عنوان مقاله : مقایسه اجرایی و اقتصادی بتنهای مگر، پیشآکنده، تراوا مو لات به عنوان پر کننده در تونل خط ق 2 طار شهری مشهد
چکیده:
در بسیاری از پروژههای تونلی نظیر قطار شهری، حفاری تونلها توسط دستگاه حفاری مکانیزه TBM انجام میگیرد . همزمان با کنار هم قرار دادن
قطعات بتنی پیشساختهای به نام سگمنت 2 دیوارههای تونل با مقطع دایرهای شکل و به صورت رینگ در طول مسیر ساخته میشوند .ب ه منظور ایجاد
بستر مسطح برای روسازی و استفاده بهینه از عرض تونل که متناسب با قطر تونل و ارتفاع مفید وسیله نقلیه میباشد، کاربرد مصالح پرکننده به عنوان
زیرسازی مرسوم است .م شخصات زیرسازی با توجه به شرایط بارگذاری و روسازی قابل محاسبه است. هرچند ممکن است بعضاً روسازی سازهای با اتکا
به دیوارههای تونل و بدون پر کننده نیز اجرا شود. لیکن در تونل خط ق 2 طار شهری مشهد، استفاده از بتن پرکننده با حداقل مقاومت م 5 گاپاسگال به
ارتفاع 1/ م 1ت ر از پایینترین تراز کف تا حصول تراز زیر روسازی مد نظر گروه طراحی بوده است.
در این پژوهش با امکان سنجی شرایط اجرایی و اقتصادی، استفاده از بتنهای مگر، پیشآکنده، مورتار، تراوا و فوم بتن به عنوان پرکننده در تونل
خط ق 2 طار شهری مشهد ارزیابی و بعضاً مورد تجربه اجرایی قرار گرفته است. نتایج حاصل از طرح اختلاطها، هزینههای تولید و اجرا و مشکلات فنی و اجرایی ارائه میشود.
واژه های کلیدی: تونل خط ق 2 طار شهری مشهد ، مصالح پُرکننده ، بتن مگر , بتن پیش آکنده ، تن تراوا، ملات مورتار، فوم بتن.