فرمت فایل:word ـتعداد صفحه23 ـ لینک داونلود: پایین صفحه
مقدمـــه :
بسیاری از اقتصاد دانان و متخصصین بر این عقیده اند که انقلابی مشابه انقلاب صنعتی به وقوع پیوسته که جهان را وارد عرصه اطلاعات ساخته و بسیاری از جنبه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حیات بشر را دستخوش تحولی عظیم نموده است.
رشد روزافزون فن آوری بخصوص فن آوری اطلاعات (IT) در جهان، موانع و مشکلات زمانی و مکانی مربوط به امور تجاری را کاهش داده است و دسترسی عمومی مردم به اینترنت باعث شده امکان تجارت و کسب و کار از طریق اینترنت و یا به عبارتی تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی از جایگاه ویژه ای در کشورهای توسعه یافته برخوردار شود.
در سالهای اخیر کشورهای توسعه یافته با کنارگذاشتن تدریجی تجارت سنتی مبتنی بر کاغذ و مبادله فیزیکی اسناد، به شیوه تجارت الکترونیکی روی آورده اند.
روش تجارت الکترونیکی معروف به تجارت بدون کاغذ، صرفه جویی در زمان، هزینه ها و نیروی انسانی را به دنبال داشته و شاخص های بهره وری را افزایش داده است اما این شیوه هنوز در کشور ما جایگاه خود را به دست نیاورده است.
در این گزارش کوتاه ضمن تعریفی از مفهوم تجارت الکترونیکی، مزایای استفاده از آن در تجارت جهانی و فرآیند کاربرد آن در معاملات تجاری و بازرگانی توضیح داده خواهد شد و علل عدم گسترش این پدیده در کشورمان و راهکارهای توسعه و پیشرفت در این زمینه ارائه خواهد شد.
تعــریـف :
تجارت الکترونیکی (Electronic commerce) به مفهوم انجام معاملات و انتقال اطلاعات تجاری بدون تبادل کاغذ و بطور مستقیم به کمک رایانه ها و از طریق خطوط مخابراتی می باشد.
برای یکسان سازی و هماهنگی این ارتباطات رایانه ای در سطح جهانی استانداردهایی تدوین گردیده که به عنوان زبان مشترک در امر تجارت به کار گرفته شده است و به استاندارد ادیفاکت شهرت دارد. (1)
اجزای اصلی تجارت الکترونیکی عبارتند از :
الف) پیام های استاندارد
ب) نرم افزار مبادله الکترونیکی داده ها
ج) ارتباطات شبکه یا شبکه ارتباطات
(1) استاندارد ادیفاکت در سال 1987 بوسیله سازمان ملل متحد اعلام شده و برای کاربرد در تجارت الکترونیکی ترویج و توصیه گردیده است و شامل یکسری قواعد و دستورالعمل هایی هستند که به موجب آن می توان اطلاعات یک سند تجاری را توسط نرم افزار مترجم به پیام های الکترونیکی ادیفاکت تبدیل نمود و این پیام ها نیز از طریق شبکه مخابرات بین المللی به رایانه گیرنده منتقل می شود.
ویژگی های کلی تجارت الکترونیکی (EC)
- جهانی نمودن تجارت
- برداشتن محدودیتهای زمانی و مکانی
- کاهش قیمت منابع جهت خرید
- افزایش درصد فروش
- دسترسی آسان به اطلاعات
- کاهش هزینه های معاملاتی
- کاهش هزینه های زمانی
مزایای تجارت الکترونیکی :
- تاخیر ناشی از تهیه مدارک را از بین می برد.
- امکان بروز اشتباه را کاهش می دهد.
- صرفه جوئی در زمان، نیروی انسانی و هزینه های اداری را به دنبال دارد.
- هزینه های نیروی کار را کاهش می دهد.
- جریان گردش اطلاعات را روان می سازد.
- حجم زیاد استانداردهای تکراری را کاهش می دهد.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه ای بر تجارت الکترونیک .............. 1
تعریف تجارت الکترونیک .................... 2
ویژگیهای کلی تجارت الکترونیک ............. 3
مزایای تجارت الکترونیک ................... 3
ابزارهای تجارت الکترونیک ................. 4
انواع تجارت الکترونیک .................... 5
زیرساختهای تجارت الکترونیک ............... 6
فرآیند کاربرد تجارت الکترونیک............. 6
پرداختهای الکترونیکی در تجارت الکترونیک .. 7
سایتهای مهم در تجارت الکترونیک ........... 8
مشکلات تجارت الکترونیکی در ایران .......... 8
پیشنهادات توسعه تجارت الکترونیکی در ایران 10
پروژه های تجارت الکترونیکی در ایران ...... 11
واژه های مرتبط با تجارت الکترونیک ........ 12
آشنایی با اداره اطلاع رسانی و تجارت الکترونیک در سازمان بازرگانی استان فارس ..................................... 15
طرح کار با بانکداری الکترونیکی ........................................................................1
مقدمه ...........................................................................................................................................1
تعریف مسئله ................................................................................................................................2
بانکداری اینترنتی ............................................................................................................................2
سرویسهای ارائه شده .....................................................................................................................3
ویژگیهای حواله الکترونیکی .............................................................................................................5
مدیریت ریسک .............................................................................................................................7
راه کارها .......................................................................................................................................8
امکان سنجی ................................................................................................................................8
محاسبه نقاط عملکرد.....................................................................................................................11
براورد مبتنی بر fp..........................................................................................................................12
مدل فرایند نرم افزار ....................................................................................................................13
آشنایی با مفهوم تجارت الکترونیک و لزوم فراهم کردن بستر مناسب جهت پیشرفت و گسترش آن در ایران و بانکداری الکترونیک