لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 73
خلاصه :
در سال 2003 ،کمیته انرژی تجهیزات ودستگاهای کشور های مشترک المنافع استرالیا ومقامات رسمی کشورها ودولت ها ، تدوین آئین نامه هایی را به منظور اجرای حد اقل استانداردهای عملکردی راندمان «MEPS»برای ترانس های توزیع شروع کردند .این قستی از برنامه ملی راندمان انرژی تجهیزات ودستگاهها بود که تحت حمایت وتوجه هیئت وزارتی انرژی وزیران انرژی استرالیا ونیوزلند اجرا می شود در نتیجه این کار ، یک استاندارد استرالیایی در سال 2003 منتشر شد. این استاندارد استرالیا یی حداقل سطوح مجاز راندمان توان را برای ترانس های توزیع الکتریکی غوطه ور در مایع «Liquid- immersed»ونوع خشک
«dry-type »در رنج توان نامی 10-2500KVA ورنج ولتاژKV 11-22مشخص می نماید.قوانین ومقررات مربوط به تجهیزات MEPSمی گویند که هیچ گونه ترانس تحت پوشش MEPSنباید در استرالیا فروخته شود مگر اینکه با قوانین MEPSمطابقت داشته باشد .تجهیزات MEPSهم برای ترانس های وارداتی وهم برای ترانس های تولیدی استرالیایی به کار می روند .مطابقت ترانس ها با قوانین MEPSاز 1 آوریل سال 2004 به اجرا در آمده است .هدف اساسی MEPSقبلی و MEPSپیشنهاد شده جدید ،کاهش انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از تلفات انرژی ترانس های توزیع برق به بهترین نحو می باشد.هدف مهم تر برنامه MEPS،کاهش تلفات انرژی مربوط به عملکرد ترانس در سیستم توزیع برق می باشد .تلفات کلی شبکه در سیستم های انتقال وتوزیع برق مورد استفاده جهت تأمین انرژی برای مشترکین می تواند در حدود 6-9% از توان کلی تولید شده توسط ایستگاه های بزرگ توان باشد.ترانس های موجود در شبکه های توزیع ،در حدود 40%-30% از تلفات کلی توان را تولید می کنند . MEPSاصلی بیان می کند که سطوح راندمان مشخص شده ،به مدت چهار سال به اجرا در آمده وسپس باید مطابق با تمایلات بین المللی در سطوح راندمان ،باز نگری شده ودر صورتی که دستیابی به سطوح راندمان بیشتر امکان پذیر باشد آنگاه باید قوانین دقیق تر وسخت گیرانه ترای را وضع نمود .به ویژه ،استاندارداصلی ،مجموعه ای از سطوح راندمان = بالا را ارائه می کرد که الزامی واجباری نبوده ولی سطوح مطلوبی بودند .اکنون فرآیند بازنگری سطوح اصلی تحت بررسی می باشد واین مقاله نیز برای توضیح وتوصیف تغییرات سطوح MEPSاجباری نسبت به سطوح راندمان بالا منتشر شده است .از زمانی که سطوح MEPSاصلی مشخص شدند ، پیشرفت های چشمگیری در تجهیزات واستاندارد های راندمان ترانس در کشورهای دیگر از جمله آمریکا،اتحادیه اروپا،کانادا،ژاپن ،چین،مکزیک وهند به وجود آمده است.بررسی های دقیق تر وجزئی تر برروی سطوح وراندمان های ترانس که قابل دستیابی می باشند توسط وزارت انرژی آمریکا انجام شده آنها دریک برنامه هفت ساله ،تکنیک های تولید،مواد جدید،ترانس های تغییر کرده ومجدداً مونتاژشده ومتد های تست را مورد بررسی قراردادند در نتیجه این بررسی ها ،آنها جداول «حد اکثر سطوح راندمان عملی به صورت تکنولوژیکی»را که در حالت تئوری عملی وامکان پذیر می باشد را تولید نمودند .پس از اعمال محدودیت های عملی مثل محدودیت های تولید برای این سطوح ،سطوح راندمان جدیدی به وجود آمد که به عنوان سطوح راندمان تنظیم شده اجباری آنها استفاده گردید.اتحادیه اروپا ،مجموعه ای از جداول راندمان را برای کشورهای عضو تصویب نمود .برخی از کشورهای اروپایی ،سطوح مشخصی را از این جداول راندمان را برای کشور های عضو تصویب نمود.برخی از کشورهای اروپایی،سطوح مشخصی را ازاین جداول به عنوان نیازمندی های اجباری انتخاب کردندولی به طور کلی،سطوح راندمان اتحادیه اروپا عمدتاًاختیاری هستند.
