یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود مقاله کامل درباره غربالگری در کشف بیماری

اختصاصی از یارا فایل دانلود مقاله کامل درباره غربالگری در کشف بیماری دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 25

 

غربالگری در کشف بیماری

بدیهی است هرگاه پیشگیری اولیه ممکن باشد، بهترین روش پیشگیری از بیماری است. وقتی پیشگیری اولیه ممکن باشد تشخیص بموقع و درمان بعنوان دومین خط دفاع بر علیه بیماریهایی است که به پیشگیری اولیه پاسخ نمی‌دهند.

برای تشخیص بموقع بیماری دو راه وجود دارد.

1ـ توجه فوری به اولین علائم بیماری پس از ظهور

2ـ تلاش برای کشف بیماری در افرادی که هنوز علائمی نشان نداده‌اند

تاخیر در پاسخ به کرات اتفاق می‌افتد. در بررسی‌های که در مورد تسلسل رویدادها در تشخیص سرطان انجام گرفته مکرراً نشان می‌دهد که بسیاری از بیماران حتی اگر بدانند که مسئله‌ای وجود دارد در واکنش مناسب تاخیر می‌کنند در غالب موارد بویژه در طبقات اجتماعی پائین این تاخیر به غفلت بیماران نسبت داده می‌شود ولی پزشکان هم در این تاخیر ممکن است شریک باشند. بهتر خواهد بود اگر اغلب بیماران بجای اینکه بعلت ظهور علائم شخصاً مراجعه کنند از طریق مراقبت دوره‌ای کشف شوند. لااقل از نظر تئوری کشف بیماری در مرحله قبل از بالینی همیشه موثرتر از کشف آن پس از شروع علائم مرحله بالینی است. این موضوع را نمی‌توان به تمام بیماریها تهیه داد ولی بطور خلاصه کشف بیماری قبل از ایجاد علائم آن حداقل باید شانس پیشگیری از مرگ و ناتوانی را بهبود بخشد.

پیش بینی آینده شرایط جاری

ارزش و فایده غربالگری:

در برنامه‌های پیشگیری ما نیاز به آزمایشاتی داریم که سهولت و فوریت به ما بگوید آیا فرد دارای عامل خطر یا بیماری مورد نظر هست یا خیر. عملیات غربالگری به سادگی و فوریت افرادی که احتمالاً دارای بیماری یا عوامل خطر هستند (یعنی مثبت‌ها) را از کسانی که آن را ندارند (یعنی منفی‌ها) جدا می‌کند. در نتیجه امکان دقت کافی برای تشخیص افراد مثبت خواهیم داشت.

موارد استفاده از غربالگری:

1ـ تشخیص زودرس بیماری case predation

تشخیص بیماری را بعنوان غربالگری تجویزی هم می‌نامند و عبارت است از شناسایی احتمالی بیماری تشخیص داده نشده که به خواست بیمار انجام نشود. چون برنامه تشخیص توسط کارکنان پزشکی وبهداشتی بنیان نهاده می‌شود مقررات خاصی باید وجود داشته باشد تا امکان درمان زودرس برای موارد تشخیص داده شده تضمین گردد.

2ـ مبارزه با بیماریها

مبارزه با بیماریها را غربالگری آینده نگر هم می‌دانند و در آن افراد به خاطر بهره‌ای که به دیگران خواهد رسید غربالگری می‌شوند مانند غربالگری مهاجرین وارد شده به کشور ازنظر بیماریهای عفونی و چون برنامه‌های غربالگری منجر به تشخیص زودرس بیماری می‌شوند

3ـ مقاصد پژوهشی

گاهی سیر طبیعی بسیاری از بیماریهای مزمن معلوم نیست و غربالگری در به دست آوردن اطلاعات پایه درباره سیر طبیعی این گونه بیماریها می‌تواند کمک نماید.

4ـ فرصت‌های آموزشی:

برنامه‌های غربالگری جدا از فواید احتمالی آن‌ها را برای افراد و کسب اطلاعات پیرامون مطالب بهداشتی فرصت آموزشی مناسب جهت جلب توجه مردم و آموزش کارکنان بهداشتی را فراهم می‌آورد.

غربالگری screening

غربالگری فرایندی است که در آن با استفاده از آزمون‌هایی که به سرعت در مقیاس وسیع عمل باشند یک بیماری یا عارضه نامشهود شناسایی می‌گردد. غربالگری افراد ظاهراً سالم را که احتمالاً مبتلا هستند از افرادیکه احتمالاً مبتلا نیستند جدا می‌کند.

غربالگری یک معاینه مقدماتی است که معمولاً تشخیص نیست و افرادی که دارای نتیجه مثبت و یا مشکوک باشند برای تشخیص و درمان مناسب پیگیری می‌شوند بی خطر بودن آزمون غربالگری ازاهمیت زیادی برخوردار است.

چگونگی شروع غربالگری از جانب خدمات بهداشتی است تا از طرف کسانی که باید غربالگری شوند.


دانلود با لینک مستقیم


دانلود مقاله کامل درباره غربالگری در کشف بیماری
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.