یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله منابع طبیعی منطقه 12 تهران و نقش آن در کاهش آلودگی ها

اختصاصی از یارا فایل مقاله منابع طبیعی منطقه 12 تهران و نقش آن در کاهش آلودگی ها دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله منابع طبیعی منطقه 12 تهران و نقش آن در کاهش آلودگی ها


مقاله منابع طبیعی منطقه 12 تهران و نقش آن در کاهش آلودگی ها

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:65

فهرست مطالب:

    منابع طبیعی منطقه 12 تهران 1
    چکیده 2
    مقدمه 3
    موقعیت جغرافیایی منطقه 12 7
    2-1 تاریخچه کلینیک گل و گیاه دکتر حسابی 8
    3-1 نوع فعالیت کلینیک گل و گیاه 8
    4-1 امکانات 9
    5-1 اهداف و برنامه های کلینیک گل و گیاه اداره فضای سبز شهرداری منطقه 12 9
    1-2 تعریف فضای سبز 12
    2-2 ضرورت فضای سبز شهری 12
    3-2 گیاهان مناسب برای ایجاد فضای سبز 13
    4-2 ضرورت و اهمیت درختان و گیاهان در فضای شهری 15
    5-2 باغ ها به عنوان محل تجمع درختان 16
    6-2 فضای سبز و محیط زیست شهری 17
    7-2 نقش گیاهان در سیلاب شهری 18
    8-2 درختان مناسب برای شهرها 21
    9-2 تأثیر فضای سبز بر آلاینده های هوای شهر تهران 22
    10-2 نحوه کاهش آلودگی صوتی در فضای سبز 23
    11-2 گیاهان چگونه در کاهش آلودگی صوتی مؤثر هستند: 24
    12-2 عوامل کاهش دهنده آلودگی صوتی در درختان 25
    ه) نحوه کاشت درختان: 26
    13-2 گیاهان و آلودگی صوتی در تهران 27
    15-2 درختان در فضای سبز شهری 32
    الف) معیار اول 33
    مثال هایی برای هر یک از خواسته ها 34
    16-2 نقش اقتصادی گونه های درختی در فضای سبز شهری 39
    1-3 تاریخچه گیاهان آپارتمانی 41
    3-3 عوامل مهم در رشد و پرورش گیاهان آپارتمانی 43
    4-3 کمبود مواد غذایی گیاه 46
    5-3 نیاز گیاه به تعویض گلدان 46
    6-3 شستشو و تمیز کردن برگها 47
    7-3 پرورش و نگهداری چند نمونه از گیاهان آپارتمانی 48
    8-3 تاریخچه سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران 52
    9-3 اهداف سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران: 53
    10-3 برخی از فعالیت های سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران در سال های اخیر: 53
    11-3 پارکهای مدرسه ای 54
    12-3 پارکهای موجود در شهر 55
    13-3 درختان و درختچه های مناسب برای شهر تهران 55
    14-3 خلاصه ای از طرح چگونگی خودکفایی اقتصادی پارکهای شهری و جنگلی 56
    نتیجه گیری: 63
    پیشنهادات: 64
    منابع 65

 

 

چکیده

با افزایش قیمت انرژی و تأثیر آن در مصرف و آلاینده‌های موجود در شهرها به خصوص شهر تهران و احتمال به وقوع پیوستن سیلابهای شهری راه کارهایی در جهت کاهش آلودگی‌ها و جلوگیری از سیلابها ارائه شده است .

گیاهان همواره به عنوان جزء بسیار عمده‌ای در شالوده شهرها محسوب می‌شوند . امروزه گسترش فضای سبز و تزئین شهر توسط گیاهان زینتی و گیاهان مقاوم در برابر آلودگی‌ها بسیار رایج است . به طوری که گیاهان نقش بسیار مهمی را در کاهش انواع آلاینده‌های شهری و کنترل سیلابها ، تعدیل میکروکلیما و نیز کاهش انرژی مصرفی ساختمان‌ها و کاهش سرعت باد ایفاء می‌کنند .

