یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

بررسی معیارهای همسر گزینی دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه

اختصاصی از یارا فایل بررسی معیارهای همسر گزینی دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

بررسی معیارهای همسر گزینی دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه


بررسی معیارهای همسر گزینی دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه

بررسی معیارهای همسر گزینی دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه

116 صفحه در قالب word

 

 

 

 

مقدمه

ازدواج در دین اسلام از محبوبترین تکالیف و شادترین وظایف  خوشایند مقرر بین خالق و مخلوق است . ازدواج فرایندی است از کنش متقابل بین دو فرد . یک مرد و یک زن که برخی شرایط قانونی را تحقق بخشیده اند و مراسمی برای برپایی زناشویی خود راه انداخته اند و به طور کلی عمل آنان مورد پذیرش قانون قرار گرفته و بدان ازدواج اطلاق شده است .چهار خصلت : 1- روابط جسمانی 2- تخالف  جنسی 3 پایایی و 4- قرارداد اجتماعی ازدواج دلالت بر ارتباطی دارد که در بین سایر ارتباطات انسانی دارای تامینی بی نظیر است . دیگر ارتباطات انسانی هر یک به بعدی از ابعاد حیات توجه دارد در حالی که ازدواج دارای ابعاد زیستی، اقتصادی ، عاطفی و همچنین روانی اجتماعی است . ازدواج تعهدی مقدس است و همین تقدس مهمترین وجه تمایز آن از سایر روابط  بین انسانها میدانند. دختر و پسر ، میوه های باغ زندگی انسان به شمار می رود که در ادامه زندگی خویش از تشریک مساعی و طرح زندگی مشترک چاره ای ندارند زیرا زندگی به صورت تجرد، زندگی تلخ و بد فرجامی است که شکوفه های حیات را در نیمه راه ، خزان کرده و به دور می ریزد . از طریق ازدواج این دو میوه به ودیعه گذاشته شده به سکونت و ارامش می رسند . جوانان دو تصمیم مهم در زندگی پیش رو دارند که حتما باید در باره  این دو تصمیم مهم ، تصمیم بگیرند و این دو انتخاب را بنماید و خوشبختی و سعادت یا بد بختی و شقاوت زندگی آینده آنان  تا حد بسیار زیادی به این دو تصمیم و انتخاب بستگی دارد . این دو یکی انتخاب شغل است و دیگری انتخاب همسر این دو تصمیم هر دو بزرگو حساسند . اما یکی از دیگری بزرگتر  حساستر و مهمتر است و آن انتخاب همسر است . این پژوهش در نظر دارد بتواند معیارهای انتخاب همسر را با توجه به نظرات دانشجویان گردآوری کند . موانع و مشکلات ازدواج جوانان را بررسی کرده و راه حل های مناسب را پیشنهاد کند . فواید و اهمیت ازدواج را برای دانشجویان روشن کند  و نظرات آنها را در زمینه معیارهای  همسر گزینی سنجیده و به نتیجه مطلوب برسد .

 

بیان مساله :

ازدواج یک سنت دیرینه اجتماعی است  که از زمانهای بسیار قدیم ، بلکه از آغاز زندگی بشر مرسوم بوده است ، پیمانی است مقدس که در بین تمام اقوام و ملل ، مذهبی و غیر مذهبی و در تمام اعصار و امکنه ، وجود داشته و دارد . در این پیمان مقدس، زوجین ، یعنی زن و مرد زندگی مشترک را تاسیس میکنندوپیمان می بندند که در کنار هم یارو غمخوار یکدیگر باشند ازدواج برای انسانها یک نیاز طبیعی است که از آفرینش ویژه آنها سرچشمه می گیرد . چنانکه انسان به آب و غذا نیاز دارد در سنین مخصوص به ازدواج هم نیاز پیدا میکند . هر یک از دختر و پسر در سنین بلوغ احساس می کنندکه جنس مخالف رادوست دارند و خواستار وصال همدیگر هستند ازدواج یک خواسته طبیعی است که همه جوامع بشری و ادیان آسمانی بر آن صحه نهاده اند ، مخصوصا دین اسلام پیروان خود را به  ازدواج دعوت نموده و از  غروبت بر حذر می دارد. ازدواج نه تنها منفور نیست بلکه از دیدگاه اسلام امری مستحب و در بعضی موارد واجب می باشد و اگر با قصد غربت انجام گیرد عبادت محسوب می شود  در اینمورد رسول خدا ( ص ) فرموده اند: که ازدواج کنیدکه همانا ازدواج کردن سنت رسول خدا ( ص ) است و همین طور پیامبر گرامی اسلامی (ص ) فرموده اند  که در اکثر اهل جهنم عزبها هستند.

