یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله جهانی شدن و مهاجرت راه فروبسته مهاجرت

اختصاصی از یارا فایل مقاله جهانی شدن و مهاجرت راه فروبسته مهاجرت دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

مقاله جهانی شدن و مهاجرت راه فروبسته مهاجرت


مقاله جهانی شدن و مهاجرت  راه فروبسته مهاجرت

لینک پرداخت و دانلود در "پایین مطلب"

 فرمت فایل: word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

 تعداد صفحات:14

اشاره: نویسنده در نخستین بخش مطلب حاضر به تحلیل و بررسی فرایند تاریخی مهاجرت و سپس ارتباط آن با جهانی شدن پرداخت. بخش اول با این پرسش پایان گرفت که آیا می توان بار دیگر انتظار داشت که آزادسازی مبادلات تجاری و عموما توسعه باعث کاهش جریان مهاجرت شود؟ اینک پاسخ این پرسش و واپسین بخش مطلب.

مبادلات تجاری بین المللی به نخستین بخش پرسش ما پاسخ می دهد. به واقع اگر تصور کنیم که هیچ گونه مهاجرت بین المللی وجود ندارد، مبادله آزاد کالاها و تولیدات موجب می شود که کشورهای در حال توسعه در تولید آن دسته از کالاهایی که دارای منابع طبیعی خاص فراوان و نیروی کار غیرتخصصی هستند، تخصص یابند. در نتیجه گرایشی برای یکسان سازی و ایجاد تعادل در سطح درآمد دستمزد عوامل تولید بین کشورهای طرف مبادله ایجاد می شود و در شرایطی که تفاوت و اختلاف در سطح درآمد ها، به عنوان رکن اصلی مهاجرت تلقی می شود، گرایش به مهاجرت کاهش می یابد. به این ترتیب مبادله آزاد به عنوان جانشینی برای جابجایی افراد قلمداد می شود. با فرض نوعی ادغام منطقه ای، گرایش به یکسان سازی نرخ عوامل تولید (که می تواند در کاهش گرایش افراد به مهاجرت تأثیرگذار باشد) نیز می تواند عامل انگیزشی قوی به مهاجرت در نزد کشورهای جهان سوم باشد که در چارچوب موافقتنامه های تجاری ممتاز قرار نمی گیرند. به علاوه سطح یکسان سازی و زمان صرف شده برای نیل به این هدف را نمی توان با الگوی آماری مقایسه ای ارزیابی کرد. به طور خلاصه، زمان انجام فرآیند، عامل تعیین کننده در انتخاب مهاجر بالقوه است که باید بین امید به بهبود دائمی اما آتی سطح زندگی خود در نتیجه مبادله آزاد و یا بهبود سریع اما زودگذر با مهاجرت موقتی یکی را برگزیند. کاهش شکاف درآمد بین کشورها نیازمند رشد اقتصادی قوی و دائمی در کشورهای فقیر است. اگر بخواهیم عددی را به طور تخمینی پیش بینی کنیم، باید بگوییم که در بهترین شرایط این امر در طول ۵۰ سال با رشد سالیانه بالای ۶ درصد میسر می شود. اما در این میان اگر نسبت ثبات سیاسی و اقتصادی کشور مبدأ تردیدی باشد، شرایط برای انتخاب یکی از این دو گزینه متفاوت خواهد بود. مهاجرت کردن نوعی تصمیم گیری شخصی است ولی ماندن در کشور یعنی اعتماد کردن به حکومت و سیستم بازار.
اگرچه می توان تصور کرد که ظهور گرایش و تمایل در افراد برای یکسان ساختن نرخ عوامل تولید، میزان رغبت افراد به مهاجرت را کاهش می دهد، اما تحولات ساختاری اقتصادی نیز زمینه ساز مهاجرت می باشند. اگر عواملی برای فراخواندن افراد به مهاجرت وجود داشته باشد، مشاهده خواهیم کرد که با وجود رشد تولید در کشورهای مبدأ مهاجرت نیز افزایش می یابد. فرآیند توسعه مستلزم نوعی ناپایداری در بخشهایی از جمعیت است. انتقال جمعیت به بخش ثانوی بالاخص ساخت و ساز، باعث افزایش درآمد می شود که همین مسئله نیز شرایط را برای تأمین هزینه های مهاجرت فراهم می آورد و موجب افزایش آسیب پذیری مشاغل با نوسانات کاری می شود.
تجربه جامعه اروپا
جامعه اروپا از جهاتی نمونه مناسبی است که روابط بین مهاجرت های بین المللی، مبادلات آزاد تجاری و ادغام منطقه ای را به خوبی نشان می دهد. هدف بازار مشترک، قابلیت انتقال کالا و عوامل تولید است. لذا مهاجرت بین المللی هم هدف و هم ابزاری برای تحقق بخشیدن به الحاق اقتصادی با شرایطی متفاوت از مناطق آزاد تجاری است. سؤالی که مطرح می شود این است که آیا گشودن فضای تجاری بین کشورهای جامعه اروپا توانسته در کاهش مهاجرت درون جامعه اروپا تأثیرگذار باشد و یا زمینه را برای مهاجرت از کشورهای ثالث فراهم آورده است؟


دانلود با لینک مستقیم


مقاله جهانی شدن و مهاجرت راه فروبسته مهاجرت
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.