فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات:34
پایان نامه کارشناسی
مهندسی مکانیک – طراحی جامدات
فهرست مطالب:
عنوان مطلب شماره صفحه
چکیده .................................................................................................................................................... 1
مقدمه ...................................................................................................................................................... 2
فصل اول :
کلیات .................................................................................................................................................... 3
فصل دوم :
2-1 جرثقیل تک پل .......................................................................................................................... 7
2-2 جرثقیل دو پل .......................................................................................................................... 10
فصل سوم :
3-1 انواع پل هل و تیرها ................................................................................................................. 14
3-2 محاسبات پل ها و تیرها .......................................................................................................... 17
فصل چهارم :
4-1 راهنمای استفاده از اندازه ها در جدول Excel ............................................................. 22
4-2 جدول Excel استفاده شده در Solid works ........................................................... 23
4-3 انواع تیرهای طراحی شده .......................................................................................................... 24
. . .
نتیجه گیری ............................................................................................................................................ 28
منابع و ماخذ ............................................................................................................................................ 29
چکیده
در این پایان نامه سعی شده تا شیوه ای جدید را در طراحی معرفی نماید که آن طراحی به صورت مادولار یا پی در پی می باشد این شیوه در تمامی نرم افزار های طراحی کاربرد دارد.
این راهکار به غیر از طراحی پی در پی امکان پیاده سازی طرحا را با دادن مقدار هایی به نرم افزار را داراست. بدون اینکه ما فرآیند طراحی را دو باره از صفر شروع کنیم تمامی طرح های قبلی به طور کامل بادادن داده های جدید تغییر می کند. بدین گونه که یکی از طرحا را کشیده و ذخیره می نماییم بعد با مقید نمودن تمامی ابعاد و همچنین با فرموله کردن ابعاد می توان با دادن داده دهی دیگری تمامی طرح را تغییر داد.
در ادامه با معرفی و نقش جرثقیل های دروازه ای و همچنین محاسبات پل ها و تیر های آنها و همچنین طراحی پل ها و ریل های جرثقیل های سقفی دروازه ای به صورت مادولار با نرم افزار Solid Works و مقدار دهی در Excel با جزئیات این شیوه ی جدید بیشتر آشنا می شوید.
مقدمه
ساخت جرثقیل در صنایع، یکی از مهمترین موضوعات برای افزایش محصول، کاهش هزینه تولید و بالا بردن راندمان و بهره وری، بهبود و توسعه روش های جابجایی و انتقال مواد در کارگاه ها و کارخانه ها می باشد.
در میان سیستمهای جابجایی و انتقال مواد، جرثقیل ها نقشی اساسی و استراتژیک را بازی می کنند. انتخاب یک جرثقیل متناسب با شرایط کاری، علاوه بر اینکه باعث تسریع امور، افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینه ها می شود می تواند ایمنی در کارگاه را نیز تامین کند. از سوی دیگر، خرید جرثقیلی که کارایی آن بیش از نیاز کارگاه صنعتی باشد موجب اتلاف سرمایه خواهد بود. همین امر به روشنی بیان می دارد مشاوره، طراحی و ساخت جرثقیل متناسب با کار از چه اهمیتی برخوردار است. هنگام طراحی جرثقیل، نکات زیر باید مدنظر قرار گیرند: 1- نوع جرثقیل و طرز عملکرد آن (جرثقیل سقفی، دروازه ای، بازویی و ...) 2- تعداد و دفعات بارگیری 3- حداکثر وزن جابجا شده 4- شرایط کاری و پیش بینی مدت زمان عمر جرثقیل 5- حالت های اعمال بار، ابعاد کالای قابل جابجایی 6-شرایط محیطی و شرایط ویژه (دهانه جرثقیل، ارتفاع بالابری، طول مسیر و ...)
در این پایان نامه به انواع جرثقیل های سقفی دروازه ای می پردازیم این جرثقیل ها در داخل سالن و زیر سقف کارگاه های صنعتی نصب شده است و در طول وعرض و ارتفاع سالن، جابجایی بار را انجام می دهد. این جرثقیل ها در انواع تک پل (با دهانه و ظرفیت محدود) و دوپل (با دهانه کمتر از 50 متر و ظرفیت نامحدود) ساخته می شود. حرکت این جرثقیل ها در طول کارگاه توسط جعبه چرخ هابر روی تیرهای دو طرف سالن انجام می پذیرد. نوع سقفی آویز این جرثقیل هامعمولا به صورت تک پل ساخته شده و حرکت طولی جرثقیل توسط جعبه چرخ های آویزبه تیرهای زیر سقف دو طرف کارگاه انجام می پذیرد.
جرثقیل سقفی معمولا از سه بخش مهم تشکیل شده :
- بالابر، جهت فراهم کردن حرکت بالا/ پایین برای بلند کردن اقلام
- trolleyجهت فراهم کردن حرکت چپ/ راست برای ، بالابر و بار
- پل، جهت فراهم کردن حرکت عقب/ جلو برای trolley، بالابر و بار