کاشت گیاهان در محل‌های مناسب تأثیر مهمی در کاهش سرعت و تغییر جهت و در نتیجه در کمیت تبادلات هوائی و کاهش انرژی مصرفی ساختمان‌ها برای گرمایش دارد . همچنین تأثیر سایه درختان و درختچه‌ها در اطراف منازل در کاهش انرژی مصرفی ثابت شده است .

در جهت استفاده بهینه از گیاهان باید سعی شود گیاهانی که در آپارتمان مورد استفاده قرار می‌گیرند در محیط مناسب باشند و مناسب آپارتمان باشند . باید درآپارتمانها از گونه‌های مقاوم در برابر محیط زیست منازل استفاده شود .

یکی از فضاهای سبز شهرها پارکها می‌باشد که باید در آن گونه‌های مناسب مثل سرو ، شمشاد ، سیاه‌آل ، بلوط ، ممرز کاشته شود تا در کاهش آلودگی‌های شهری مؤثر واقع شوند .

 

 

مقدمه

هزاران سال است که موجودات بر این کره خاکی زندگی می‌کنند . همه موجودات با تبعیت از قوانین و نظام طبیعت ، خود را با آن سازگار ساخته‌اند . تنها انسان است که از قوانین سر پیچی کرده با فکر اینکه سلطه‌ی بیشتری بر طبیعت داشته باشد موجب تحولاتی گاه عظیم در آن گشته است . این تغییرات همواره سودمند نبوده‌اند بلکه در بسیاری موارد باعث آلودگی‌های مختلف نیز شده است . حال باید به دنبال راه حلی برای کاهش این آلودگی‌ها و رفع مشکلات به وجود آمده باشیم .

یکی از سودمندترین راه حل‌ها گسترش فضای سبز و پرورش گیاهان مختلف می‌باشد که نتایج خوبی از آن دیده شده است .

در چند دهه‌ی اخیر به تدریج فضای سبز بسیاری از شهرهای کشورمان چهره‌ای تازه پیدا کردند که غالبأ چندان متناسب با فرهنگ و طبیعت و اقلیم منطقه نبودند . در توسعه فضای سبز شهرها چندان اثری از درختان سنتی که زمانی با صلابت و ابهت سایه‌های ژرف خود را بر سنگفرش‌های خیابانها گسترده بودند باقی نماند . این روند تغییر در سیمای فضای سبز شهرها به طور عمده متأثر از تفکر یک بعدی در ارزیابی درختان مناسب برای شهرها و ندانستن دیدگاههای هنری و زیست محیطی در برنامه‌ریزی فضای سبز شهرهای رو به توسعه در چند دهه‌ی اخیر بوده است .

اثرات انکار ناپذیر پوشش گیاهی در بهبود وضعیت زیست محیطی ، تعدیل شرایط اقلیمی و کاهش آلودگی‌های گوناگونی که گریبانگیر شهرهای بزرگ شده است ،بیش از پیش اهمیت توسعه هدف‌دار و برنامه‌ریزی شده فضای سبز را آشکار می‌سازد .

سازمان پارکها و فضای سبز شهر به همین منظور و به انگیزه تسریع در روند رشد و توسعه کمی و

کیفی فضای سبز همگام با برگزاری دوره‌های آموزش مستقیم ، به اجرای برنامه‌های آموزش از طریق

تألیف ، ترجمه و چاپ تازه‌ترین مقالات و مباحث تخصصی مبادرت نموده است .

از دیدگاه شهرسازی ، فضای سبز عبارت است از بخشی از سیمای شهر که از انواع پوشش گیاهی تشکیل شده است . از دیدگاه زیست محیطی فضای سبز شهری عبارت است از فضایی نسبتاً وسیع متشکل از پوشش‌های گیاهان ، با ساختی شبه جنگلی و برخوردار از بازدهی زیست محیطی ،با اکولوژیکی معین و درخور شرایط زیست محیطی حاکم بر شهر .

