یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود تحقیق از کتب تاریخ ایران پس از اسلام ( از صدر اسلام تا انقراض قاجاریه)

اختصاصی از یارا فایل دانلود تحقیق از کتب تاریخ ایران پس از اسلام ( از صدر اسلام تا انقراض قاجاریه) دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود تحقیق از کتب تاریخ ایران پس از اسلام ( از صدر اسلام تا انقراض قاجاریه)


دانلود تحقیق از کتب تاریخ ایران پس از اسلام  ( از صدر اسلام تا انقراض  قاجاریه)

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:8

چکیده:

بناهای تاریخی خراسان

یگانه اثر از آثار باستانی شهر نوبنیاد نیشابور و مسجد جامع آنجاست. بانی این مسجد و تاریخ بنای آن در سنگ نبشته ای که اکنون بر پایه شبستانی در ضلع جنوبی نصب است طی پنج بیت شعر که بانی آنرا پهلوان علی ولد خاص بایزید و زمان بنای مسجد را سال 899 یاد نمودند. 4590 مترمربع زیر بنا و بقیه صحن مسجد را تشکیل می دهد. این مسجد چهار ایوانی است که از سه ایوان شمالی، مشرق و مغرب دارای دربهای بزرگ ورودی است.

این ایوان دااری دو گلدسته یا مناره بوده که در سالهای اخیر بخاطر جلوگیری از خطرات احتمالی توسط اوتاف نیشابور برداشته شده. چهار ضلع مسجد شبستانهای بزرگ با ستونهای محکم آجری و سقف رنگی ضربی ساخته شده بر بالای محراب ایوان جنوبی جامع نیشابوری برروی سنگ اشعاری نقش شده که حاکی از تعمیر مسجد توسط عباسقلی خان بیات حاکم نیشابور به سال 1195 هجری می باشد. در دو طرف ایوان شمالی دو سنگ نبشته از زمان شاه عباس صفوی به تاریخ 1021 ه.ق نصب است. که حاکی از بخشش و تخفیف مالیات اهالی و جلوگیری از مزاحمت سپاهیاان بر مردم عامی است. در این مسجد استفاده از آجربا اشکال بسیار زیبنده و فرم بخصوص در ایوان جنوبی بکار رفته.

آرامگاه حکیم عمر خیام

فیلسوف واقع بین و سترگ اندیش خیمه نشین دیار افتخار آفرین ادب ایران خیام در شرق آرامگاه امامزاده محمد محروق و ابراهیم قرار داشته است. این محل طی سالیان متمادی از یادها رفته وشاید اگر وجود آرامگاه امامزاده محمد محروق نبود قبر خیام نیز بطورکلی محو و نابود شده بود. در سال 1313 شمسی همزمان با برگزاری هزاره فرودسی ستون سنگی سفیدی بر خاک وی بنا گردید. در سال 1341 از طرف انجمن آثار علمی در حالیکه یکصد قبری شمال امامزاده بنای امروزی یادبود این حکیم بزرگ ساخته شده این بنای عظیم با استحکام زیاد از آهن و سنگ بصورت گنبدی رفیع با ده پایه در روی زمین با پایه های اشکال هندسی و لوزیهای بزرگ و کوچک به یکدیگر متصل شده و گنبد را تشکیل می دهد. سبک این بنا مخلوطی است از سبک معماری شرق و غزب و شاید الهامی است از اندیشه خیام و نکات هندسی و ریاضی که خیام در این علوم مقامی والا دانسته است.

در سطح داخلی پایه ها و داخل لوزیها چند رباعی از خیام با خطی خوش نقش است بر سنگ آرامگاه وی زیر گنبد این عبارت نوشته شده:

« کل شیء هالک الاد حسد»

حکیم ابوالفتح عمربن خیام نیشابوری پس از هفتادوچند سال زندگی در سال 517 ه.ق به رحمت ایزدی پیوست.

بر اطراف گنبد هرمهایی از سنگ بزرگ و آب نماهای سنگی که داخل آنها کاشیکاری شده است زیبایی و پرطراوتی را در باغ مصفای آرامگاه زنده می کند. در قسمت غرب آرامگاه مجموعه ای از کتابخانه و موزه و مهمانخانه وجود دارد که هم اکنون در اختیار انجمن اثار ملی است.

بقعه امامزاده محمد محروق:

این بقعه در 5 کیلومتری مشرق نیشابور واقع شده و مدفن یکی از اولاد امیرالمؤمنین علی علیه السلام که کودکی کم سال و نامش محمدبن زیدبن علی ابن الحسین علیه السلام است. و به مناسبت این که جسدش سوزانده شده به محروق معروف است. در کتاب نبشابور شهر فیروزه از قول سید احمد یزدی اردکانی صاحب شجره الاولیاء آمده است که محمد نام مادرش ام ولد مسابه عاتکه در نیشابور شهید شده. مقبره اش اینجاست و نبیره امام سجاد(ع) می باشد و به امامزاده محمد محروق معروف است. در سلسله نسب وی نوشته شده اند. محمد بن الحسین بن زیدبن علی بن حسین بن علی ابن ابیطالب(ع) و آرامگاه وی در تلاجزد علیاست. این بقعه شامل گنبدی رفیع با کاشیهای لاجوردی و سبز و زرد و ایوانی بزرگ در ضلع شمال چهار غرفه دو حرم، یک مسجد و شش حجره است.

ایوان بزرگ شمالی و غرفه های دو طرف آن دارای تزئینات کاشیکاری بصورت معرق و الوان است. که کاشیهای غرفه ها جدیداً نصب شده.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.