یک گروه بسیار فعال «استراتژی های SEEDT برای ترانس ای توزیع با راندمان بالای انرژی »در اروپا وجود دارد که سطوح راندمان عملی را بررسی می کند .کمیته اروپایی برای استاندارد سازی الکترونیکی «CENELEC »پیشنهاداتی را مطرح کرده است که سطوح راندمان قابل دستیابی نسبت به سطوحراندمان ارائه شده توسط وزارت انرژی آمریکا را به وجود می آورد.قبل از ظهور سطوحUS DOE (وزارت انرژی آمریکا)،اتحادیه ملی تولید کنندگان تجهیزات الکتریکی«NEMA »در آمریکای شمالی ،مجموعه ای از سطوح راندمان را منتشر کردند.کانادا برای وضع دو استاندارد جدید که مشخصات راندمان برای ترانس های توزیع را ارائه می کند ،از این مجموعه به همراه تغییراتی در آن استفاده نمود.سطوح راندمان کانادایی به همراه تغییرات اندکی به منظور تنظیم برای اختلاف فرکانس توان بین50و60هرتز،همانند اولین سطوح راندمان MEPSاسترالیایی وضع شده در سال 2004،پذیرفته شده ومورد قبول واقع شدند.مکزیک برای ترانس های توزیع در اسل های متمادی دارای استانداردهای راندمان اجباری بود.به طور کلی سطوح راندمان،اندکی کمتر از سطوح راندمان NEMA واستانداردهای کانادایی هستند .مکزیک همچنین حداکثر تلفات مجاز برای ترانس ها را نیز مشخص نمود.فقط ترانس های غوطه ور در مایع« Liquid- immersed»،اختیاری هستند .در چین،سطوح راندمان اجباری کنونی ،به یک استاندارد چینی نوشته شده اند واخیراً نیازمندی های راندمان افزایش یافته اند ولی هنوز اجباری نیستند .سطوح کنونی در مقایسه با سطوح کانادایی و NEMAموجود،سخت گیرانه تر هستند.در هند،اداره راندمان انرژی وزارت نیرو،یک سیستن دسته بندی ستاره ای را برای ترانس ها به وجود آورده است که محدوده آن از یک تا پنج ستاره می باشند وپنج ستاره بیانگر بهترین استاندارد بین المللی نی باشد.در اینجا هدف ،داشتن سه ستاره به عنوان یک حداقل استاندارد را ندمان بوده واین نیازمندی توسط بسیاری از صنایع عمومی تولید توان رعایت می شود.راندمان های توان مربوط به کلاس های ستاره ای مشخص نشده اند .در عوض حداکثرسطوح تلفات مجاز مشخص شده اند .فقط ترانس های غوطه ورد در مایع در نظر گرفته شده اند .راندمان های توان هندی بدست آمده از تلفات مجاز پنج ستاره ای ،در مقایسه با استاندارد بین المللی ،بسیار سطح بالا هستند .ممکن است برخی از ترانس های مجاز در سطوح تلفات مجاز در نظر گرفته شوند . ژاپن استانداردهای راندمان بسیار سختگیرا نه ای را در برنامه راندمان انرژی «Top Runner»خود ایجاد کرده است. برنامه Top Runner ،طیف گسترده ای ار ادوات وتجهیزات الکتریکی از جمله ترانس های توزیع را در برمی گیرد .این برنامه حداکثر سطوح هدف تلفات کلی برای استفاده در تعیین راندمان ترانس را مشخص نموده وفرمول ساده ای را ارائه کرده است که می توان از آن برای محاسبه تلفات وراندمان هر نوع ترانس استفاده کرد.سیستم توزیع برق در ژاپن تا حدی با سیستم توزیع در بیشتر کشورهای دیگر متفادت است .این کشوراز واحد های با ظرفیت پایین تر زیادی استفاده می کند که تقریباً در نزدیکی بارنهایی وهمراه با تبدیل قراردارند بنابراین در سایت،به طور موثر وکارآمدی عمل می کنند .از این رو تراکم زیادتری از ترانس های تک فاز وواحد های سه فاز کوچکتر در ژاپن وجود دارد .با این وجود مقادیر هدف بیان شده توسط برنامه Top Runnerژاپن تقریباًنزدیک به مقادیر سطوح راندمان قابل دستیابی ترانس می باشند .هنگام مقایسه با سطوح راندمان مورد استفاده برای ترانس ها در کشورهای دیگر،به نظر می رسد سطوحMEPSجدیدی که برای استرالیا پیشنهاد شده است با بهترین استاندارد بین المللی در دیگر کشورهای پیشرفته مطابقت دارند.سطوح MEPSجدید از برخی از سطوح قابل دستیابی که در کشورهای دیگر ایجاد شده اند «مثلاً سطوح ژاپنی ویک طرح اروپایی»کمتر هستند .این سطوح بالاتر بر اساس استفاده از فلز بی شکل ونه تلفات هسته های فولادی استوار هستند به طوری که اگر انها قابل دستیابی باشند به یک تغییر مهم در قابلیت تولید وسرمایه گذاری چشمگیر در تأسیسات جدید در استرالیا نیاز دارند.البته آنها یک راندمان معیار«benchmark »نهایی می باشند .
