یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله تعهد سازمانی ؛ پل ارتباطی بین اخلاق کار اسلامی و نگرشهایی در جهت نیل به تغییر سازمانی

اختصاصی از یارا فایل مقاله تعهد سازمانی ؛ پل ارتباطی بین اخلاق کار اسلامی و نگرشهایی در جهت نیل به تغییر سازمانی دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

مقاله تعهد سازمانی ؛ پل ارتباطی بین اخلاق کار اسلامی و نگرشهایی در جهت نیل به تغییر سازمانی


مقاله تعهد سازمانی ؛ پل ارتباطی بین اخلاق کار اسلامی و  نگرشهایی در جهت نیل به تغییر سازمانی

 

 

 

 

 

 

 


فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)

تعداد صفحات:32

فهرست مطالب:

چکیده
مقدمه
پیشینة یک محیط کاری
تعهد سازمانی و اخلاق کار
نگرشهایی در جهت نیل به تغییر سازمانی ، تعهد سازمانی و  اخلاق کار
روش شناسی
نمونه گیری و جمع آوری داده ها
اقدامهای انجام شده در زمینة سنجش و اندازه گیری
تجزیه و تحلیل
بحث
نتیجه گیری ها

 

 

چکیده

در این تحقیق ، نقش تعهد سازمانی ، به سان پل ارتباطی بین اخلاق کار اسلامی و نگرشهایی در جهت نیل به تغییر سازمانی بررسی شده است . نمونه ای 474 نفری از کارکنان 30 سازمان در 5 ناحیة امارات عربی متحده در این تحقیق به کار گرفته شده اند.

نتایج تجزیه و تحلیل مسیر بیانگر این است که اخلاق کار اسلامی در ابعاد مختلف نگرشهای مربوط به تغییر سازمانی و تعهد سازمانی تأثیری مستقیم و مثبت دارد . علاوه بر این ، تعهد عاطفی ، به سان عامل ارتباط در تأثیر اخلاق اسلامی در ابعاد تمایلات عاطفی و رفتاری نگرشهای مرتبط با تغییر سازمانی است . به عبارت دیگر ، تعهد های مستمر و هنجاری ، عامل ارتباط اثرهای اخلاق کار اسلامی بر بعد شناختی نگرشهای مرتبط با تغییر سازمانی است . از سوی دیگر ، تعهد های مستمر ، عامل ارتباط اثر های اخلاق کار اسلامی بر بعد تمایل رفتاری نگرشهای مرتبط با تغییر نیز هست . در این زمینه استناتجها ، محدودیتها ، سیاستها و خط مشی های آتی تحقیق به بحث گذاشته شده است .

 

مقدمه

تغییر ،‌یکی از بارزترین خصیصه های این عصر است . سازمانهای امروزی ناگزیرند که با محیطهایی متغیر روبرو شوند . کاپلو(1983) نوشته است که هر سازمان باید خودش را با تقاضا ها و خواسته های محیطش وفق دهد که البته این تقاضاها و خواسته ها ، همانند تغییر های محیطی متنوع است .

در نتیجه ، مدیران سازمانها به منظور رویارویی با محیطهای متغیر ، پذیرای تغییر های سازمانی است . (برای مثال ، از ایجاد تغییرهایی ماند تغییر در ساختار سازمان ، هدفها ، فناوری ، وظیفه های شغلی و غیر‌آن می توان نام برد ).

نیروی انسانی ، مهمترین عامل موفقیت یا شکست فرایند تغییر سازمانی است . به همین دلیل ، عاملهایی که نگرشهای افراد را در خصوص تغییر تحت تأثیر قرار دهد ، باید مورد توجه واقع شود . یکی از عاملهایی که معتقدیم نگرش افرادرا دربارة تغییر تحت تأثیر قرار می دهد ، تعهد افراد به سازمان است .

تعهد سازمانی و عوامل مرتبط با آن توجه محققان بسیاری را به خود جلب کرده است . (برای مثال محققانی مانند : آلن و می یر (1990 ) ؛آرانیا و جاکوبسن \(1975) ؛ بگلی و زایکا (1993) ؛‌بنکف (1997 آ،1997 ب) ؛ دانهام و همکاران (1994) ؛ هکت و همکاران (1994) ؛ مک کاول و همکاران (1995) ؛ مودی و همکاران (1979) ؛ پورتر و همکاران (1974) ؛ شور و مارتین (1989) ؛ استیرز(1997) را می توان نام برد .

با وجود این ، به نقش تعهد سازمانی ، به سان پل ارتباط میان اخلاق کار بویژه اخلاق کار اسلامی ) و نگرشهایی در جهت نیل به تغییر سازمانی ، به اندازة کافی توجه نشده است . عاملهای دیگری که ممکن است در نگرشهای افراد دربارة نیل به تغییر سازمانی تأثیرگذار باشد اخلاق کار (بویژه ، اخلاق کار اسلامی) است . می توان گفت آنهایی که حمایت قابل توجهی از اخلاق کار اسلامی می کنند ، کسانی که تعهد بیشتری به سازمانشان ارند و به نوبة خود ، بیشتر پذیرای تغییرند ؛ مشروط بر اینکه چنین تغییری به نفع سازمانشان باشد و ذهنیت مرتبط با دگرگونی آرمانها و ارزشهای اساسی سازمان را در بر نداشته باشد . در مقابل ، کسانی که حمایت ضعیفی از اخلاق کار اسلامی می کنند ، کسانی هستند که تعهد کمتری نسبت به سازمانشآن دارند و به نوبة خود احتمال ضعیفی دارد که پذیرای تغییر باشند .

اخلاق کار و پیوند آن با تعهد سازمانی رضایت شغلی و همچنین متغیرهای سا زمانی و فردی ، توجه قابل ملاحظه ای را در نوشتار با پژوهشهای مدیریتی به خود جلب کرده است . (برای مثال : ابوشی (1990) ؛ آلدگ و بریف (1975) ؛ بوتل و برنر (1986) ؛ بلید (1969) ؛ الیزور و همکاران (1991) ؛ فانهام و راجا مانیکام (1992) ؛ جونز (1997) ؛ کیدرون (1978) ؛ الایور (1990) ؛ پوتی (1989) ؛ وین (1989) ؛ یاواس (1990) را می توان نام برد ) .

بعلاوه بیشتر تحقیقاتی که دربارة اخلاق کار صورت گرفته ، در غرب و تمرکز آ‌ن نیز بر اخلاق کار پروتستانی بوده است . مفهوم اخلاق کار پروتستانی را «وبر» بر اساس رابطة علی بین اخلاق کار و بهبود نظام سرمایه داری ارائه کرد . نظریة وبر موفقیت در تجارت را با ا عتقاد مذهبی پیوند زده است . «وبر» معتقد بود که به عقیدة کالونیستهای پروتستان ، یک نیروی جهت دهندة معنوی در نظام سرمایه داری وجود دارد و این نیرو مبتنی بر فرضی است که بر پایة آن موفقیت مالی و کاری ، ابزاری نه تنها برای دستیابی به هدفهای شخصی ، بلکه به منظور دستیابی به هدفهای مذهبی نیز هست (کیدرون ، 1978) . نظریة وبر را مک لولند (1961) در حوزة روان شناسی معرفی کرد . او تعبیری از روان شناسی اجتماعی را برای ایجاد پیوند میان مذهب پروتستان و سرمایه داری ارائه کرد . او ، همچنین مفهوم اخلاق کار پروتستانی را در داخل مفهوم نیاز به موفقیت جای داد که به سان یک بعد اساسی شخصی مد نظر قرار گرفت .(فارنهام ،1990) .


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.