یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

جزوه آشنایی با ترانسفوزیون خون و فرآورده های خونی

اختصاصی از یارا فایل جزوه آشنایی با ترانسفوزیون خون و فرآورده های خونی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

جزوه آشنایی با ترانسفوزیون خون و فرآورده های خونی


جزوه آشنایی با ترانسفوزیون خون و فرآورده های خونی

قابل توجه سوپروایزران محترم اموزشی،جزوات آموزشی لازم برای هر بیمارستانی درقالبی یکسان برای شما اماده شده است و در قالب ورد در اختیار شما قرار گرفته است.

گوشه ای از این جزوه اموزشی به شرح ذیل بعنوان نمونه ذکر میشود:

در قالب WORD , PDF و همراه با رفرنس و قابلیت اضافه کردن نام و اسم بیمارستان در جزوه

-------------------------------------------

نحوه تزریق فرآورده های خون :

هر بیمارستان باید از روش عملیاتی استاندارد مکتوبی جهت تزریق فرآورده ها و عناصر خونی به ویژه در شناسایی بیمار ، کیسه خون و مستندات مربوط به آن استفاده کند .

برچسب سازگاری : 1- شامل اطلاعات 2- شماره سریال 3- نام و نام خانوادگی بیمار 4- شماره پرونده بیمار 5- نام بخش بستری 6- گروه ABO و Rh بیمار 7- گروه خونی کیسه خون 8- تاریخ انقضاء کیسه خون 9- تاریخ آزمایش سازگاری .

 

کنترل کیسه خون :

قبل از ارسال از بانک خون در هنگام تحویل و ورود به بخش یا اتاق عمل قبل از تزریق در موارد زیر نباید از واحد خون جهت تزریق استفاده نمود . در صورتی که واحد خون بیش از 30 دقیقه خارج از یخچال قرار گیرد ، آثار و علائم نشت یا باز شدن کیسه خون مشاهده شود و یا رنگ پلاسما صورتی یا قرمز باشد .

کنترل هویت بیمار و فرآورده های خونی قبل از تزریق :

برای بار آخر هویت بیمار را باید کنترل نمائیم . این بررسی و شناسایی بیمار باید برای بار آخر قبل از تزریق فرآورده خونی بر بالین بیمار انجام شود . خون یا فرآورده های خونی باید از نظر گروه Rh , ABO و تاریخ انقضاء کیسه خون نشت کیسه ، رنگ غیر طبیعی و همولیز بررسی شود .

محدوده های زمانی مناسب برای تزریق فرآورده های خونی :

تزریق خون کامل طی 30 دقیقه بعد از خارج شدن کیسه از دمای 2 تا 6 درجه و حداکثر طی 4 ساعت باید تزریق شود . در دمای محیط خیلی بالا محدوده زمانی تزریق باید کوتاهتر باشد . پلاکت کنسانتره را باید به محض دریافت از بانک خون تزریق نمود و باید ظرف مدت 20 دقیقه تزریق گردد .

پلاسمای تازه منجمد : این نوع پلاسما را باید بلافاصله بعد از خارج شدن از حالت انجماد تزریق کرد تا فاکتورهای انعقادی ناپایدار از بین نروند. برای یک فرد بزرگسال یک واحد باید طی 20 دقیقه تزریق شود .

وسایل مورد استفاده در ترانسفوزیون خون و فرآورده های آن :

1- استفاده از کاتتر بزرگ ( آنژیوکت طوسی یا سبز ) کاتتر کوچک احتمال همولیز را افزایش می دهد .

2- فیلتر استاندارد خون : تمام فرآورده های خونی باید از طریق فیلتر استاندارد تجویز شوند . هر فیلتر استاندارد خون حداکثر برای 4 واحد خون استفاده می شود یک فیلتر استاندارد خون باید حداقل هر 12 ساعت تعویض شود . اما در محیطهای خیلی گرم این ست را در فواصل زمانی کوتاهتر باید تعویض شود . جهت تزریق پلاکت کنسانتره باید از ست تزریق خون یا پلاکت که با محلول N/S شستشو داده شده است استفاده کرد .

از فیلتری که برای ترانسفوزیون RBC استفاده شده نباید برای پلاکت استفاده کرد . چون سلولهای به دام افتاده از منافذ فیلتر عبور نمی کنند .

3- دستکش لاتکس

4- گان و محافظ صورت

5- سرم N/S که حتماً باید بر بالین بیمار باشد .

گرم کردن خون :

به صورت روتین توصیه نمی شود دمای خون گرم شده نباید از 42 درجه فراتر رود و اگر خون گرم شود ولی مصرف نشود بایستی دور ریخته شود . خون سرد می تواند در رگی که تزریق از آن راه صورت می گیرد اسپاسم ایجاد کند در این صورت بهتر است از حوله گرم و خشک به طور موضعی استفاده شود. تزریق خون خیلی سرد باعث ایست قلبی می شود هرگز خون را در ظرف حاوی آب داغ یا دستگاه مایکروویو قرار ندهید چون باعث همولیز RBC و آزاد سازی یون پتاسیم می شود .

 

فرآورده های خونی و فرآورده های دارویی :

هیچ فرآورده دارویی و هیچ محلول تزریقی به غیر از N/S را نباید به فرآورده خونی افزود حداکثر حجم N/S 50-100 cc عنوان شده است . محلول رینگر لاکتات حاوی کلسیم و باعث لخته شدن خون سیتراته می شود . محلول دکستروز 5% باعث لیز RBC می شود .

-------------------------------------------------

(تعداد صفحات جزوه:10 صفحه)

از درگاه زیر میتوانید برای خرید این جزوه آموزشی به قیمت 1000 تومان اقدام نمایید تا فایل ورد و پی دی اف این محصول به ایمیل شما ارسال گردد، همچنین لینک دانلود در این صفحه برای شما باز میشود.


دانلود با لینک مستقیم


جزوه آشنایی با ترانسفوزیون خون و فرآورده های خونی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.