یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

دانلود تحقیق فرازی در حماسه حسینی

اختصاصی از یارا فایل دانلود تحقیق فرازی در حماسه حسینی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

دانلود تحقیق فرازی در حماسه حسینی


دانلود تحقیق فرازی در حماسه حسینی

 

مشخصات این فایل
عنوان: فرازی در حماسه حسینی
فرمت فایل : word( قابل ویرایش)
تعداد صفحات: 22

این مقاله درمورد فرازی در حماسه حسینی می باشد.

خلاصه آنچه در مقاله فرازی در حماسه حسینی می خوانید :

فلسفه قیام حسینی
عقاد می گوید: ... انما الحکم فی صواب الحسین و خطئه لأمرین لا یختلقان باختلاف الزمان و اصحاب السلطان، والبواعث النفیسه التی تدور علی طبیعه الانسان الباقیه و النتائج المقرره التی مثلت باتفاق الاقوال ...
« عقاد » علل و بواعث نفسی را اینطور توضیح می دهد:
اولاً ملک یزید ثابت و محکم نبود- مثل ملک معاویه- به جهت اینکه تنها مغیره بن شعبه حاکم آنوقت کوفه که از حکومت عزل شده بود این پیشنهاد ( ولایت عهدی یزید ) را کرد و خود معاویه باور نمی کرد، با زیاد مشورت کرد او هم صلاح ندید ( لا اقل حاضراً ). مروان حکم سخت مخالف بود و خودش طمع داشت و حتی در فکر شورش افتاد و بعد با ماهی هزار دینار برای خود و صد دینار برای دوستان قانع شد. سعید پسر عثمان از معاویه گله مرد که پدر و مادر و خود من از یزید و پدر و مادرش بهتر هستیم و بعد هم با دریافت ولایت خراسان راضی شد و رفت. پس این حکومت استقرار نداشت بذاته.
ثانیاً دولت یزید از ابتدا بناء کارش برسبّ علی (ع) و آل علی بود و اگر حسین (ع) بیعت می کرد ناچار بود وفا کند و این خود امضاء این سنت سیّئه بود و نسل بعد نسل مورد قبول واقع می شد. ( حکومت یزید از معاویه صد درجه بدتر بود زیرا سربه رسوائی زده بود.)
اما راجع به نتایج این حرکت: اولاً خود یزید نتوانست آب خوشی از گلویش فرو برود. حادثة مدینه دنبال حادثة کربلا بود. عبدالله بن زبیر وسیلة تبلیغاتی خوبی یافت و قضیة مکه واقع شد. بعدها « یالثارات الحسین » ستاری بود که در تمام مدت شصت سالة بعدی بنی امیه همواره سیاست حسینی را از اول متوجه همین هدفها می دانند.
عقاد راجع به حرکت دادن نساء و اطفال می گوید: « ... انما یبدو الخطاء فی هذه الحرکه حین تنظر الیها من زاویه واحده ضیقه الجمال قریبه المرمی، و هی زاویه العمل الفردی الذی یراض باسالیب المعیشه الیومیه و یدور علی النفع العاجل للقائمین به والدا عین الیه ... »
می گوید مسلم قادر خواهد بود خیلی کارها از قبیل کارهای ابن زیاد بکند، مالهایی بگیرد و ببخشد و بکشد، ولی بر خلاف اصولی بود که پیروی می کرد. مسلم در حالی که آمادة کشته شدن بود وصیت کرد هفتصد درهم قرض دارم، زره و شمشیرم را بفروشید و ادا کنید! ( مسلم در فکر صاف کردن مال مردم هم در دوره چند روزة حکومت خودش نیافتاد با اینکه فرمان حضرت به منزلة اجازه سهم امام هم بود! )

کلمة کربلا
می گویند کربلا در اصل « کور بابل » بوده..
صفاتی که از اباعبدالله در کربلا ظهور کرد
صفاتی که از اباعبدالله در روز عاشورا ظهور کرد عبارت بود از:
1-    شجاعت بدنی
2-    قوت قلب و شجاعت  روحی
3-    ایمان کامل به خدا و پیغمبر و اسلام
4-    صبر و تحمل عجیب
5-    رضا و تسلیم
6-    تعادل و هیجان بیجا نکردن و یک سخن سبک نگفتن نه خودش و نه اصحابش
7-    کرم و بزرگواری و گذشت
8-    فداکاری و فدا دادن
فلسفة جنگ نور و ظلمت در میان بشر
    ص162: « فجیره کربلا کانت قدیما من معاهد الایمان بحرب النور و الظلام، وکان حولها اناس یؤمنون بالنضال الدائم بین اورمزد و اهرمان ( دو علم افراشت اسپید و سیاه ... ) ولکنه کان فی الحقیقه ضرباً من المجاز و فنامن الخیال. و تشاء مصادفات التاریخ ان لا تری هذه البقاع التی آمنت باورمزد و اهرمان حرباً هی اولی ان تسمی حرب النور و الظلام من حرب الحسین و مقاتلیه ( فلسفة اینکه امام حسین در نزدیک ایران مدفون شد ). و هی عندنا اولی بهذا الاسم من حرب الاسلام و المجوسیه فی تلک البقاع و ماوراءها من الارض الفارسیه، لان المجوسی کان یدافع شیئاً ینکره، ففی دفاعه شیٌ من الایمان بالواجب کما تخیله ورآه. ( شامیون تا حدی نسبت به آل علی از روی عقیده مخالفت می کردند. قصه عصام بن المصطلق شاهد این مدعا است ) ولکن الجیش الذی ارسله عبیداله بن زیاد لحرب الحسین کان جیشاً یجارب قلبه لأجل بطنه، اویحارب ربه لاجل والیه ( وحتی مشرکین بدر و احد هم غیر رؤسایشان روی عقیده می جنگیدند ).

بخشی از فهرست مطالب مقاله فرازی در حماسه حسینی

اثر قیام حسینی
فلسفه قیام حسینی
کلمة کربلا
فلسفة جنگ نور و ظلمت در میان بشر

 


دانلود با لینک مستقیم


دانلود تحقیق فرازی در حماسه حسینی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.