یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود پایان نامه هنر با موضوع طرح‌های باستانی ایران

اختصاصی از یارا فایل دانلود پایان نامه هنر با موضوع طرح‌های باستانی ایران دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

دانلود پایان نامه هنر با موضوع طرح‌های باستانی ایران


دانلود پایان نامه هنر با موضوع طرح‌های باستانی ایران

 

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : word(قابل ویرایش)

تعداد صفحات:147

 فهرست مطالب:
طرح‌های باستانی ایران تا حضور هخامنشی را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد: 2
نقوش حیوانی 2
نقوش گیاهی 4
نقوش انسانی 4
نقوش تزیینی و هندسی 5
رنگ‌های گوناگون طرح‌ها و نقش‌ها 6
ترکیب نقوش با شکل سفال‌ها 8
تاریچه بسته‌بندی 9
بسته‌بندی اولیه 14
بسته‌بندی چیست؟ 19
تعریف بسته‌بندی 19
وظایف بسته‌‌بندی 20
الف- وظایف کاربردی بسته‌ 20
ب- وظایف ترغیبی 22
بسته‌بندی از دیدگاه مخاطبان گوناگون 29
سلیقه مصرف کننده 29
انتخاب بازار هدف 31
تولید کنندگان 33
خرده فروشان و عمده فروشان 34
سازمانهای حامی مصرف کنندگان 35
سازمانهای دولتی 36
روشها و انواع بسته‌بندیهای لازم 37
الف- بسته‌بندی اولیه ( بسته‌بندی بعنوان ظرف کالا) 37
مواد و مصالح بسته‌بندی و موارد استفاده از آنها 39
انواع مواد اولیه مصرفی در بسته‌بندی 40
انواع کاغذ و مقوا برای بسته‌بندی 41
ب- بسته‌بندی ثانویه 57
ویژگیهای یک بسته موفق 59
عناصر اصلی در طراحی گرافیک بسته‌بندی 63
الف- طراحی شکل‌بسته 64
ب- هویت‌مندی 66
هویت شرکت و محصول 67
ج- برچسب ( لیبل) 70
نقش زمین 83
نقش کوه 86
نماد چلیپا 87
تیر 89
کمان 90
نقش شاخ حیوانات 90
نقش بزکوهی 92
نقش مار 98
نقوش انسانی 113
سیلک: 117
لایه نگاری 122
معماری 123
سفال 126
سفال‌های روشن با نقوش سیاه 127
سفال قرمز منقوش 128
بررسی نقوش سفالینه‌های سیلک بر اساس قدرت 134
اواخر هزاره چهارم – هزاره سوم قبل از میلاد 136

 

 

 

چکیده:

طرح‌های باستانی ایران تا حضور هخامنشی را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد:

1 - نقوش حیوانی

2 - نقوش گیاهی

3 – نقوش انسانی

4- نقوش تزیینی و هندسی

نقوش حیوانی

نقوش حیوانات عبارتند از: طراحی انواع بز، ببر، قوچ، اسب، آهو، مار، مرغان آبی، مرفان ماهی خوار، ماهی­ها، مرغ، مرغابی، پلنگ، عقاب، عقرب، لک‌لک، لاک‌پشت، کبوتر، کفتار، حشرات، سگ، گاو، گوزن، گراز، غزال، و غیره. شیوۀ طراحی این حیوانات را برروی ظروف می‌توان به این گونه تقسیم‌بندی کرد:

1 - شیوه‌های انتزاعی‌که فقط حالت کلی و درونی حیوانات را نشان می‌دهد و طراح به شبیه‌سازی توجه نکرده است.

2 - شیوۀ طبیعت‌گرایی‌که برعکس شیوه فوق، طراح علاقه و توجه بیشتری به نمایش شکل واقعی حیوانات داشته است.

3 - شیوۀ اغراق که طراح به بخشی از شکل حیوانات توجه کرده و آن را بزرگ و حتی اغراق‌گونه ( دفرمه) طرح کرده است.

4 - شیوه تجزیه شده، یا جزء نمایی، و در این شیوه گاه طرح‌ها به قدری موفق هستند که می‌توانند به خوبی بیان حسی نقش را به بیننده منتقل کنند.

5 - شیوه‌های فراواقعی ( سورئالیستی) که طراح از نقش‌ها، شکل‌های ویژه‌ای را به وجود می‌آورد، مانند ماهی در حال پرواز.

نقوش گیاهی

طرح‌هایی که بر اساس گیاهان ساخته‌شده‌اند شامل درختان، برگ‌ها، گل‌ها و محصولات کشاورزی مانند گندم و غیره هستند و به دو صورت بر روی ظروف و سفال‌ها دیده می‌شوند.

یکی به شیوۀ طراحی طبیعت‌گرایانه و دیگری به شیوۀ ساده‌گرایی که گاه حدوداً انتزاعی ساخته شده‌اند مثل ساقه‌ها که صرفاً به صورت خط ساده‌ای نمایش داده شده‌اند، یا شاخه‌یا برگ‌ها که با خط ساده در کنار ساقه مطرح شده‌اند، یا طرح درختی که با چند خط رسم شده‌است.

