یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

تحقیق درباره کودکان

اختصاصی از یارا فایل تحقیق درباره کودکان دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 10

 

بسمه تعالی

فهرست

عنوان صفحه

هرم غذایی

اهمیت خوردن صبحانه

اهمیت خوردن میان وعده ها

مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن

توصیه های غذایی لازم جهت بهبود رشد کودکان

والدین چه کمکی می توانند به مشکل غذا خوردن کودکان کاهش اشتهای آنها کنند

طرز تهیه چند میان وعده

تغذیه در دوران بیماران

تغذیه در دوران نفاهت

گروه های اصلی غذایی و نیاز کودک به هر یک از گروه ها

غذاها از مواد مغذی تشکیل شده اند و تغذیه صحیح یعنی خوردن و دریافت مقدار لازم و کافی از هر یک از این مواد.

هرم یا مثلث غذایی یک راهنمای غذایی روزانه برای افراد می باشدکه تعادل، تنوع و میزان سهم مورد نیاز از گروه های غذایی را نشان می دهد.

هرم غذایی از 5 گروه اصلی غذایی تشکیل شده است که شامل:

 

1- گروه نان وغلات:

این گروه شامل غلات کامل مانند برنج، گندم، جو ، ذرت، انواع ماکارونی و رشته ها،آردها و بیسکویت های ساده و انواع نان است اجزای این گروه می توانند قسمت اعظم انرژی روزانه کودک را جهت رشد، فعالیت و سلامت او تأمین کنند در کنار انرژی،این گروه حاوی پروتئین گیاهی، بخشی از ویتامین ها و املاحی مثل آهن نیز هستند.

هر واحد از این گروه شامل30 گرم نان، نصف لیوان ماکارونی یا برنج پخته(5 قاشق غذاخوری) می باشد.

کودکان سنین 2 تا 6سال به حداقل 3 واحد از این گروه در طی روز احتیاج دارند.

2- گروه میوه ها:

این گروه شامل انواع میوه های تازه، آب میوه های طبیعی و میوه های خشک (کشمش ، برگه ها، انجیر خشک و... ) است.این گروه منبع خوبی از انواع ویتامین ها مثل ویتامین C و پیش سازهای ویتامین A بوده که دربالا بردن مقاومت کودک در برابر بیماری وعفونت، سلامت پوست ،حفظ توانایی دید چشم در تاریکی، سلامت لثه ها وترمیم زخم ها نقش موثردارند. علاوه برآن میوه ها حاوی فیبر غذایی بوده که مصرف کافی از آن ها میتواند ازبروز مشکلاتی مثل یبوست درکودکان پیش گیری کند.

هر واحد از این گروه شامل:نصف تا یک عدد میوه ی متوسط مثل یک سیب پرتقال و...نصف تا سه چهارم آبمیوه ی طبیعی و یا حدود یک چهارم لیوان میوه های خشک حداقل2 واحد از این گروه باید در برنامه ی غذایی روزانه ی کودک گنجانده شود.

گروه سبزی ها:

گروه سبزی ها شامل انواع سبزیهای زرد رنگ و سبز رنگ است. این گروه حاوی ویتامین هایی مثل ویتامین C، پیش ساز ویتامین A، فولات واملاحی مثل پتاسیم ومنیزیم هستند همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی هستند.

هر واحد از این گروه شامل 2 تا 4 قاشق غذاخوری سبزی های پخته، حدود نصف لیوان سبزی خام می باشد.

از این گروه باید حداقل 3 واحد در برنامه های غذایی روزانه کودک وجود داشته باشد.

گروه شیروفرآورده های آن:

اجزای این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک ، دوغ وبستنی ساده است.

هر واحد از این گروه شامل نصف تا یک چهارم لیوان شیر یا ماست ویا 15 تا 20 گرم پنیرمی باشد.

مواد غذایی این گروه حاوی انرژی پروتئین حیوانی وچربی بوده واز منابع غنی کلسیم وفسفر هستند .مصرف کافی آن ها برای تامین سلامت رشد استخوانها ودندانهای کودک ضروری است .همچنین دارای ویتامین های "گروه ب "و ویتامین آ هستند .