قبل از اینکه بدانیم در انتخاب همسر چه باید بکنیم باید بدانیم ازدواج چه فوائد برای اجتماع دارد . ازدواج و تاسیس کانون زندگی مشترک خانوادگی یکی از بهترین و مهمترین رسوم اجتماعی انسانها است که از فطرت و آفرینش ویژه آنها مایه می گیرد . سنتی است بسیار مقدس و مفیدکه مورد قبول انسانهادرطول تاریخ  است . ازدواج از ضروریات زندگی انسانها به شمار می رود و ترک آن یک امر غیر متعارف و خروج از سنت اجتماعی محسوب می شود . ازدواج اگر با اندیشه و بر طبق معیارهای صحیح انجام گیرد فوائد و  منافع مهمی را در بر دارد که به پاره ای از آنها اشاره می کنیم .

1-کسب استقلال 2- انسان و آرامش 3- حفظ عفت و مصونیت از گناه 4- آرامش و تعادل  اعصاب 5- تولید و تکثیر نسل 6- تعاون در اطاعت و نیل به ثوات 7- سلامت و امنیت احتماعی 8- لذت جوییهای جنسی که هر یک از آنها با ازدواج اگر به شکل صحیح انجام گیرد تحقق خواهد یافت ولی اگر تشابهات معیارها بین طرفین وجود نداشته باشد چه بسیار  در هر یک از موارد بالا اختلالاتی صورت بگیرد در امر ازدواج و انتخاب همسر به معیارهای همسر گزینی نیز باید توجه نمودکه در اینجا به چند نمونه از معیارهای مهم در انتخاب همسر اشاره می کنیم :

1- تدین : که معیار مهم برای انتخاب  همسر محسوب می شودو کسی را برای همسری باید  برگزید که متدین باشد و به اصول و ارزشهای دینی پایبند باشد .

2- دومین معیار اخلاق نیک است : منظور از اخلاق نیک ، خلق و خوهای پسندیده و نیکو و داشتن اخلاق نیک است .

3- سلامت جسمانی و روانی : باید به معلولیت ها و نقص ها و بیماریهای طرف مقابل توجه نمود و توجه  نکردن به این امر ممکن است لطمه های غیر قابل جبرانی به زندگی بزند.

4- اصالت خانوادگی :  ارزش ها و اصالت خانوادگی دو طرف با یکدیگر باید  سنخیت داشته باشد و تا حدودی به هم شبیه باشند .

5- عقل : برای یک زندگی سالم ، عقل و فهم سالم نیاز است برای اداره زندگی و تربیت فرزندان باید دو طرف به نیروی عقل و فهم مجهز باشند .

6- علم و سواد : سطح تحصیلات و سواد زن و شوهر نباید با هم فاصله داشته باشد بلکه باید در یک سطح و ردیف  قرار داشته باشند تا تفاهم بیشتری در زندگی شان به وجود آید .

7- زن و شوهر باید هم کفو همدیگر باشد یعنی  برابری و تشابه زوجین با یکدیگر در امور مربوط به زندگی مشترک برابر باشند در  جسم و عقل و اعتقادات و اخلاق و کرامت خانوادگی شبیه باشند .

در این پژوهش سعی شده است به بررسی معیارهای انتخاب همسر در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه پرداخته شده است .

 

ضرورت و اهمیت موضوع :

ازدواج یک امر حیاتی و ضروری برای هر فرد در زندگی است . ازدواج  موجب پیوند و ارتباط انسان و حتی دو خانواده می شود  و هر انسانی با انسان دیگر تفاوتهایی دارد و در مقابل می تواند  شباهتهای زیادی نیز بین آن دو وجود داشته باشد پس افراد می توانند در فرهنگ ، آداب و سنن – سطح تحصیلات و اخلاق و وضعیت جسمانی و روانی ، دین و ایمان با هم تفاوتهایی داشته باشند و همین طور شباهتهایی هم بین آنها وجود داشته باشد . لذا اینها می توانند معیارهایی برای  انتخاب همسر بشمار روند که توجه به این معیارها می تواند  تفاوتهای بین زن و شوهر را بکاهد و بالعکس توجه نکردن به این معیارها می تواند موجب افزایش فاصله بین زن و شوهر شود . هر فردی در موقع ازدواج برای خود معیارهایی در نظر میگیرد که با توجه به این معیارها همسر مناسب را برای خود انتخاب می کند به عنوان مثالوقتی یک طرف تحصیلات دانشگاهی دارد نمی تواند باکسی که سطح تحصیلاتش  کم است  در زندگی  مشترک  تفاهم داشته باشد در نظر و عقیده و فکر با هم اختلاف نظر پیدا خواهند کرد . با توجه به هر یک از معیارها می توانند نقش موثر و مهمی در تعیین سرنوشت انسان در زندگی داشته باشند  و بری کمک به رفع مشکلات و موانع موجود بر سر ازدواج جوانان باید نویسندگان و مولفان کتابها سعی کنندکتابهایی رادر زمینه های ازدواج و معیارهای انتخاب همسر تالیف کنند تا با مطالعه آنها جوانان و خانواده ها نسبت به معیارهای همسر گزینی آشنایی زیادی پیدا کرده و با دقت بیشتری در انتخاب همسر هم زندگی مشترک خوبی داشته باشند و هم از معظلات  جامعه که یکی ازآنها معظل طلاق  می باشد کاسته شود . خانواده ها و والدین با مطالعه پایان نامه هایی در زمینه ازدواج و همچنین دانشجویان با انجام پروژه های دانشجویی در اینمورد بتوانند اطلاعات خوبی بدست بیاورند و مسئولان نیز می توانند با شناخت موانع و مشکلات ازدواج و اتخاذ راهکارهای مناسب در صدد حل این مشکلات بر آیند .

