فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:109
فهرست مطالب:
فصل اول : ............................................................................................................................................................................................................4
1-1پیشگفتار: 5
فصل دوم 8
دیگ بخار و تجهیزات آن 8
2-1- مقدمه: 9
2-2-دیگ بخار و انواع آن: 9
2-2-1- دیگ های بخار لوله آتشی: 10
2-2-2 دیگ های بخار لوله آبی: 15
2-2-2-1 دیگ های بخار تک گذره: 16
2-2-2-2- دیگ های بخار درام دار : 17
2-3- تجهیزات یک دیگ بخار: 19
2-3-1- کوره یا محفظه احتراق: 19
2-3-2 لوله های دیواره آبی: 20
2-3-3- درام : 20
2-3-4- لوله های سوپر هیتر : 22
2-3-4-1- انواع سوپر هیترها از نظر نحوه جذب حرارت: 22
2-5- لوله های ری هیتر : 23
2-3-6- اکونومایزر: 24
2-3-7-مشعل: 25
2-3-8- فن گردش مجدد دود: 26
2-3-9- دوده زدا: 27
فصل سوم 27
مروری بر خرابی های معمول در یک دیگ بخار و مراحل آنالیز آنها 27
3-1- مقدمه: 28
3-2- اطلاعات و اقدامات مورد نیاز جهت آنالیز خرابی یک دیگ بخار: 29
3-2-1 سوابق بهره برداری: 29
3-2-2- بررسی های محلی : 29
3-2-3- نمونه گیری: 30
3-2-4- انجام آزمایش و تست های مختلف: 31
3-2-5- ارائه نتایج و پیشنهادات: 33
3-3- مروری بر خرابی های مهم در دیگ های بخار : 34
3-3-1- خرابی های دما بالا : 35
3-3-2- خوردگی : 35
3-3-3- سایش : 37
3-3-4- کاویتاسیون: 38
3-3-5- خستگی : 39
3-3-6- خرابی های ناشی از انتخاب ماده نامناسب : 40
فصل چهارم 41
معرفی فرآیند بیش گرمایش در 41
دیگ های بخار 41
4-1-مقدمه: 42
4-2- معرفی و تعریف فرآیند بیش گرمایش: 42
4-3-تأثیرات وقوع بیش گرمایش در دیگ های بخار: 43
4-3-1-خزش: 44
4-3-2- گرافیته شدن زنجیره ای : 48
4-4- بررسی علل وقوع بیش گرمایش در دیگ های بخار: 49
4-4-1- انتخاب نادرست لوله های یک دیگ بخار: 50
4-4-2- رسوب گذاری: 53
4-4-3- جوشش لایه ای ناپایدار : 59
4-4-4- تنظیم نبودن مشعل ها: 60
4-4-5- کاهش دبی جریان سیال (آب یا بخار) در لوله ها: 63
4-4-6- طراحی نامناسب ضریب گردش آب دیگ بخار: 64
4-4-7- عدم دقت در هنگام راه اندازی دیگ بخار: 65
4-4-8- کاهش قطر نازل مشعل ها: 65
4-4-9- افزایش ناگهانی میزان سوخت ورودی به مشعل ها: 66
4-4-10- بی توجهی به لوله های در معرض بیش گرمایش: 66
فصل پنجم 67
بررسی انواع بیش گرمایش و شیوه های جلوگیری از وقوع آنها 67
5-1- مقدمه 68
5-2-بیش گرمایش بلند مدت: 68
5-2-1-مقدمه وتعریف: 68
5-2-2- محل های وقع بیش گرمایش بلند مدت : 70
5-2-3- عوامل موثر بر بیش گرمایش بلند مدت : 70
5-2-4- بررسی ظاهر شکست در بیش گرمایش بلند مدت : 71
5-2-5- شیوه های جلوگیری از بیش گرمایش بلند مدت: 74
5-2-6- بررسی یک نمونه بیش گرمایش بلند مدت در صنعت : 75
5-3- بیش گرمایش کوتاه مدت: 79
5-4-1 مقدمه: 79
5-3-2- محل های وقوع بیش گرمایش کوتاه مدت: 79
5-3-3- بررسی ظاهر شکست در بیش گرمایش کوتاه مدت : 80
5-3-4- شیوه های جلوگیری از بیش گرمایش کوتاه مدت: 84
فصل ششم 85
بررسی شیوه های مختلف انتقال حرارت در یک دیگ بخار 86
6-1- مقدمه: 87
6-2- تشعشع: 87
6-3 - هدایت : 90
6-4-جا به جایی : 92
6-5- بررسی انتقال حرارت در لوله های یک دیگ بخار : 94
ضمیمه 101
بررسی رژیم های شیمیایی به کار رفته در دیگ های بخار درام دار جهت جلوگیری از رسوب گذاری 101
فهرست منابع 109
1-1پیشگفتار:
دیگ بخار یکی از مهمترین و در ضمن آسیب پذیر ترین قسمت های یک نیروگاه و یا دیگر صنایعی می باشد که به تولید بخار احتیاج دارند. یک دیگ بخار وظیفه تبدیل انرژی شیمیایی سوخت به انرژی حرارتی و انتقال این انرژی به سیال عامل را بر عهده دارد. برای تشریح جایگاه دیگ بخار در صنایع مختلف و به خصوص نیروگاه ها لازم است که قوانین اول و دوم ترمودینامیک مورد بررسی قرار گیرند. بر اساس قانون اول ترمودینامیک انتگرال چرخه ای حرارت وانتگرال چرخه ای کار برابرند لذا برای تولید کار نیاز به یک منبع حرارتی می باشد که گرمای مورد نیاز سیکل را تامین کند. البته با توجه به قانون دوم ترمودینامیک ، فرآیند ها فقط در یک جهت معین پیش می روند و انجام آن ها در خلاف آن جهت ممکن نیست. به عبارت دیگر می توان گفت که همواره انتقال حرارت از منبع گرم و به طرف منبع سرد می باشد.
به طور کلی تمام وسایل که به وسیله انتقال حرارت یا احتراق انرژی تولید می کنند حتی اگر یک سیکل بسته ترمودینامیکی را طی نکنند یک موتور حرارتی نامیده می شوند یعنی وسیله ای هستند که از طریق انتقال حرارت از یک جسم با درجه حرارت بالا به یک جسم با درجه حرارت پایین، مقداری کار مثبت انجام می دهند. بنا براین کل نیروگاه را می توان یک موتور حرارتی در نظر گرفت که در آن مقدار حرارت تولیدی در بویلر به سیال عامل انتقال یافته و مقدار حرارت به یک جسم با درجه حرارت پایین (سیال خنک کن کندانسور) انتقال می یابد. این روند در نیروگاه های بخار توسط یک سیال ساده (سیکل رانکین) و به صورت شکل زیر توضیح داده می شود.
شکل (0-1): نمایی از یک سیکل رانکین
همانطور که گفته شد بویلر یکی از بخش های اساسی واحد های نیروگاهی و صنایع مشابهه می باشد که در تامین نیروی محرکه، بخار داغ و همچنین برق لازم نقش مهمی را بر عهده دارد. البته لازم به ذکر است که اجزاء مختلف یک دیگ بخار و به خصوص لوله های آن برای تبدیل آب ورودی به بخار مافوق گرم در خروجی ، در شرایط دما بالا و همچنین تنش بالا کار می کنند. شرایط مذکور برای لوله های دیگ بخار اهمیت ویژه ای دارد آنچنان که می تواند باعث زوال تدریجی و بعضاً تخریب ناگهانی لوله ها گردد. از طرف دیگر تخریب لوله های بویلر از عوامل مهم توقف های اجباری و خاموش کردن بویلرها می باشد. به همین دلیل ارزیابی و بررسی لوله های تخریب شده به منظور تعیین دلیل یا دلایل تخریب و به دنبال آن انجام تعمیرات لازم جهت جلوگیری از تخریب های بعدی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهمترین مکانیزم های تخریب لوله های یک دیگ بخار ، پدیده بیش گرمایش است که به صورت افزایش دمای فلز به بیش از حد مجاز تعریف می گردد. در این پروژه سعی شده است به ارزیابی عوامل ایجاد این پدیده و همچنین شیوه های جلوگیری از وقوع آن پرداخته شود بدین صورت که ابتدا در فصل اول به معرفی انواع دیگ بخار و همچنین تجهیزات مختلف آنها خواهیم پرداخت. در ادامه و در فصل دوم علاوه بر مرور مکانیزم های مختلف تخریب در لوله های یک دیگ بخار مراحل آنالیز خرابی های صورت گرفته نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. در فصل سوم به معرفی فرآیند بیش گرمایش و علل ایجاد آن خواهیم پرداخت. در فصل چهارم انواع فرآیند بیش گرمایش در یک دیگ بخار و همچنین شیوه های جلوگیری از آن ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در انتها و در فصل پنجم شیوه های مختلف انتقال حرارت در یک دیگ بخار مورد توجه قرار خواهد گرفت.