یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

فنون مطالعه

اختصاصی از یارا فایل فنون مطالعه دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 20

 

مقدمه

یکی از مهمترین شاخصهای رشد و توسعه فرهنگی و اجتماعی هر کشور میزان مطالعه و روی آوردن به کتاب ومجلات و مطبوعات می باشد.

امروزه سرعت کشف و پیدایش علوم و فنون به حدی است که انتقال دستاوردهای جدید علمی و فنی از طریق کتب درسی و آموزشهای کلاسیک مدرسه ای به دانش آموزان امکان پذیر نیست. باید نگرش و فرهنگ مطالعه کتب غیردرسی و خودآموزی را در بین دانش آموزان و مردم گسترش داد. رشد سریع علم و تکنولوژی و ماهیت اطلاعاتی جهان امروز مردم را در هر رشته ای که فعالیت می کنند، مواجه با دانستن مطالب زیاد پیرامون کار خود می کند و در نتیجه اهمت یادگیری شیوه های مطالعه به صورت تندخوانی را تشویق می نماید.

بر اساس آخرین تحقیقات روانشناسان اجتماعی، مردم به طور متوسط قادر به نوشتن 25 کلمه در دقیقه بوده در حالی که می توانند 150 تا 170 کلمه در دقیقه سخن بگویند و حدود 200 الی 250 کلمه و هر دقیقه به طور بی صدا مطالب روزنامه و کتاب را بخوانند. تجربیات به دست آمده حاکی از آن است که 60 الی 70 درصد مطالب را می توان به خاطر سپرد و با آگاهی از شیوه های درست و صحیح مطالعه می توان سرعت مطالعه را به 500 الی 800 کلمه در دقیقه افزایش داد.

آگاهی و شناخت شیوه های مطالعه صحیح اختصاص به قشر و گروهی خاص ندارد، بلکه همه مدیران رده بالا، اساتید، معلمان، دانشجویان و دانش آموزان و... باید با آگاهی از روشها و مهارتهای خواندن و بکار بستن آنها در عمل ضمن افزایش سرعت مطالعه، دقت، به خاطر سپاری و فهم مطالب را بهبود دهند.

مراحل مطالعه

1) تصمیم گیری:

هر انسانی در هر کاری باید ابتدا خود را از بی تصمیمی نجات دهد و پس از گرفتن تصمیم به برنامه ریزی آن کار بپردازد.

تصمیم گیری و برنامه ریزی کمک می کند تا تواناییها و امکانات و فرصتها را در زمان مناسب برای دستیابی به هدف و نتیجه مطلوب بکار ببریم.

قبل از خواندن کتاب و مجله ای بهتر است مطالعه را به واحدهای زمانی (مثلا نیم ساعت یا یک ساعت مطالعه) و یا واحدهای کاری (یک فصل و دو فصل مطالعه) تقسیم بندی کنیم. چنین شیوه ای ما را به موفقیت می رساند. زیرا انجام بخشی از کار به مراتب عملی تر وامکان پذیرتر از انجام کل کار است. وقتی تصمیم گرفتید بر این تصمیم خود پافشاری کنید. این تصمیمها می تواند در روندکاری طرح و برنامه ها به شما کمک کند و یا شرایط و زمینه مساعد طرح و برنامه ای را برای شما فراهم کند.

2- استمرار در مطالعه:

مطالب و محتوای یک کتاب را نمی توان با عجله فرا گرفت و یادگیری یک و یا چند کتاب بدون زحمت و به یکباره غیر مفید و غیر ممکن است. ما باید برای مطالعه وقت صرف کنیم و زحمت بکشیم و به مطالبی که قبلا آموخته ایم، رجوع کنیم و این مطالعات باید جدی، پیگیر و حساب شده باشد تا زحمت و خستگی کمتری را احساس کنیم.

به منظور برداشت مناسب از یک کتاب پیشنهاد می گردد حداقل سه بار آن را مطالعه نمایید. بعضی افراد بار اول سطحی انجام داده و انگیزه آنها کسب ایده کلی کتاب است. برخی دیگر اولین دوره مطالعه خود را عمیق انجام می دهند و در دفعات بعدی سعی بر تکمیل مطالب و نکات جاافتاده دارند.

