یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود تحقیق بحران معنوی بزرگترین بحران عصر حاضر

اختصاصی از یارا فایل دانلود تحقیق بحران معنوی بزرگترین بحران عصر حاضر دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود تحقیق بحران معنوی بزرگترین بحران عصر حاضر


دانلود تحقیق بحران معنوی بزرگترین بحران عصر حاضر

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:47

فهرست مطالب:
موضوع    صفحه
«مناجات»    3
«فطرت»    5
فطرة، صبغة ، حنیف:    5
گرایشهای مقدّس    6
نظریه وجدانی    10
عقل نظری و عقل عملی    11
احکام وجدان از نظر کانت    11
«عذاب وجدان»    13
وجدان اخلاقی و سعادت    14
آیا کمال غیر از سعادت است؟    15
وجدان و اثبات اختیار انسان    17
وجدان و اثبات بقاء و خلود نفس    18
حدیثی از امام صادق (ع)    20
دروغ مصلحت آمیز    21
نظریه‌ی زیبایی    22
آیا زیبایی قابل تعریف است؟    23
رابطه‌ی زیبایی با عشق و حرکت    25
زیبایی غیر محسوس    26
نظر افلاطون    30
خودشناسی مقدمه‌ی خداشناسی و اخلاق    32
بحران‌های معنوی و اخلاقی در عصر حاضر    36
سیانتیسم، اصالت علم    40
ایدئولوژی    42
روشنفکری    43
عرفان منهای مذهب!    44
منابع و مآخذ    47

 

 

«مناجات»

بشنو از نی چون حکایت می‌کند

 

از جدایی‌های شکایت می‌کند

کز نیستان تا مرا ببریده‌‌اند

 

از نفریم مرد و زن نالیده‌اند

سینه خواهم شرحه‌شرحه از فراغ

 

تا بگویم شرح درد اشتیاق

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش

 

باز جوید روزگار وصل خویش

من بهر جمعیّتی نالان شدم

 

جفت بدحالان و خوش حالان شدم

هر کسی از ظن خود شد یار من

 

از درون من نجست اسرار من

سر من از ناله‌ی من دور نیست

 

لیک چشم و گوش را آن نور نیست

تن زجان و جان زتن مستور نیست

 

لیک کس را دید جان دستور نیست

آتشت این بانگ نای و نیست باد

 

هر که این آتش ندارد نیست باد

آتش عشق است کاندر نی فتاد

 

جوشش عشق است کاندر می‌ فتاد

نی حریف هر که از یاری برید

 

پرده‌هایش پرده‌های ما درید

نی حدیث راه پرخون می‌کند

 

قصّه‌های عشق مجنون می‌کند

محرم این هوش جز بی‌هوش نیست

 

مرزبان را مشتری جز گوش نیست

در غم ما روزها بیگاه شد

 

روزها با سوزها همراه شد

هر که جز ماهی ز آبش سیر شد

 

هر که بی‌روزی است روزش دیر شد

در نیابد حال پخته هیچ خام

 

پس سخن کوتاه باید والسلام

- رَبَّنا ما خَلَقْت هَذا بطِلاً سُبْحنکَ فَقِنا عذابَ النّار

- رَبَّنا إنَّکَ من تُدْخِلِ النّارَ فقدْ أَخْزَیتهُ و ما لِلظّلِمینَ من أَنصارٍ

- رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادیاً یُنادی لِلإیمنِ أَنْ أمِنوُاْ بِرَبِّکُمْ

فَأَمَّنا رَبَّنا فَأغْفِرْ لَنا ذُنوبَنا و کَفِّرْ عَنّا سَیِّئاتِنا و تَوَفَّنَا مَعَ الأبْرارِ

- رَبَّنا و ءَاتِنَا مَا وَعدَّتنَا عَلَی رُسُلِکَ و لا تُخْزِنا یَوْمَ الْقِیَمَةٍ

إِنَّکَ لا تُخْلِفُ الْمِیعَادَ.

پروردگارا! تو این دستگاه با عظمت را بیهوده نیافریدی، پاک و منزّهی، ما را به لطف خود از عذاب دوزخ نگهدار.

ای پروردگار ما، هر که تو او را در آتش افکنی او را سخت خورد کرده‌ای و او ستمکار بوده و ستمگران را هیچ کس یاری نخواهد کرد.

پروردگارا! ما چون صدای منادی که خلق را به ایمان می‌خواند شنیده‌ایم اجابت کردیم و ایمان آوردیم پروردگارا از گناهان ما درگذر و زشتی کردار ما بپوشان و محو ساز و ما را با نیکان محشور گردان.

پروردگارا ما را از آنچه به رسولان خود وعده داده‌ای نصیب فرما و محروم مگردان که وعده‌ی تو هرگز تخلف نخواهد کرد.

 

«فطرت»

نعمت فطرت:

لغت فطرت که در قرآن آمده است: «فطرة الله التی فطر الناس علیها»

ماده‌ای فَطَرَ مکرّر در قرآن آمده است: «فَطَر هن»، «فاطر السموات و الارض»، در اذا السماء انفطرت، و «منفطر به» در همه جا در مفهوم این کلمه ابداع و خلق هست. «ابداع» به یک معنا یعنی آفرینش بدون سابقه.

در قرآن لغت «فطرت» در مورد انسان و رابطه‌ی او با دین آمده است: «فطرة الناس التی فطر الناس علیها» یعنی آن گونه خاص از آفرینش که ما به انسان داده‌ایم، یعنی انسان به گونه‌ای خاص آفریده شده است. این کلمه‌ای که امروز می‌گویند «ویژگی‌های انسان» اگر ما برای انسان یک سلسله ویژگی‌ها در اصل خلقت قائل باشیم مفهوم فطرت را می‌دهد. فطرت انسان یعنی ویژگی‌هایی در اصل خلقت و آفرینش انسان.

فطرة، صبغة ، حنیف:

در قرآن سه لغت آمده است که این سه لغت با توجه به معنا و مفهومی که قرآن درباره‌ دین دارد « فطرة‌ الله التی فطر الناس علیها» در مورد یک معنا به کار برده شده؛ یعنی در مورد این که «فطرة الله» «صیغة الله» و «للدّین خینا» به کار برده شده‌اند؛ یعنی مفهوم‌های مختلفی هستند که مصداق واحد دارند. در قرآن آمده: صبغة‌الله و من احسن من الله صبغة.

در صیغة از همان ماده کلمه‌ی «صباغ» است. «صبغ» یعنی رنگ کردن «صباغ» یعنی رنگرز « صبغة الله» یعنی رنگ خدایی. درباره‌ی دین آمده است که دین رنگ خدایی است، رنگی است که حق در متن تکوین زده است، یعنی رنگ خدایی. درباره دین آمده است که دین رنگ خدایی است، رنگی است که دست حق در متن تکوین و در متن خلقت انسان را به آن رنگ، متلون کرده است.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.