یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

ایستگاههای تقویت فشار گاز

اختصاصی از یارا فایل ایستگاههای تقویت فشار گاز دانلود با لینک مستقیم و پرسرعت .

ایستگاههای تقویت فشار گاز


ایستگاههای تقویت فشار گاز

 

 

 

 

 

ایستگاههای تقویت فشار گاز  


 منطقه یک عملیات انتقال گاز با دارا بودن 8 ایستگاه تقویت فشار گاز و یک واحد کارخانه تفکیک گاز اهواز یکی از قدیمی ترین شرکتهای تابع شرکت ملی گاز ایران می باشد که قبلا در قالب منطقه عملیاتی خوزستان تحت مدیریت پالایشگاه بیدبلند سازماندهی و ایفای وظیفه مینمود که پس از تصمیمات اتخاذ شده از سوی شرکت ملی گاز در سال 1380از پالایشگاه بیدبلند تفکیک شد . ازاین هشت ایستگاه تقویت فشار گاز یاد شده 2 ایستگاه توربینی (رولزرویس) و 4 ایستگاه انجینهای کلارک و ورتینگتون و 2 ایستگاه  نیز توربین GEC که مجموعا عملیات جمع آوری و تقویت فشار گاز منطقه عملیاتی خوزستان را عهده دار می باشند در منطقه عملیاتی اهواز ایستگاههای شهید محمدی و شهید مصطفوی مسئولیت جمع آوری و ارسال گازهای گرفته شده از واحدهای N.G.L 600, 400 را به عهده دارند و در منطقه عملیاتی مارون ایستگاه شهید دستیاری ، مسئولیت جمع آوری و ارسال گازهای دریافتی از NGL600 را عهده دار می باشد که پس از تقویت فشار آن ، گاز را به داخل خط ً30 اصلی ارسال می نماید . در منطقه آغاجاری ایستگاههای شهید مندنی زاده ، شهید مکوندی فر و شهید یوسفی مسئولیت جمع آوری گازهای دریافتی از واحـدهای NGL 100, 200 , 300  را عهده دار بوده که پس از جمع آوری با ایجاد فشار مناسب آنرا بداخل خط لوله ً40 ارسال مینماید و 2 ایستگاه دیگر یعنی ایستگاه شهید کاوه پیشه و شهید آتش پنجه که اولین گازهای خروجی از واحدهای تصفیه پالایشگاه بیدبلند را به خط سراسری اول با ایجاد فشار مناسب ارسال می نماید تا به واحد تقویت فشارگاز شهید آتش پنجه که خروجی گازهــای دریافت شده از منطقـه عملیاتی خوزستـان است می رساند و این واحد نیز گاز را به سمت ایستگاه تقویت فشار پاتاوه در منطقه عملیاتی اصفهان ارسال می نماید.
حوزه معاونت عملیات تاسیسات منطقه یک عملیات انتقال گاز منطقه ی آغاجاری/اهواز دارای چهار ایستگاه LP بوده که بنامهای ایستگاه شماره ی یک (شهید مندنی زاده)، ایستگاه شماره دو(شهید مکوندیفر) و ایستگاه شماره ی سه(شهید یوسفی)  و ایستگاه شماره چهار(شهید مصطفوی)می باشد. وضعیت کنونی ایستگاههای LP آغاجاری/اهواز از نظر قابلیت بهره برداری بگونه ای است که ایستگاههای شماره ی دو، سه وچهار در حال بهره برداری بهره برداری و ایستگاه شماره ی یک بمنظور تاسیس ایستگاه جدید تخریب و در حال آماده سازی جهت استقرار تاسیسات جدید می باشد. بطور جداگانه ایستگاه شماره سه دارای سه واحد کمپرسور گاز بوده و ایستگاه شماره ی دو و چهار دارای دو واحد کمپرسور گاز نوع LP می باشند. ایستگاههای مذکور گاز مورد نیاز را از تاسیسات بهره برداری نفت OPCOS که در آنجا میعانات گازی همراه از نفت جدا و گاز همراه پس از رطوبت زدایی ، دریافت می نمایند.
تشریح کلی تاسیسات LP(Clark Engine Compressor) :
ایستگاه تقویت فشار گاز شهید مکوندیفر (Compressor Station No.2) در 2 کیلومتری شمال غرب شهرستان آغاجاری و در 18کیلومتری شرق میانکوه قرار گرفته است . این ایستگاه در 30 درجه عرض شمالی و 60 درجه طول شرقی قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا 244 متر می باشد .                                      این ایستگاه گاز طبیعی را از NGL200 گرفته و پس از تقویت فشار گاز را جهت تصفیه به پالایشگاه بیدبلند ارسال می نماید . ایستگاه از 2 واحد انجین کلارک دوزمانه گاز سوز 16 سیلندر V شکل مدل TCVA-16 تشکیل شده است . قدرت انجین های کلارک 6000 اسب بخار است که با تغییراتی که دستگاههای خنک کننده بوجود می آورند و نیز اثر حرارت محیط می توان تا 7440 اسب بخار در حرارت محیطی معادل 40OF از انجین های کلارک استفاده نمود                                                                                              
فشار گاز ورودی به ایستگاه حدود   الی  می باشد که هر واحد کمپرسوری فشار گاز را تا حدود   الی  افزایش داده و گاز را به خط تغذیه خوراک گاز ترش به مقصد پالایشگاه گاز بیدبلند 1 تزریق مینماید. (هر kg/cm2  برابر است با یک Atm )
فشار خروجی واحد که البته از روی صفحه نمایشگر واحد قابل رویت می باشد، بوسیله ی تنظیمات سرعت، گشتاور و تعداد واحدهای عملیاتی قابل تنظیم می باشد.
فشار ورودی واحد نیز بطور مشابه قابل مشاهده می باشد. بمنظور جلوگیری از کاهش و یا افزایش ناگهانی و یا خارج از محدوده فشارهای ورودی و خروجی، تجهیزات لازم از قبل فراهم شده و مستقر گردیده. مقادیر فشار قید شده در این نوشته بر حسب گیج بوده و مطلق نمی باشند.
شکل زیر نمونه ای از یک کمپرسور انجین کلارک است.

 

 تعداد صفحات: 74

 


دانلود با لینک مستقیم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.