3- انتخاب:

انتخاب درست، شرط اصلی در مطالعه است. بعضی از مطالب کتاب مهم و بعضی دیگر از اهمیت کمتری برخوردار است. در هر فصل و یا هر بخش از کتاب حداکثر دو یا سه مطلب حائز اهمیت وجود دارد که باید مهترین مطالب را شناخت و آنها را مجددا مطالعه و خوب یادداشت کرد و زمان مناسب و مخصوصا در قبل از امتحان بدون صرف وقت به آنها مراجعه نمود.

4- دقت در مطالعه:

مطالعه خوب یعنی مطالعه دقیق اما این دقت نباید به صورت وسواس باشد. تا هنگامی که مطلبی را خوب یاد نگرفته اید به سراغ فصل دیگر نروید. متاسفانه افراد در مطالعه کتاب وقت زیادی را صرف خواندن ولی وقت بسیار کمی را صرف جذب و فهم آن می کنند.

ضروری است برای هر یک ساعت مطالعه دو ساعت صرف درک و فهم آن شود.

مناسب ترین شیوه مطالعه، انتخاب سرعت مناسب با اهداف مطالعه و ایجاد تعادل بین کمیت و کیفیت مطالعه است.

5- مرور کردن:

مرور را نباید به تاخیر انداخت و در آخرین فرصتها سراغ آن رفت. بهتر است آن را در سراسر مطالعه انجام دهیم.

ضروری است به هنگام مطالعه یادداشتها و مواجه شدن با اشکال به کتاب مراجعه کنیم تا در روز امتحان دچار مشکلی نشویم.

6- رعایت ترتیب در خواندن:

برخی کتاب را از صفحه اول تا آخر همانگونه که چاپ شده است، مطالعه می نمایند. شاید این حالت صحیحی نباشد. بهتر است ابتدا یک نگاه سطحی به کل کتاب داشته باشیم و سرفصلهای آنها را بخوانیم.در صورتی که خلاصه هر فصل تهیه شده است ابتدا آنها را مطالعه کنیم تا تاکید نویسنده و چکیده ای از محتوای مطالب فصل را پیدا کنیم و با نگرشی که به مطالب کتاب پیدا می کنیم از آن بهتر استفاده کنیم. پیشنهاد می شود ابتدا مقدمه کتاب را مطالعه کنیم و با ایجاد زمینه قبلی وارد مطالعه فصلها و محتوای کتاب بشویم.

7- خودآزمایی (ارزشیابی از خود:)

برای اطمینان از درک و یادگیری مطالب کتاب به امتحان از خود می پردازیم. یک روش ساده این است که به جای معلم سئوالاتی را برای خودمان مطرح کنیم. پس از آن به سئوالها پاسخ دهیم و نقاط ضعف و قوت خودمان را در جوابگویی به آنها پیدا کنیم.

برنامه مطالعه:

1- زمان مطالعه:

صبح خیلی زود و شب دیر هنگام، زمانهای مناسبی برای خواندن نیستند نه اینکه شب دیروقت و صبح خیلی زود نباید و یا نمی توان مطالعه کرد، بلکه در واقع به چنین وقتی نمی توان اعتنا کرد و براساس آن برنامه ریزی نمود. زیرا ماده ای به خون وارد می شود که عامل سختی و سستی بدن می گردد و آمادگی برای مطالعه وجود نخواهد داشت. ضمنا زمان مطالعه نباید پس از خوابهای کوتاه قرار گیرد. موضوعاتی که احتیاج به تفکر و استدلال بیشتری دارند مثل فیزیک و ریاضیات هنگام صبح بهتر قابل فهم و مطالعه هستند اما موضوعاتی که بیشتر با حافظه و حفظیات سروکار دارند هنگام شب (نه آخر شب) بهتر جذب می شوند.

2- مقدار مطالعه:

مقدار مطالعه نباید از حد معمول 5/1 تا 2 ساعت تجاوز کند. اگرچه حد معمول برای دانش آموزان و افراد مختلف متفاوت است، اما مقدار مذکور را می توان تا حدودی ملاک قرار داد. مثلا اگر خواستیم یک نیم روز را به مطالعه اختصاص دهیم می توانیم آن را به قسمتهای دو ساعته تقسیم بندی کنیم و بین دو قسمت به استراحت و آمادگی ذهنی بپردازیم.


دانلود با لینک مستقیم


فنون مطالعه
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.