یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق در مورد مقدمه ای بر GIS

اختصاصی از یارا فایل تحقیق در مورد مقدمه ای بر GIS دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

تحقیق در مورد مقدمه ای بر GIS


تحقیق در مورد مقدمه ای بر GIS

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحات: 39

 

مقدمه

برنامه ریزی جهت هر نوع کاری نیازمند داشتن اطلاعات مربوط به آن کار است که این نیازمندی در مورد برنامه ریزی برای استفاده های انسان از سرزمین نیز صادق است.

زیرا بدون اطلاعات مربوط به شناخت منابع اساساً نمی توان بخشهای دیگر فرآیند برنامه ریزی استفاده از سرزمین یا به عبارتی آمایش سرزمین را برای عمل برنامه ریزی مهیا ساخت. از بدو برنامه ریزی استفاده از سرزمین گردآوری اطلاعات اهم مشکل برنامه ریزان بوده است. این مهم را ابتدا با آماربرداری و نمونه برداری از منابع به انجام می رساندند و به تدریج دریافتند که جهت برنامه ریزی بهتر و دقیقتر نیاز به اطلاعات مکانی از منابع یا اطلاعات فضایی دارند. رفع مشکل را برنامه ریزان در نقشه سازی منابع یافتند. پس از جنگ جهانی دوم و پیشرفت دانش تفسیر عکسهای هوایی نقشه سازی منابع آسانتر شد. برنامه ریزان استفاده از سرزمین دریافتند که می توانند با یاری نقشه سازان و فن آوری آنان بهتر به مقصود دست یابند. مرور بر پیدایش و تحول دانش جدید رایانه ای سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) را می توان به شرح زیر عنوان نمود.

  • تفسیر اتوماتیک عکسهای هوایی برای نقشه سازی موضوعی منابع زمینی.
  • ساماندهی اطلاعات نقشه ای در گروههای موقعیت جغرافیایی.
  • ارزیابی توان اکولوژیکی پهنه های جغرافیایی برای کاربریهای استفاده از سرزمین / محیط زیست.
  • مدل سازی اکولوژیکی برای ارزیابی رایانه ای توان سرزمین.

سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای ذخیره سازی و مدیریت رایانه ای داده های زمینی به صورت یک نظام به وجود آمد و جهانگیر شد. کاربرد این سامانه جهت نقشه سازی ، ارزیابی و برنامه ریزی سرزمین توسط تاملینسون ارائه شد. داده های جمع آوری شده محدود به پنج گونه بودند :

  • استفاده حاضر از سرزمین
  • توان اکولوژیکی سرزمین برای کشاورزی
  • توان اکولوژیکی سرزمین برای جنگلداری
  • توان اکولوژیکی سرزمین برای گشت و گذار
  • توان اکولوژیکی سرزمین برای حفاظت حیات وحش

برای جمع بندی داده های موضوعی تک بعدی ، اندیشمندان دریافتند که با روی هم گذاری نقشه های موضوعی تک بعدی ، تقابلها ، تداخلها و وابستگیهای به هم پیچیده را بهتر می توان دید ، ارزیابی و نتیجه گیری کرد.

 تعریف GIS (Geographical Information System)

سامانه اطلاعات جغرافیایی عبارت است از یک نظام منسجم از سخت افزار ، نرم افزار و داده ها که امکان می دهد داده های وارد شده به رایانه ، ذخیره ، تجزیه و تحلیل ، انتقال ، ارزیابی و بازیابی شده و به صورت اطلاعات نقشه ای ، جدولی و مدلی از پهنه های جغرافیایی منتشر شوند.

به هر حال سامانه اطلاعات جغرافیایی یک فن یا ماشین ابزاری است که می توان از آن در شناسایی داده ها (نقشه سازی موضوعی) ، تجزیه و تحلیل و تفسیر و جمع بندی داده ها ، ارزیابی توان اکولوژیکی و نیاز اقتصادی اجتماعی برای استفاده انسان از سرزمین ، تغییرات محیط زیست ، شناخت تخریبها ، ضایعات و آلودگیها و از همه مهمتر برنامه ریزی منطقه ای یا به اصطلاح امروزی آن در برنامه ریزی محیط زیست که در برگیرنده تمامی موارد یاد شده در بالا است از آن بهره جست. GIS پلی بین پایگاه داده های منابع و مدیریت است.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق در مورد مقدمه ای بر GIS
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.