یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

راهبری شرکتی PPT

اختصاصی از یارا فایل راهبری شرکتی PPT دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

راهبری شرکتی PPT


راهبری شرکتی PPT

نام محصولپاورپوینت راهبری شرکتی 

فرمت : PPT

تعداد اسلاید: 103

زبان : فارسی

سال گردآوری : 94

 

 

 

 

اول ) چهارچوب نظری

 

دوم ) مدلها و معیارهای سنجش

 

سوم ) مروری بر تحقیقات تجربی ایران

 

 

اول ) چهارچوب نظری

 

مبانی اولیه حاکمیت شرکتی با تهیه گزارش کادبری در انگلیس، در کانادا و مقررات هیأت مدیره در جنرال موتورز آمریکا شکل گرفت که بیشتر بر موضوع راهبردی  شرکت ها و حقوق سهامداران متمرکز بود . بعد از آن به دلیل بحرانهای بوجود آمده در بورسهای جهان و به ویژه سپتامبر سیاه 1997 و سپس حادثه یازدهم سپتامبر 2000 و افشای ماجرای ورلدکام ، انرون و ... منجر به تصویب یک قانون در سال 2002 به نام قانون ساربینز اکسلی در آمریکا گردید که با تصویب این قانون  و توجه جدی به حقوق تمام ذی نفعان و اجتماع تکامل یافت. ( رهنمای رودپشتی،فریدون و صالحی ، اله کرم ،1390 )

 

اصطلاح Governance"" از ریشه واژه لاتین "Gubernareبرگفته شده است که به معنای هدایت کردن است و قبل از آن برای هدایت کردن کشتی به کار می رفته است. برگردان واژه "Corporate Governance" به فارسی معادل هایی نظیر حاکمیت شرکتی، حاکمیت سهامی، اداره سازمانی و راهبری شرکتی داشته است که ما از واژه اخیر یعنی "راهبری شرکتیاستفاده می شود . تعاریف ارائه شده برای راهبری شرکتی متنوع است. عمده ترین عامل متمایز کننده این تعاریف را می توان پهنه یا گستره شمول راهبری شرکتی دانست. ازیک منظر می توان این نظام را رابطه "مدیران "با "سهامداران" دانست . در آن سوی این طیف و درنگرشی وسیع، راهبری شرکتی رابطه شرکت با تمام ذینفعان خود را بر می گیرد .)حساس یگانه، 1385)

 

 

تعاریف راهبری شرکتی

تعاریفی که ذیلاً ارائه میشود گزیده ای از نگرشهای مختلف به حاکمیت شرکتی را نشان میدهد. (حساس یگانه، 1385)

راهبری شرکتی، شیوه های به کار گرفته شده توسط مدیران شرکت با هدف تعیین استراتژیهایی است که موجب دستیابی شرکت به اهداف تعیین شده، کنترل ریسک و مصرف بهینه منابع می شود. ( فدراسیون بین المللی حسابداران، 2004 )

راهبری شرکتی سیستمی است که شرکت ها را هدایت و کنترل می کند. تمرکز اصلی بر ایفای وظیفه مدیران ارشد سازمانی در رعایت اصول شفافیت، درستکاری و پاسخگویی است. ( گزارش کادبری 1992 )

راهبری شرکتی، فرآیند نظارت و کنترل عملکرد مدیران شرکت است به گونه ای که متضمن منافع سهامداران باشد." ( پارکینسون، 1994 )

 

"راهبری شرکتی به دنبال ارتقاء انصاف، شفافیت و پاسخگویی در شرکت های عام است." ( گرین اسپن رئیس پیشین فدرال رزو آمریکا، 2002 )

"هدف بنیادی در راهبری شرکتی افزایش ثروت سهامداران در بلند مدت است، به گونه ای که منافع سایر ذینفعان نیز رعایت گردد." ( بورس اوراق بهادار هندوستان، 2000 )

"راهبری شرکتی برای برقراری تعادل بین اهداف اقتصادی و اجتماعی ونیز اهداف فردی و عمومی است. حاکمیت شرکتی موجبات استفاده موثر ازمنابع و الزام به پاسخگویی را فراهم میسازد. هدف اصلی آن است که منافع شرکت، افراد (ذینفع) و جامعه تا حد ممکن به هم نزدیک شوند." ( بانک جهانی، 2001 )

"راهبری شرکتی شامل مجموعه روابط بین مدیران اجرائی ، اعضای هیات مدیره، سهامداران و سایر ذینفعان شرکت است. همچنین ساختاری برای تدوین اهداف شرکت و راه های دستیابی به اهداف و نیز چگونگی ارزیابی و نظارت بر عملکرد را شامل می شود." ( سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ، 2004 )

 

"راهبری شرکتی، رابطه بین سهامداران و شرکت است و سیستمی است که سهامداران به کمک آن، مدیران را به بهترین عملکرد تشویق می کنند." ( کتابچه راهبری شرکتی بریتانیا، 1996 )

"راهبری شرکتی در تعریف محدود، رابطه شرکت با سهامدارانش و در تعریف گسترده رابطه شرکت با اجتماع است." ( فاینانشال تایمز، 1999 )

بررسی تعاریف متعدد از حاکمیت شرکتی نشان می دهد که مسؤولیت پاسخگویی جوهره وجودی حاکمیت شرکتی بوده، هدف نهایی آن دستیابی به چهار ویژگی مسؤولیت پاسخگویی، شفافیت، عدالت (انصاف ) و رعایت حقوق ذی نفعان است . در حقیقت، می توان گفت که مسؤولیت پاسخگویی، شاه بیت هد فهای حاکمیت شرکتی است .(حساس یگانه 1385 ).

حاکمیت شرکتی مجموعه سازوکارهای کنترلی داخلی و خارجی شرکتی است که تعیین می کند شرکت چگونه و توسط چه کسانی اداره شود. )قالیباف و رضایی 1386 )

 

تعاریف دیگر از راهبری شرکتی

 

تعاریف دیگری از مفهوم حاکمیت شرکتی:

  1. سیستمی که با آن شرکت‌ها هدایت و کنترل می‌شوند.
  2. رابطه بین سهامداران و شرکت‌های آنان و روشی که سهامداران به کمک آن مدیران را به بهترین عملکرد تشویق می‌کنند (مثلاً با رأی‌گیری در مجامع عمومی و جلسات منظم با مدیر ارشد شرکت‌ها)
  3. ساختارها، فرآیندها ، فرهنگ‌ها و سیستم‌هایی که عملیات موفق سازمان را فراهم می‌کنند.
  4. ابزاری که هر جامعه به وسیله آن جهت حرکت شرکت را تعیین می‌کند و یا حاکمیت شرکتی عبارت است از روابط میان گروه‌های مختلف در تعیین جهت‌گیری و عملکرد شرکت. گروه‌های اصلی عبارتند از: سهامداران، مدیر عامل و هیأت مدیره، سایر گروه‌ها شامل کارکنان، مشتریان، فروشندگان، اعتباردهندگان و اجتماع.

 

 

 

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.