بدون شناخت شرایط زیست محیطی نمی‌توان به بحث درباره فضاهای سبز مبادرت ورزید . از جمله مطالعه اقلیم‌های شهری مختلف در این رابطه حائز اهمیت است .

به طور کلی عناصری مانند درختان ، بوته‌ها و گل‌ها علاوه بر زیبایی ، اثرات مثبت زیادی بر محیط زیست طبیعی دارند که اهم آنها عبارتند از :

- ایجاد سایه     

- حفاظ در مقابل باد و باران

- پناهگاه پرندگان و برخی حیوانات

- جذب انرژی و گرمای هوا و سرد نمودن آن توسط تبخیر

- تصفیه هوا و جذب گرد و غبار محیط زیست

- کمک به ثبات خاک و افزایش نفوذپذیری آب و هوا در آن

- تأثیر مثبت در مناظر و دیدگاهها

- حفاظت در مقابل سرو صدا

فضای سبز که بخشی از سیمای شهر را تشکیل می‌دهد ، به عنوان یکی از پدیده‌های واقعی از نخستین مسائلی‌که انسان همواره با آن در تماس بوده و خواهد بود .ضروریات زیست محیطی‌، اجتماعی و فرهنگی فضای سبز ایجاب می‌کند که در پاسخگوئی به نیازهای مبرم دست به مطالعه زده و در جستجوی راه‌حل‌های مناسب و امکان‌پذیر باشیم .

هدف از طراحی پارک در حقیقت جستجوی عوامل ضروری در ایجاد فضای سبز مناسب شهری از دیدگاههای زیست محیطی ، اوقات فراغت ، زیبا شناسی ، فرهنگی و غیره می‌باشد .

تا کنون در طراحی فضاهای سبز طراحی شده ، زیبا شناسی تنها دیدگاهی بوده که فارغ از تطابق‌های محیطی و ویژگیهای بومی مورد توجه قرار گرفته است . در حالی که فضای سبز بخشی از محیط زیست طبیعی و محیط زیست شهری و نقطه پیوند این دو می‌باشد و این امر باعث نزدیکی انسان و طبیعت می‌شود .

درختان و پوششش‌های گیاهی به خاطر شکل و ساختمان خود که در انواع مختلف وجود دارند، در شکل و فرم‌دادن به فضاهای شهری نقش عمده‌ای دارند. علاوه بر آن وجود درخت و فضای سبز در مقابل ابنیه تا حدود زیادی از یکنواختی و بی‌روحی شهر خواهد کاست. با توجه به فضای سبز در ایران در دهه‌های اخیر و همچنین کمبود آن در سطح شهرهای ما، در طراحی فضای سبز می‌بایست توجه اصولی به ویژگیهای خاص اجتماعی و زیست محیطی گردد. از آغاز قرن حاضر فضاهای سبز شهری صرفاً از دیدگاه زیباشناسی فضای شهری و محیط زیست مطرح گردید و جنبه نمایشی آن غالب بر وجوه دیگر شد.

 

  • موقعیت جغرافیایی منطقه 12

منطقه 12 در محدوده مرکزی شهر تهران و در بافت شهری قدیم واقع شده است. این منطقه در حال حاضر از جنوب به خیابان شوش و از شمال به خیابان انقلاب و از شرق به خیابان 17شهریور و از غرب به خیابان وحدت اسلامی محدود می‌گردد.

مساحت کل منطقه حدود 91, 16کیلومترمربع بوده که البته فضای سبز کل آن با احتساب بوستانها، لچکی‌ها، میادین، رفیوژها و معابر و اماکن خصوصی به 8/183 هکتار می‌رسد. سرانه فضای سبز 08/5( مترمربع/ نفر ) اعلام شده است.

