یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

پروژه تاثیر دستورات اسلام بر اخلاق و رفتار زوجین

اختصاصی از یارا فایل پروژه تاثیر دستورات اسلام بر اخلاق و رفتار زوجین دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

پروژه تاثیر دستورات اسلام بر اخلاق و رفتار زوجین


پروژه تاثیر دستورات اسلام بر اخلاق و رفتار زوجین

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:77

پروژه تحقیقاتی کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث

فهرست مطالب:

تقدیم
تقدیر و تشکر
چکیده:
مقدمه

فصل اول:
اخلاق و رفتار زوجین در اسلام
بخش اول:
«تعریف و اصطلاحات»
-    واژه ی دستورات
-    واژه ی اخلاق
-    واژه ی رفتار
-    واژه ی اسلام
-    واژه ی زوجین
بخش دوم:
عوامل مؤثر در بوجود آمدن
اخلاق و رفتار سالم میان
زوجین از دیدگاه اسلام
-    شناخت حقوق متقابل
-    رعایت عفاف و حدود الهی دربرخوردها
-    چشم پوشی از خطاهای یکدیگر (عفو و گذشت)
-    همسانی و همگونی در مسائل دینی (هم کفو بودن)
-    برخورد منطقی متناسب با شرایط زندگی
بخش سوم:
آثار اخلاق و رفتار توصیه شده از
سوی اسلام به زوجین
-    حسن خلق
-    احترام و تکریم متقابل
-    تامین نیاز جنسی یکدیگر
-    سپاسگذاری و قدر دانی
-    کاستن از توقعات

بخش چهارم
آثار عدم رعایت دستورات اسلام بر اخلاق و رفتار زوجین
    خشونت و تندخویی
    بدگمانی و سوء ظن
    سرزنش و سرکوفت
    منازعات لفظی
    آزار جسمی همسر
    استهزاء و مسخره کردن
فصل دوم:
تجزیه و تحلیل اطلاعات
تحلیل سوال اول
تحلیل سوال دوم
تحلیل سوال سوم
نتیجه گیری کلی
محدودیت ها
پیشنهادات
فهرست منابع

 

 

 

 

چکیده:
نهاد خانواده که با پیوند مقدس ازدواج شکل می یابد، یکی از مهمترین نهادهای بشری است. که با کارکردها گوناگون خود مانند اقناع و ارضای میل جنسی و تامین امنیت جسمی و روحی اعضای خانواده، تکامل زن و شوهر و کمک به رشد اخلاقی، عقلانی و اجتماعی یکدیگر، نقش بسیار مهمی در تامین نیازهای آدمی دارد اما اگر اخلاق و رفتار زوجین که بیشترین تاثیر را در متعالی ساختن و شکوفا کردن استعدادهای خانواده دارند، از شایستگی لازم برخوردار نباشند، زیربنای خانواده به زوال و نابودی کشیده خواهد شد.
از سوی دیگر قرآن کریم و روایات اسلامی به مساله تربیت اخلاق و رفتار زوجین اهمیت فراوانی داده اند. بنابراین اگر زوجین باورهای خود را بر اساس تعالیم اسلامی و اخلاق و رفتار خود را بر مبنای دستورات اسلام بنا کنند و طبق آنها به وظایف خود در برابر یکدیگر عمل کنند، روابطی پایدار و مستحکم و سرشار از آرامش خواهند داشت و آنگونه که شایسته است به رشد و شکوفایی و بالندگی خواهند رسید.
 

