یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق در مورد امام علی(ع) و حقوق بشر

اختصاصی از یارا فایل تحقیق در مورد امام علی(ع) و حقوق بشر دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد امام علی(ع) و حقوق بشر


تحقیق در مورد امام علی(ع) و حقوق بشر

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحه42

 

فصل نخست: وصیت
نویسنده در فصل نخست با اشاره به اختلاف اندیشمندان در مورد منبع اصلی اقتدار می‏گوید: گروهی سرچشمه قدرت را «انسانی» و گروهی دیگر، آن را «الهی»می‏دانند. سپس به دیدگاه شیعه درباره امامت و انتصاب امام علی(ع) اشاره می‏کند و در توضیح آن می‏افزاید: اصل ضرورت حکومت، مورد اتفاق همه فرق اسلام جز خوارج است و رسول اکرم نیز با کمک و حمایت مسلمانان، حکومت اسلامی تأسیس کرد، ولی اختلاف اساسی در مورد خلافت و کیفیت تشکیل حکومت اسلامی پس از وفات آن حضرت شکل گرفت.
وی متذکر می‏شود که در این مورد امام علی(ع) بر اصل وصیت تأکید می‏کند؛ به این معنا که پیامبر به جانشینی اهل بیت و در رأس آنان، علی(ع) وصیت کرده، ولی در این امر با مخالفت دیگران مواجه شده است.
تمسّک به وصیت، مشروعیت خلفا را زیر سؤال می‏برد؛ موضوعی که منشأ پیدایش بحران و اختلاف در جامعه اسلامی گردید. بسیاری از یاران علی(ع) که به خلافت انتخابی سه خلیفه قبلی اعتقاد داشتند، در مورد آن حضرت نیز معتقد به امامت اختیاری وی بودند.
از این‏جا بود که خود آن حضرت نیز در بسیاری از موارد بر بیعت مسلمان‏ها با خود تکیه می‏کرد،1 ولی با این حال در بعضی موارد به وصیت پیامبر(ص) هم اشاره می‏کرد تا این‏که به دست فراموشی سپرده نشود و بر راه طبیعیِ امامت و خلافت ـ که همان وصیت است ـ تأکید کرده باشد.
آن حضرت گاهی وصیت را همراه با وراثت مطرح می‏کرد2 و خود را وارث کتب، سلاح و خاتم پیامبر اکرم معرفی می‏نمود.3 مسلما حضرت به این حقیقت توجه داشت که از نظر شرعی وارث رسول اکرم نیست، بلکه منظور این بود که وارث مقام آن حضرت است که در مرجعیت فکری و سیاسی وی تجسم می‏یابد. از این‏رو، در این زمینه مردم را از پیروی هوا و هوس و مقام‏خواهی و قدرت‏طلبی و مخالفت منع می‏کرد.
مؤلف سپس گفته منکرانِ وصیت را بی‏اساس دانسته، و ادله آنان را پاسخ می‏گوید و احادیث ولایت،4 وصایت و اخوّت،5 خلافت6 و منزلت7 را، که پرده از انتصاب آن حضرت برمی‏دارند، نقل می‏کند.
مؤلف در این قسمت بیش از ده نکته مثل عهد برادری با رسول اکرم، خوابیدن در بسترش به هنگام هجرت به مدینه برای حفظ جان آن حضرت، دفاع از او در احد و حنین، مباهله، جهاد با عمر بن عبدود در جنگ خندق و... را یادآوری می‏کند.ب


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد امام علی(ع) و حقوق بشر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.