یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

اختلال نارسایی توجه فزون جنبشی

اختصاصی از یارا فایل اختلال نارسایی توجه فزون جنبشی دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 16

 

به نام خدا

دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

موضوع:

اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی

Attention – Deficit / Hyperactivity

استاد:

جناب آقای حسن پور

دانشجو:

رعنا صادقی

رشته:

روانشناسی نیازهای ویژه

ورودی بهمن 1383

بهار 1386

فهرست مطالب

چکیده

مقدمه

پیشینه تاریخی اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی

تعریف اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی

شیوع اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی

مشکل های بالینی این اختلال

سبب شناسی اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی

درمان اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی

تشخیص افتراقی

وضعیت و رفتار مشاهده شده کودک در کلاس

شرح رفتار کودک از نظر مربی

شرح رفتار کودک از نظر مربی ورزش

بهداشت جسمانی و روانی کودک از نظر مربی بهداشت

شرح رفتار کودک از نظر والدین

منابع و مأخذ

چکیده

اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی به شکل های مختلفی تعریف شده یکی از این تعاریف: فعالیت حرکتی بیش از حد فزون جنبشی از نظر بارکلی: فزون جنبشی عبارت است از اختلال رشدی در توجه، کنترل تکانشی، بی قراری و هدایت رفتار که به طور طبیعی ایجاد می شود و ناشی از اختلال های عصب شناختی بزرگ، حسی، حرکتی یا هیجانی نیست. عوامل گوناگونی بر شیوع این اختلال اثر می گذارند، بلی از این عوامل پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی است که با شدت این اختلال همبستگی دارد. اثر این اختلال در عملکرد تحصیلی، توجه و نا باز داری رفتاری تا اواخر سال های نوجوانی باقی می ماند. بعضی از مشکلات بالینی کودکان دارای اختلال فزون جنبشی، تکانشگری، کم توجهی و حواس پرتی، ناتوانی یادگیری، رفتارهای آزارشی و...

عوامل خانوادگی نیز نقش مهمی در زندگی نوجوانان با اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی دارد. به طور کلی دانش آموزان با اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی در کلاس درس، بدون فکر عمل می کنند، دست و پا چلفتی و بی ثبات هستند.

مقدمه

اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی یکی از متداول ترین اختلال های کودکی است که میزان مراجعه به مرکزهای درمانی به علت آن از تمامی اختلال های دیگر بیشتر است. این اختلال که اولین یا دومین اختلاتل فراوان در دوران کودکی و نوجوانی است برای بسیاری از دانش آموزان مشکل های قابل توجهی ایجاد می کند و بر عملکرد شناختی، اجتماعی، هیجانی، خانوادگی آنان و سپس در بزرگسالی، بر عملکرد شغلی و زناشویی آنها تأثیر می گذارد. سبب شناسی و درمان این اختلال هنوز بطور کامل مشخص نشده است به نظر می رسد شناخت بهتر اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی به شناخت بهتر بسیاری دیگر از اختلال های همبود همچون اختلال سلوک، اختلال نافرمانی ستیزشی و ناتوانی یادگیری کمک می کند.

نتیجه پژوهش های انجام شده در مرکز های پژوهشی و دانشگاهی در سراسر جهان شناخت و آگاهی بسیار جدیدی از ویژگی ها و سبب شناسی این اختلال به دست داده است.

در ارزیابی این اختلال نیز امروزه بر مطالعه شرح حال کودک و بررسی رفتارها در محیط های طبیعی همچون خانه و مدرسه تأکید می شود.

پیشینه تاریخی اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی

توصیفی که از فزون جنبشی وجود دارد از پزشکی آلمانی بنام هاینریش هافمن در میانه سال های 1800 است. ویلیام جیمز در کتاب اصول روان شناسی به ویژگی هایی اشاره کرده که خود آن را ((اراده انفجاری)) می نامد و این ویژگی ها بسیار شبیه به فزون جنبشی هستند. یکی از این ویژگی ها بی ثباتی رفتار بود که آن را اختلال رفتار پس از آنسفالیت این نشانه ها در کودکانی که درگذشته رفتارهای عادی داشتند نیز به سرعت مشاهده می شد: نابهنجاری های حرکتی، بی مسئولیتی، بی قراری، فزون جنبشی و حرکت های رقص گونه. با وجود آنکه فزون جنبشی از دهه 1920 تقریباً در تمام کشورهای دنیا شناسایی شده بود اما از دهه 1960 بطور جدی مورد توجه و علاقه دانشمندان قرار گرفت. می توان گفت که از دهه 1930 تا اواخر 1950 جامعه علمی امریکا در درجه اول به مسئله آموزش، رشد و خانواده این کودکان توجه می کرد و کارایی گروه درمانی را مورد آزمایش قرار می داد و همین دوره مصادف با کشف داروهای آمفتامین بود. دارو درمانی در مورد این اختلال تا سال های آخر دهه 1960 گسترش یافت و در پایان همین دهه و دهه پس از آن، دارو درمانی به عنوان درمان فزون جنبشی مورد پذیرش قرار گرفت. در سال 1957 لدفرود نهوف نشانگان رفتار فزون جنبشی را توصیف کرد که نشانه های اصلی آن فزون جنبشی، ضعف در تمرکز حواس، کم توجهی، ضعف در انجام تکالیف های مدرسه، تکانشگری، زود رنجی و بی ثباتی کلی بود. آنها بر این باور بودن که علت این نشانگان چیزی جز آسیب مغزی در دی آنسفال (تالاموس، هیپوتالاموس) نیست. اگر چه پیدا کردن شاهدی بر این ادعا کار دشواری بود و به همین دلیل اصطلاح آسیب خفیف مغزی پیشنهاد شد. واژه های که با وجود شهرت خیلی زیاد عمر چندان طولانی نداشت. انجمن روان پزشکان امریکا در گزارش های تشخیصی و آماری خود، به جای این اصطلاح ((نارسایی توجه / فزون جنبشی)) را مطرح کرد.

تعریف اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی

اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی به شکل های مختلف و با نام های متفاوتی تعریف شده و تقریباً هیچ گاه توافقی در انی زمینه وجود نداشته است. این اختلال معمولاً با ویژگی هایی چون بیش فعالی، تکانشگری، بی توجهی مانند اینها توصیف شده، و اغلب این نگرش وجود داشته است که آن را ناشی از عوامل زیستی، آسیب مغزی، یا وراثت بدانند. معمولاً تعریف های متعددی که ارایه شده، هر کدام بر جنبه ای تأکید داشته اند.

وری (1968) در تعریف خود بر فعالیت حرکتی بیش از حد تأکید می کند: ((فعالیت حرکتی روزانه، که به طور معناداری بیشتر از حد عادی است)).

کنت (1994) در واژه نامه ی ورزشی خود این اختلال را: ((فعالیت حرکتی بیش از حد)) تعریف می کند. بارکلی (1982) تعریف زیر را پیشنهاد می کند: ((فزون جنبشی عبارت است از اختلال رشدی در توجه، کنترل تکانشی، بی قراری، و هدایت رفتار که بطور طبیعی ایجاد می شود و


دانلود با لینک مستقیم


اختلال نارسایی توجه فزون جنبشی
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.