مقدمه
خانواده از مهمترین عوامل موثر در روابط فردی و اجتماعی و محیطی امن برای دستیابی به اهداف عالی انسانی است. خانواده کانونی است شکل گرفته بر پایه ی پیمان مقدس ازدواج کرد که در بستر آن نیازهای اساسی زوجین از جمله نیازهای عاطفی و نیاز به مودت و آرامش برآورده می شود و اساساً خانواده کانون امنیت و آرامش است اما با این حال در عصر حاضر نظام خانواده ها دچار مشکل های بنیادی شده که گاهی اساس آن نیز زیر سوال رفته است. ظهور و بروز این مشکلات نشان می دهند که زوجین نیازمند توصیه های تربیتی هستند تا بتوانند اخلاق و رفتار خود را آنگونه که شایسته یک خانواده است اصلاح کنند و آنها را به جهات مثبت سوق دهند. متون دینی ما سرشار از توصیه های کارآمد و متناسب با هر عصر و برهه ی زمانی در باب اساسی ترین عوامل استحکام روابط زوجین، و حتی جزئی ترین موارد آن نیز هست. حسن خلق و رفتار شایسته در محیط خانواده از دیدگاه اسلام از اهمیت بسزایی برخوردار است چون رعایت این امر سعادت دنیا و آخرت را برای خانواده به ارمغان می آورد. در صورتی که زوجین به وظایفی که مستقیماً در قرآن و نیز روایاتی که از طریق معصومین (ع) در خصوص اصول و احکام و وظایف متقابل آنها تشریح شده عمل کنند محیط خانواده همچون بهشت و دوست داشتنی خواهد شد و زوجین به کمال آرامش و مودت قلبی خواهند رسید. اهدافی که این تحقیق دنبال می کند عبارتند از: آشنایی با عوامل موثر در بوجود آمدن اخلاق و رفتار سالم زوجین از نظر اسلام، تبیین آثار اخلاق و رفتار توصیه شده از سوی اسلام و تبیین آثار عدم رعایت توصیه های اسلام به زوجین می باشد. پایان نامه حاضر شامل سه سئوال می باشد که عبارتند از: عوامل موثر در پیدایش اخلاق و رفتار سالم زوجین از نظر اسلام چگونه بیان شده است؟ آثار اخلاق و رفتار توصیه شده بر زوجین چگونه بیان شده است؟ عدم رعایت توصیه های اسلام به زوجین چه پیامد های مخربی به دنبال دارد؟
در رابطه با ازدواج و چگونگی اخلاق مناسب زوجین تحقیقاتی به انجام رسیده است که به چند نمونه ی آن اشاره می شود.
1-    «همسرداری» امینی، ابراهیم – در این کتاب نویسنده موضوعاتی همچون اهداف ازدواج، وظایف زوجین، و حقوق زوجین و پیشنهادهایی در رابطه با مسائل خانواده مطرح نمود که در ذیل هر عنوان از آیات و روایات اهل بیت (ع) را بیان نموده است.
2-    «روابط سالم در خانواده» حسینی، داود در این کتاب نویسنده در بخش اول کلیات که مربوط به اهمیت و ضرورت تشکیل خانواده است و در بخش دوم، انواع ارتباط سایر اعضای خانواده از جمله رابطه همسران، رابطه والدین با فرزندان، رابطه فرزندان با یکدیگر و رابطه با خویشاوندان را بیان نموده است و بخش سوم به نقد برنامه های خانوادگی و فیلم ها و برنامه ها در زمینه روابط خانوادگی و ... پرداخته است.
3-    «اخلاق معاشرت» محدثی، جواد، نویسنده در این کتاب به بیان مباحثیاز جمله حریم خانه و زندگی دید و بازدید، صله رحم، حقوق زوجین چگونگی برخورد زوجین با یکدیگر، آئین دوستی، تقدیر و تشکر و ... پرداخته است و کتاب خود را با آیات و احادیث اهل بیت (ع) منور نموده است.
4-    «بهشت خانواده» مصطفوی، سید جواد. این کتاب راهنمای مسایل ازدواج و زندگی زناشویی است، این کتاب شامل هفتاد درس و توصیه های کارآمد با توجه به فرمایشات اهل بیت و قرآن است. کتاب حاضر از مفیدترین و پرمغزترین منابع مورد استفاده شده در این پروژه بوده است.
5-    «جوان و همسر گزینی» امینی، ابراهیم. ایشان در کتاب خود در بخش اول فواید، موانع و راه حل های ازدواج را مطرح نموده و در بخش دوم معیارهای انتخاب هر رابطه در بخش سوم مقدمات از خواستگاری تا عقد و در بخش چهارم از عقد تا عروسی را برای جوانان نگارش کرده است.
با توجه به ماهیت موضوع تحقیق اهداف و سؤالات روش متناسب با زمینه پژوهشی در این نوشتار، روش تحقیق نقلی- توصیفی و از نوع کتابخانه ای می باشد. به همین جهت از این روش برای نیل به اهداف تحقیق استفاده شده است و در این نوشتار سعی بر آن شده تا حد الامکان از منابع معتبر استفاده شود. از آن جا که روش اجرای این تحقیق مبنی برروش کتابخانه ای بوده است، لذا برای جمع آوری اطلاعات و ثبت داده ها از روش فیش برداری استفاده شده است. به این صورت که ابتدا با استفاده از فیش های مآخذ منابع موجود در ارتباط یا مباحث مطرح شده، شناسایی و بعد از استخراج مطالب مورد نیاز پرداخته شد. سپس مطالب جمع آوری شده با توجه به طرح تحقیق در بخش های مرتبط قرار داده شد.
 

