مفهوم و تعاریف کارآفرینی
درباره تعریف کارآفرینی و شخص کارآفرین و کارآفرینی سازمانی، تعاریف گوناگونی از سوی صاحبنظران ارائه شده است که با توجه به وسعت سیطره کارآفرینی در رشته ها و علوم مختلف، تنوع تعاریف نیز امری غیر قابل کنترل و ناگزیر است، درنتیجه ارائه تعریف کامل و جامعی که بتوان با ارائه آن، اجماع دیدگاههای صاحبنظران را جلب کرد، سخت و گاه غیر ممکن می نماید.
به زعم موریسون آغاز فرایند کارآفرینی ریشه در شم فردی، جامعه و فرهنگ دارد. کارآفرینی دارای کارکردهایی فراتر از کارکرد اقتصادی صرف است و عوامل مادی و غیرمادی و همچنین عملگرایی و ایده آل گرایی را با یکدیگر ترکیب می کند. جوهره کارآفرینی به کارگیری فرایندهای نوآورانه توأم با پذیرش ریسک و عامل تغییر اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود، ولی به هرحال، نتایج کارآفرینی الزاماً همیشه دارای پیامدهای مثبت نیست (مقیمی،1383: 81).
اقتصاددانان نخستین کسانی بودند که در نظریه های اقتصادی خود به تشریح کارآفرین و کارآفرینی پرداختند. کورکت (2004) کارآفرینی را فرایند پویایی از تغییر بینش و بصیرت با ابتکار و نوآوری میداند. هیسریچ و پیترس (2002) کارآفرینی را فرایند خلق هر چیز نو و با ارزش، با صرف وقت و تلاش با فرض همراه داشتن خطرات مالی، روحی و اجتماعی و به دست آوردن پاداش های مالی و رضایت فردی و استقلالی که از آن ناشی میشود، تعریف کردهاند. پیتر دراکر (1985) کارآفرینی را به مفهوم جستجوی دائمی برای تغییر، واکنشی در برابر آن و بهره برداری از آن به عنوان یک فرصت بیان می کند؛ از طرف دیگر شومپیتر ، به عنوان کسی که برای نخستین بار این مقوله را در نظریات خود به صورت علمی بیان کرد، کار آفرینی را فرایند تخریب خلاق می داند (هزار جریبی،1384 :9).
ادامه مطلب:
سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی
دوره اول: قرن ۱۵و ۱۶ میلادی (صاحبان پروژه های بزرگ)
دوره دوم: قرن ۱۷ میلادی (مخاطره پذیری)
دوره سوم: قرن۱۸ تا اوایل قرن بیستم (تمایز کار آفرینان از دیگر بازیگران صحنه اقتصاد)
دوره چهارم: دهه های میانی قرن بیستم میلادی (نوآوری)دوره پنجم: دوران معاصر (رویکرد چند جانبه)
دوره پنجم: دوران معاصر (رویکرد چند جانبه)
انواع کارآفرینی
تعریف کارآفرینی سازمانی
ویژگیهای کارآفرینان سازمانی
سنجش کارآفرینی سازمانی
موانع و محدودیت ها برای کارآفرینی سازمانی
مدلهای کارآفرینی سازمانی
گرایش کارآفرینی سازمانی لامپکین و دس
مدل کارآفرینی سازمانی کورنوال و پرلمن
مدل کارآفرینی سازمانی کوراتکو و همکاران
این فایل همراه با ارجاع درون متنی (نام خانوادگی نویسنده، سال: صفحه) و فهرست منابع و مآخذ می باشد.
ضمناً فایل دریافتی قابل ویرایش می باشد.
سایت اطمینان متصل به درگاه خرید آنلاین بوده و پرداخت با تمامی کارت های بانکی امکانپذیر است.
سیستم خرید خودکار بوده و بلافاصله پس از پرداخت فایل قابل دریافت است. این سایت دارای نماد اعتماد الکترونیکی می باشد. بنابراین، با اطمینان خاطر خرید کنید.
در صورت بروز هرگونه مشکل در دریافت فایل، تیم تحقیقاتی اطمینان آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشد. در صورت ارسال ایمیل از جانب شما، در زمان کوتاهی به درخواست شما پاسخ داده و مشکل شما را در این رابطه برطرف می نماییم.
آدرس ایمیل: hassanloo1981@gmail.com