این منطقه دارای 8 میدان و 38 بوستان بزرگ و کوچک است که بوستانهای تحت نظر شهرداری مساحتی بالغ بر 65 هکتار و نیز مساحت میادین، رفیوژها و درختکاری حاشیه معابر 9/62 هکتار می‌باشد.

از میادین و پارکهای شاخص این منطقه می‌توان میدانهای امام،‌ 15خرداد، محمدیه، بهارستان و شوش و نیز پارکهای شهر، شوش، حقانی، خواجوی کرمانی، هرندی، آتش‌نشان، کوثر، ری،‌ زیبا و گل‌محمدی را نام برد.

2-1 تاریخچه کلینیک گل و گیاه دکتر حسابی

این بنا در سال 1/12/82 توسط شهرداری منطقه 12 بازسازی و افتتاح گردید این مکان سابقاً منزل پدری مرحوم دکتر حسابی بوده است.

3-1 نوع فعالیت کلینیک گل و گیاه

برگزاری دوره‌های گوناگون آموزشی همچون کلاسهای پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی،

سبزیکاری (تئوری و عملی)، تواریوم (پرورش گل در شیشه)، شناسایی آفات و بیماریهای گیاهی و برگزاری تورهای تفرجی بازدید از پارکها و گلخانه‌های سطح منطقه مشاوره تلفنی و حضوری در رابطه با مشکلات آفات و بیماریهای گیاهی شهروندان، همکاری با آموزش و پرورش، و مساجد و خانه‌ سالمندان، خانه‌های فرهنگ، خانه‌های محله و کتابخانه‌‌های سطح منطقه

4-1 امکانات

مساحت کلینیک 2000 متر می‌باشد و تعداد کارمندان این مرکز 6 نفر است و 3 نفر به عنوان کارگر در این کلینیک به فعالیت مشغول هستند و کلاس آموزشی آن با ظرفیت 25 نفر است. کلینیک گل و گیاه دارای یک آزمایشگاه، کتابخانه و گلخانه نیز می‌باشد که فعالیتهای مفیدی در آن صورت می‌پذیرد.

5-1 اهداف و برنامه‌های کلینیک گل و گیاه اداره فضای سبز شهرداری منطقه 12

  • ارتقاء سطح آگاهی و اطلاعات عمومی شهروندان نسبت به فضای سبز و جلب مشارکتهای مردمی.
  • ایجاد زمینه‌های مناسب برای پذیرش دانشجویان کارآموز در رشته‌های کشاورزی و محیط زیست و علوم گیاهی و برقراری ارتباط با مراکز دانشگاهی و علمی تحقیقاتی.
  • کاهش هزینه‌ها بخصوص در طرحهای توسعه فضای سبز از طریق دقت در کاشت گونه‌ها و بهره‌گیری از گونه‌های اقتصادی.
  • برگزاری بازدیدهای علمی، فرهنگی به مناسبتهای ویژه.
  • برگزاری مراسم روز درختکاری _ روز هوای پاک و روزهای مرتبط با محیط زیست و مسائل

شهرنشینی

  • برگزاری نمایشگاههای گل و گیاه به مناسبتهای مختلف.
  • ترویج فضای سبز و حفظ محیط زیست در سطوح مختلف اجتماعی.
  • ایجاد ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی و مؤسسات تحقیقات جهاد دانشگاهی به منظور کسب اطلاعات علمی مورد نیاز در رفع نیازهای فضای سبز شهری.
  • برگزاری مسابقه جشن سبزه‌ها به مناسبت فرارسیدن سال نو.
  • جلب مشارکت مردمی جهت حفظ فضای سبز عمومی و خصوصی
  • برگزاری کلاسهای عمومی رایگان در زمینه فضای سبز و محیط زیست.
  • برگزاری دوره‌های آموزش رایگان با عناوین پرورش و نگهداری گیاهان آپارتمانی، پرورش قارچ خوراکی ، گیاهان داروئی، سبزیکاری، گلهای فصلی، گیاهان پوششی، شناسایی آفت و بیماریهای گیاهی.

 

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.