نقوش انسانی

طراحان باستان از موضوع انسان نیز بسیار استفاده کرده‌اند و او را در یکی از دو حالت زیر مطرح ساخته‌اند: یکی انسان در حال انجام امور روزمره، مثل گرد آوری خوراک و شکار، و دیگری به شکل خلاصه و تجریدی و حتی اغراق‌آمیز، و موضوعاتی چون جشن و پایکوبی و میدان جنگ و شکار یا تدفین مردگان را موجز و ساده و خلاصه ترسیم کرده‌اند.

نقوش تزیینی و هندسی

طراحی‌های تزیینی بر روی سفال‌ها در واقع یکی از نمونه‌های تکامل یافتۀ طراحی و نقش‌اندازی خلاصه شده و بالاخره تزیینی تصاویر طبیعت است، و در واقع چنین نقوشی گام‌های اولیه برای به وجود آوردن خط و الفبای تصویری است. در این نقوش شکل‌های هندسی مطرح شده‌اند که از تنوع بسیاری برخوردارند و می‌توان آن‌ها را به شکل‌های زیر تقسیم کرد.

1- خطوط موازی شامل خطوط نازک یا ضخیم یا مورب و غیره، و چنین ترکیباتی غنای خاصی را در طرح‌ها پدید آورده‌اند.

2- خطوط متقاطع که به صورت مخطط، مضرس، متقاطع و به شکل علامت جمع وصلیب

هستند.

3- خطوط شکسته که به صورت تنها و موازی وغیره ر طرح‌ها و نقش‌ها حضور پیدا کرده‌اند.

4- خطوط منحنی که باز به صورت تنها یا موازی طراحی شده‌اند

5- سطوح هندسی که به صورت مثلث، مربع، مستطیل، لوزی، دایره وغیره وجود دارند.

6- شکل‌های بافته‌ای که برای تزیین بدنۀ نقش‌ها طراحی شده‌اند و شاید الهامی از حصیر و نقش سبد باشند.

طرح‌ها و نقوش که در بالا شرح داده شده‌اند نیز اغلب به صورت تنها یا ترکیبی مطرح شده‌اند.

 

 

 

 

 

 

 

 

رنگهای گوناگون طرحها و نقشها

با آن که در آن دوران امکانات فنی کار ظاهراً محدود بوده است، طراحان و سفال‌گران کوشیده‌اند تا حد امکان در این زمینه تنوع ایجاد کنند که بسیار شگفت‌انگیز است.

به طور کلی مایۀ اصلی رنگ‌های باستانی ترکیبات رنگ‌های موجود در طبیعت بوده است، مانند رنگ‌های گیاهی یا خاکی، و هنرمندان آن روزگار تلاش کرده‌اند از ترکیب آن‌ها با هم وسعت تنوع فنی کارهای‌شان را چه با فن‌ترکیب و چه به وسیله حرارت‌های مختلف کوره‌های پخت بیشتر کنند. می‌توان آن‌ها رابه شرح زیر تقسیم کرد:

  • ظروف سفالی نخودی روشن با نقش سیاه ( درناحیۀ تل‌کفتری)
  • ظروف سفالی قهوه‌ای روشن با نقش سیاه ( تپۀ سیلک).
  • ظروف سفالی آجری رنگ با نقش سیاه ( تپۀ سیلک).
  • ظروف سفالی با زمینۀ زرد یا سبز کم‌رنگ با نقوش سیاه ( گیان).
  • ظروف سفالی زرد مایل به خاکستری با نقش سیاه ( گیان)
  • ظروف سفالی منقوش به رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز، و قهوه‌ای مایل به خاکستری ( تل چغا).
  • ظروف سفالی سفید مایل به زرد، یا سبز با نقش سیاه یا بنفش تیره یا قهوه‌ای ( شوش).
  • ظروف سفالی قرمز رنگ با نقش سیاه ( اسماعیل‌آباد، شاه‌تپه، تل‌کفتری).
  • ظروف سفالی سیاه رنگ ساده ( آذربایجان، حسنلو).

 

ترکیب نقوش با شکل سفالها

آن چه شگفت‌انگیز و بس هنرمندانه است هماهنگی کامل شکل طرح‌ها و نقش‌ها فا فرم سفال‌هاست، وطراحان با تجربۀ هنرمندانه‌ای نقش‌های خود را براساس شکل‌سفال طراحی می‌کرده‌اند، به طوری که گویی آن طرح‌ها مختص ظروف و عملکردشان خلق شده‌اند و لازم و ملزوم یکدیگرند.

طراحی نقوش تماماً حالتی یک رنگ و بدون سایه و روشن دارند و هیچ‌گونه تنوع برجسته یا گود و شیوه‌های دیگر مورد استفاده طراحان و سفال‌گران نبوده‌است، و به این ترتیب طرح و نقش پردازی به شکل اصیل و خالص در همه آثار دیده می شود.


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.