فصل اول:
اخلاق و رفتار زوجین در اسلام
بخش اول:
«تعریف و اصطلاحات»
-    واژه ی دستورات
-    واژه ی اخلاق
-    واژه ی رفتار
-    واژه ی اسلام
-    واژه ی زوجین
 
واژه ها و اصطلاحات
واژه ی «دستورات»
در کتاب «فرهنگ فارسی» دستورات جمع دستور و به معنی حالت دستوری، امر، رخصت، اجازه آیین.  
در کتاب «فرهنگ بزرگ سخن» به معنی فرمان، امر، اجازه آمده است.  
دهخدا در «لغتنامه ی دهخدا» دستور را به معنی صاحب مسند، وزیر مشیر ||کسی که به گفته او بتوان اعتماد کرد. مشاور. راهنمای عقل|| شیوه و روش آوری است.  
از نظر اصطلاحاتی، صاحب کتاب «معارف و معاریف» می نویسد، دستور صاحب مسند، وزیر مرکب است از لفظ (دست) که به معنی مسند و قدرت باشد و لفظ (ور) که به معنی صاحب آید به جهت تخفیف ما قبل و او را ساکن کرده اند. و به معنی روش کار هم می باشد. چنانکه پیغمبر (ص) فرمود: «گفتار و کردار را ارزش نبود جز آنکه با نیت صحیح همراه باشد و هر سه بی اعتبارند اگر طبقدستور «شرع» نباشند.
واژه ی «اخلاق»
در کتاب «فرهنگ فارسی» اخلاق جمع خلق به معنی خوی ها  ست.
از نظر اصطلاحی این واژه به معنی عادت و خوی و طبیعت است کیفیتی است درونی که کارهای آدمی به آسانی از آن برمی خیزد.
اخلاق در اصطلاح در کتاب «دایره المعارف تشیع» دو معنی خاص و عام به کار رفته است. عام یعنی عملی که علم تهذیب اخلاق را در برمی گیرد. یعنی حکمت عملی و خاص آن علم تهذیب اخلاق است که یکی از شاخه های حکمت عملی است و در آن نیک و بد بودن خوی ها و رفتار های فردی بحث می شود.
واژه ی «رفتار»
صاحب کتاب «فرهنگ فارسی» رفتار را روش، سیر، طرز حرکت، سلوک معنی کرده است.
صاحب کتاب «فرهنگ فارسی امروز» رفتار را شیوه ی عمل یک جاندار در وضع یا مورد معین و پاسخ فرد، گروه یا گونه محیط خویش آورده است.
رفتار در اصطلاح:
 
واژه ی «اسلام»
در کتاب «لغتنامه دهخدا» اسلام را گردن نهادن، تسلیم شدن مسلمان شدن. دین پذیرفتن. به دین پیغمبر (ص) در آمدن نگاشته است.
صاحب کتاب «فرهنگ فارسی» اسلام را به معنی گردن نهادن، فرمان بردن و پذیرفتن دین و شریعت محمد بن عبدالله (ص) آورده است.
اسلام در اصطلاح در کتاب «لغتنامه دهخدا» دین حضرت محمد (ص) را پذیرفتن با ادای شهادتین و ایمان به توحید، معاد، نبوت. این دین رسمی مسلمانان است و کتاب آن قرآن است.
اسلام آیین جامعی است که حتی انحراف در بهره گیری از حیوانات را هم تحمّل نمی کند چه رسد به انسانها. دین اعتدال است. هم تحریف نابجا را ممنوع می کند و هم مصرف بی رویه را.
 

واژه ی «زوجین»
زوجین تثنیه زوج به معنی زن و شوهر. همسر
این واژه در اصطلاح


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.