کودکان روزانه به 4 تا 5 واحد از اجرای این گروه نیار دارند.

گروه گوشت وجانشین های آن:

این گروه شامل انواع گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهی ومیگو، انواع حبوبات (عدس، لوبیا و... ) انواع مغزها (پسته، بادام، گردو و...) وتخم مرغ است.

هر واحد از این گروه برای کودکان شامل 30 تا 60 گرم از انواع گوشت ها،4 تا 5 قاشق غذاخوری حبوبات پخته و یا 1 عدد تخم مرغ پخته می باشد.

مواد غذایی این گروه به ویژه انواع گوشت وتخم مرغ ازمنابع غنی پروتئین حیوانی بوده که برای رشد و ترمیم بافت های بدن کودک ضروری هستند علاوه برآن گوشت ها منبع خوب آهن و روی هستند که در خون سازی و رشد نقش مهمی را ایفا می کنند. مواد غذایی این گروه از منابع ویتامین A وویتامین گروه B نیز هستند.

مصرف2 واحد از این گروه در برنامه ی غذایی روزانه کودک ضروری است.

گروه متفرقه

این گروه درراس هرم غذایی قرارداردوشامل چربی ها و روغن ها ،کره ،ماگارین، خامه ،سس های چرب وانواع شیرینی ها مثل شیرینی ها،نبات، قند وشکر، عسل، انواع دسرهای شیرین، نوشابه های گازدار ... هستند مواد غذایی این گروه دارای انرژی زیاد و عاری از مواد مغذی است. مصرف این مواد غذایی ،اشتهای کودک را برای صرف غذاهای اصلی وسایرمواد غذایی مغذی از بین برده به علاوه می تواند باعث چاقی وپوسیدگی دندان (در مورد شیرینی ) در آن ها شود .

توصیه می شودکه تا حد امکان از این خوراکی ها کمتر استفاده شود ودر صورت استفاده ، مصرف آن به مقدارکم وبعد ازصرف غذای اصلی باشد تا به اشتهای کودک لطمه نزند برای این مواد غذایی واحد خاصی توصیه نمی شود .

مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن :

ید از املاحی است که درتکامل سیستم عصبی در دوران جنینی ونیز درسلامت اعصاب در دوران کودکی تاثیر مهمی دارد.نمک ید دار،ماهی وآبزیان ازمنابع غنی ید محسوب میشوند.

کمبود ید موجب کند ذهنی، کاهش آموزش پذیری وضعف توانایی جسمی کودکان می شود. این مشکل با مصرف نمک یددار دررژیم غذایی تاحدودی برطرف می شود.

کودکان به علت رشد سریع نیاز به آهن دارند.و توانایی یادگیری درکودکان مبتلا به کمبود آهن کاهش می یابد.مصرف مقداری گوشت قرمز بدون چربی راحت ترین راه رساندن مقدار بیش ترآهن به یک کودک است متاسفانه تعدادی ازبچه ها تمایلی به خوردن تکه های گوشت ندارند که در این موارد بهتر است گوشت چرخ کرده جایگزین شود.

کلسیم برای تشکیل مواد معدنی استخوان و رشد بافت استخوانی در کودکان لازم است باید به مقدارکافی شیر،ماست، پنیر و .... دربرنامه ی غذایی وجود داشته باشد.البته بهتر است پنیر راشب مصرف کرده یا صبح ها به همراه گردو و بادام استفاده کنید ودر صورت عدم تمایل کودک به مصرف شیراضافه کردن کمی عسل یا پودر کاکائو(در حد یک قاشق مرباخوری) به شیر نیز ممکن است کودک را به خوردن شیر علاقمند کند .همچنین می توان شیر را بصورت غذاهایی مثل فرنی و شیر برنج به کودکان داد .

ویتامین D برای جذب کلسیم ورسوب آن در استخوانها مورد نیاز است . این ماده از تاثیر آفتاب بربافتهای زیر پوستی به دست می آید.

کمبود روی سبب اختلال در رشد، کم اشتهایی وکاهش حس چشایی می شود. بهترین منبع روی گوشت وغذاهای دریایی هستند.


دانلود با لینک مستقیم


تحقیق درباره کودکان
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.