*سطوح اصلی کمیته اروپایی برای استاندارد سازی الکترونیکی «CENELEC»برای کارآمد ترین پیکر بندی ترانس،HD428CC
* استاندارد اروپایی جدید پیشنهاد شده prEN50464-1
* سطوح جدید وزارت انرژی آمریکا که در سال 2010به اجرا خواهند آمد.
بنابراین طرح سطوح MEPSجدید که در اینجا آمده اند بیانگر سطوح راندمان قابل دستیابی هستند که با طرح ها واستاندارد های راندمان بین المللی رایج سازگار بوده ودر هنگام تولید قابل دستیابی هستند.فاکتورهایی وجود دارند که دستیابی به راندمان های بالاتر را امکان پذیر ساخته وموجب افزایش سطوح MEPSکنونی می شوند.
* استفاده بهتر از مواد معمولی برای رسیدن به کاهش تلفات وبهبود راندمان
* طراحی کامپیوتری بهتر ترانس ها برای کاهش تلفات وبهبود راندمان
*استفاده از مواد هسته با تلفات پائین مثل فلزات بی شکل
* طراحی جدیدپیکر بندی هسته دارای تلفات کمتر مثل هگزافرم «hexa former »
* بهبود کاربردهای عملیاتی ترانس ها به منظور بهینه سازی راندمان انرژی در عمل
*در نظر گرفتن هزینه عمر کلی ترانس ها: هزینه خرید به اضافه تلفات انرژی عملیاتی
*تأثیر افزایش سطوح ها ی مونیکی ناشی از بارهای غیر خطی در افزایش تلفات وکاهش راندمان
* افزایش عمر ترانس که ناشی از دمای کارکرد پایین تر به همراه ترانس های کارآمد تر می باشد.
پیش بینی ومدل کردن تأثیر جزئی تر کاهش تلفات ترانس برروی گرم شدن جهانی«global warming» دشوار است زیرا به الگوهای مفصل تر بار گذاری برای تمامی انواع عملکرد ترانس نیاز می باشد.آنالیز های مفصل تر استفاده شده توسطUS DOE ،اینگونه راهنمایی ها واطلاعات بارگزاری را فراهم آورده ومنجر به صرفه جویی انرژی وکاهش گازهای گلخانه ای مطرح شده در اداره ثبت فدرال که قوانینی را برای تنظیم وکنترل راندمان های ترانس در نظر گرفته است می گردد. این پارامتر ها برای سطوح MEPSجدید در استرالیا به کار خواهند رفت.تست ترانس برای مطابقت با MEPS،یک موضوع مهم است زیرا تست ترانس های بزرگ ، یک عمل ساده لجستیکی نیست .شیوه های تست برای مطابقت با 1 MEPSدر استاندارد MEPSکه به نوبه خود به استاندارد اصلی ترانس استرالیایی برای جزئیات متد تست اشاره دارد،مشخص شده اند .این شیوه های تست ،برخی از جزئیات در مورد کاربر اندازه گیری های تلفات به منظور تعیین راندمان ها دریک محدوده عدم قطعیت«uncer tainty » در حدود.0.01%-/+ که برای استاندارد نیاز است را ندارد.با داشتن دقت نتایج مورد نیاز ، باید برخی از تغییرات واصلاحات را در شیوه های تست مستند شده در نظر گرفت. به نظر می رسد که شیوه های تست مشخص شده در توصیه نامه های NEMA،یک پایه واساس مناسب وشایسته را داشته باشد.در خاتمه ،سطوحMEPSجدید پیشنهادی ،با سطوح بین المللی برای طراحی های استاندارد ترانس وکاربردهای مواد ،سازگار بوده وقابل مقایسه می باشند.سطوح MEPSجدید ،توسط تولید کنندگان قابل دستیابی بوده ،در انرژی صرفه جویی کرده وتأثیر محیطی مثبتی نیز دارند.
تحقیق در مورد هادی زاده 2