یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله تحول گفتمان سیاسی تشیع در قرن بیستم

اختصاصی از یارا فایل مقاله تحول گفتمان سیاسی تشیع در قرن بیستم دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله تحول گفتمان سیاسی تشیع در قرن بیستم


مقاله تحول گفتمان سیاسی تشیع در قرن بیستم

 

 

 

 

 

 



فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:30

فهرست مطالب:

چکیده
مقدمه
الف- سیاست های رژیم پهلوی
1-    تلاش رژیم برای محدود ساختن دین و شریعت مداران به امور شرعی .
2-    انجمنهای ایالتی و ولایتی
3- انقلاب سفید شاه و رفراندوم آن
4- فاجعه خونین فیضیه
5-کاپیتولاسیون و تبعید امام خمینی ( ره )
نتیجه گیری :
منابع:

 

 

چکیده
این نوشتار بر آنست که تحول گفتمان سیاسی شیعه را در قرن بیستم نشان دهد . داده های پژوهش حاکی از آنست که گفتمان سیاسی شیعه بر خلاف دوره حضور امام معصوم (ع) در دوره غیبت تنوع دارد . بدین معنا که در دوره های خاص بنا به عللی گفتمان سیاسی خاصی شکل گرفته است . مهمترین تحول گفتمان شیعه در قرن بیستم تحول از سیاست گریزی و تمایل به ضرورت دخالت در مسایل سیاسی با هدف تشکیل حکومت اسلامی است . از اینرو ، گفتمان ولایت فقیهان عادل ، گفتمان سیاسی غالب شیعه در این دوره است ، که با پیروزی انقلاب اسلامی به گفتمان حاکم تبدیل شد .
کلید واژه :
شیعه ، گفتمان سیاسی ، سیاست گریزی ، فعال گرایی سیاسی ، ولایت فقیه




مقدمه
فهم اندیشه سیاسی شیعه در گروه شناخت و درک صحیح از روش ها و مکاتب و گرایشهای مختلف در این حوزه است. مشکل اساسی اغلب آثار موجود در این زمینه ، فقدان روش مناسب و در نتیجه فقدان انسجام کافی در یافته های آنهاست . از این رو ، برخورداری از رویکرد مشخص در ارائه مطالب ، مخاطب را از سردرگمی نجات می دهد .
به نظر می رسد علت بسیاری از آشفتگی های موجود در حوزه اندیشه سیاسی شیعه ، این است که نسل امروز دقیقاً نمی داند که دانش سیاسی شیعه چه تحولاتی را پشت سر گذاشته و اکنون در چه نقطه ای قرار دارد . آیا اندیشه سیاسی شیعه در دوره های مختلف یکنواخت بوده یا روش ها و رویکردهای متفاوتی در آن وجود دارد ؟ در هر صورت علل و عوامل مؤثر در آن چه می تواند باشد ؟
در یک نگاه کلی در زمینه ماهیت اندیشه  سیاسی اسلامی ، سه دیدگاه عمده وجود دارد : دیدگاه شرق شناسانه بر تداوم اندیشه سیاسی ایرانشهری ، فلسفه یونانی و حقوق روم در سیاست نامه ها ، فلسفه سیاسی و فقه سیاسی مسلمانان تأکید دارد . دیدگاه سنتی با اعتقاد به برتری متقدمان ، بر تداوم سنت در حوزه تمدن اسلام تأکید می نماید .
روش تحلیل گفتمان ، تداوم اندیشه را نفی کرده ، به اثبات اصالت اندیشه سیاسی مسلمانان در دورانهای مختلف می پردازد . این الگو ، رشد و گسترش شاخه های دانش در اندیشه و جامعه اسلامی را از مسئله اعمال قدرت تفکیک پذیر نمی داند و معتقد است ، دانش سیاسی مسلمانان همراه استقرار ساز و کارهای قدرت تکوین یافته است .
هدف مقاله ، آنست که تحول گفتمان سیاسی شیعه را در قرن بیستم نشان دهد . گفتمان سیاسی شیعه بعنوان تفسیری از نصوص دینی و سنت پیامبر اعظم (ص) ، به رغم اینکه در دوره حضور امام معصوم (ع) با محوریت امامت از یکنواختی و وحدت گفتمان برخوردار بود ، اما در دوره غیبت دارای تنوع گفتمانی است . بدین معنا که در دوره های مختلف بنا به عللی گفتمان های سیاسی گوناگونی شکل گرفته است .
سئوال اساسی پژوهش آنست که آیا گفتمان سیاسی شیعه در قرن بیستم در مقایسه با دوره های قبل از تحول برخوردار بوده یا از ثبات و یکنواختی ؟ در صورت متحول بودن ، علل و عوامل آن چه بوده است ؟ فرض نگارنده بر این است که گفتمان سیاسی شیعه در دوره مورد مطالعه از تحول برخوردار بوده و منحنی این تحول ، گسست از گفتمان سیاست گریزی و گرایش به گفتمان ضرورت دخالت در مسایل سیاسی با هدف تشکیل حکومت اسلامی است .
در این نوشتار ، برای وصول به هدف مطرح و پاسخ به سئوال پژوهش ، با استفاده از الگوی تحلیل گفتمان تحول گفتمان سیاسی شیعه در قرن بیستم و علل و عوامل دخیل در آنرا مورد مطالعه قرار می دهیم .


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.