان با شیعیان را بررسی نماید زیرا اگر وهابیت را نشناسیم ممکن است این مکتب و مکاتب انحرافی دیگر در ما و خانواده هایمان، دوست ها و آشنایانمان اثر نا به هنجار و غیر قابل جبرانی بگذارد.
چه موضوعی می تواند با ارزش تر و ورود انسان را به راه مستقیم و در نتیجه راه سعادت دنیوی و اخروی هموارتر سازد! به علت اهمیت بالای موضوع وههابیت، در این زمان که سر دمداران این مذهب، سرزمین نزول وحی و حرم امن نبوی را در دست دارند و بدین وسیله نفوذ زیادی بر افکار مسلمانان وارد کرده اند و بزرگ ترین حامی این کشور امریکایی جنایت کار است، در این تحقیق سعی شده که جوانب مختلف موضوع ها بررسی شود تا شید افکار مردم جهان در مسیر آنچه که پیامبر و ائمه اطهار خواسته اند، قرار گیرد.


پرسش های تحقیق
انسان موجودی جستجوگر است و همیشه به دنبال نا شناخته ها و مجهولات ذهنی خود می رود و با سوالاتش به سوی نا یافته ها رهنمون می شود. در این تحقیق که در مورد وهابیت به بحث برخاسته، سوال هایی از این قبیل به وجود می آید:
سوال های اصلی
الف) ریشه های وهابیت چیست؟
ب) تاریخ وهابیت به چه صورت است؟
ج) عقاید وهابیت کدام است؟
د) موفقیت ها وشکست های این آیین چیست؟
سوال های فرعی
1-    معنای وهابیت چیست؟
2-    دلیل به وجود آمدن وهابیت چیست؟
3-    ریشه و سر منشاء وهابیت به کجا می رسد؟
4-    بنیانگذار و یا بنیانگذاران این آیین چه کسانی هستند و شرح زندگی آنان چگونه است؟ و چگونه این کیش را به وجود آوردند؟
5-    وهابیت چگونه توانست بخش بزرگی از مردم را به این عقیده معتقد سازد؟
6-    فرمانروایانش چگونه توانستند قسمتی از مناطق اسلامی را تحت سیطره خود در آورند؟
7-    نحوه برخورد وهابیان با مردم مناطق مختلف چگونه بوده است؟
8-    چه سرزمین هایی تحت حکومت وهابیان می باشد؟
9-    عقایدشان تا چه حد صحت دارد؟   
10-     از کجا به این عقاید رسیدند؟
11-     آیا دلایل قانع کننده و استدلال های منطقی برای عقایدشان دارند؟
12-    آیا می توان جوابگوی استدلال های آنان بود؟
13-    میزان موفیت ها و شکست های احتمالی وهابیان به چه میزان است؟
14-    آثار و نتایج این آیین چیست؟
15-    علل و عوامل پیشرفت وهابیان چیست؟
16-    مسلمانان دیگر در برخورد با این آیین چه اقداماتی را به انجام رساندند؟
17-    هم اکنون وهابیت در چه کشورهایی وجود دارد؟



فرضیه
وهابیت آیینی است نو که توسط شخصی به نام محمدبن عبدالوهاب به وجود آمد و با سعودیان توانستند کشور عربستان را بر این آیین بنیان نهند. وهابیت از عقاید غلطی سرچشمه گرفته و مخالف جدی شیعیان می باشد ولی شیعیان استدلال هایی برای جواب به عقاید آنان دارند. آنچه از وهابیت نمودار می باشد این است که باعث کشته شدن بسیاری از انسان ها بوده و هم اکنون در حال پیشرفت می باشد سرمداران این کیش و آیین همیشه با استعمارگران پیمان دوستی می بندند ولی مسلمانان دیگر با گسترش وهابیت مخالف بوده و تبلیغاتی مبنی بر سوء بودن این آیین دارند و در عین حال اشخاص زیادی نیز از وهابیت روی بر می گردانند به مذهب شیعه وارد می شوند.
فواید و اهداف
چندی است که استعمارگارن و فرمانروایان وهابیت اقدام به تبلیغ و گسترش آیین غلط و بدعت نو ظهور خود کرده و چه بسا در این راه موفقیت هایی کسب نموده اند، در حالی که مردم ساده دل به مقدار کافی با انحرافات این کیش آشنا نشده و فریب گفته های سردمداران را خورده اند که دم از توحید ناب می زنند و به این که عناد خود را با تشیع گذارده، وارد می شوند.
به همین دلیل بنا بر مناسبت موضوع با عصر معاصر و خطرات زیاد مسلک وهابیت، این موضوع انتخاب شد با هدف شناسایی حق و باطل و تبیین انحرافات این بدعت وارد شده در دین و روشن سازی اذهان مردم از عقاید غلط و شرح پیامدها و آثار زیانبار آن که با تبلیغات سوء در میان مردم رخنه کرده است و توضیح کامل از دلایل موفقیت و رشد این مسلک و در عین حال نقاط ضعفش و تا حد امکان نقد و بررسی تمام جنبه های این آیین از بدو پیدایش تا کنون تا بتوان چگونگی برخورد با آنان را در یابیم و در مقابل تهاجم آنان با سیستم تا شاید این تحقیق در عمل مایه وحدت روز افزون مسلمین جهان و در هم شکستن توطئه استعمارگران قرار گیرد زیرا این وظیفه حوزه های علمیه است که به دفاع از اسلام ناب و شریعت پاک محمدی (صلی الله علیه و آله) بپردازند. امید است این تحقیق به اهداف خود نائل شده باشد.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.