 

اهداف تخقیق

موضوع : بررسی معیارهای همسر گزینی دانشجویان دانشگاه پیام نور ارومیه

اهداف جزئی :

1- بررسی تاثیر فاصله طبقاتی افراد در انتخاب  همسر

2- بررسی تاثیر دین و ایمان افراد در انتخاب همسر

3- بررسی تاثیر فاصله سنی افراددر انتخاب همسر

4- بررسی تاثیر آشنایی قبل از ازدواج افراد در انتخاب همسر

5- بررسی تاثیر تشابه فرهنگی افراد در انتخاب همسر

6- بررسی تایر مشاوره افراد در انتخاب همسر

7- بررسی تاثیر مطالعه افراد در انتخاب همسر

 

فرضیه ها:

1- دانشجویان تا چه اندازه به فاصله طبقاتی افراد در انتخاب همسر تاکید می نمایند؟

2- دانشجویان تا  چه اندازه به دین و ایمان فرد در انتخاب همسر تاکید می نمایند؟

3- دانشجویان تاچه اندازه به فاصله سنی فرد در انتخاب همسر تاکید می نمایند؟

4- دانشجویان تا چه اندازه با تشابه فرهنگی فرد در انتخاب همسر تاکید می نمایند؟

5- دانشجویان تا چه اندازه به آشنایی قبل از ازدواج طرفین در انتخاب همسر تاکید مینمایند؟

6- دانشجویان تا چه اندازه به مشاوره فرد در انتخاب همسر تاکید می نمایند؟

7- دانشجویان تا چه اندازه به مطالعه  افراد در انتخاب همسر تاکید می  نمایند؟

 

تعریف عملیاتی متغیرها:

1- فاصله طبقاتی :

 از نظر وضع مالی و اقتصادی هر دو طرف زن و شوهر در یک سطح و یا تقریبا در یک ردیف قرار داشته باشد و فاصله زیادی بین آنها وجود نداشته باشد.

تشابه فرهنگی :

ازنظر آداب و رسوم و سنن و علم و ادب هردو خانواده و هر دو طرف به یکدیگر شباهت داشته باشند .

فاصل سنی :

سن دختر و پسر با هم فاصله زیادی نداشته باشد تا بتوانند از نظر فکری و اخلاقی به هم نزدیک باشند.

مشاوره قبل از ازدواج :

قبل از آنکه زندگی مشترک تشکیل شود و دو نفر به هم پیوند بخورند با کسی که  تجربه کافی در زمینه ازدواج دارد بخصوص مشاوران ماهر و با تجربه مشورت نمود.

آشنایی قبل از ازدواج :

قبل از ازدواج و عقد رسمی طرفین با همدیگر زیر نظر خانواده در حد متعارف و پذیرفته شده در جامعه با یکدیگر ارتباط سالم برقرار کنند تا نسبت به اخلاق و رفتار ومعیارهای خود آشنایی بیشتری پیدا کنند.

سطح سواد:

دوطرف از نظر علم و دانش و معلومات و همچنین تحصیلات دانشگاهی به هم نزدیک باشند و سعی شود  تقریبا در یک سطح قرارداشته باشند .

معیار همسر گزینی :

آنچیزی که مطلوبیت دارد را با آنچه که خودمان در نظر داریم بسنجیم و آنها را محک بزنیم و بهترین انتخاب رادر مورد همسر انجام دهیم

دانشجو :

افرادیکه از طریق آزمون پذیرفته شده اند و در دانشگاه مشغول تحصیل هستند

نظر خانواده :

پدر و مادر و خواهر و برادر بزرگتر تجارب خود را در اختیار فرزندان و خواهر و برادر کوچکتر قرار دهند ولی تصمیم نهایی باید بر عهده خود فرد گذاشته شود .

 

 

ممکن است هنگام انتقال از فایل ورد به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است

متن کامل را می توانید در ادامه دانلود نمائید

چون فقط تکه هایی از متن برای نمونه در این صفحه درج شده است ولی در فایل دانلودی متن کامل همراه با تمام ضمائم (پیوست ها) با فرمت ورد word که قابل ویرایش و کپی کردن می باشند موجود است

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.