یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله درباره نقش کیفیت طراحی مهندسی در ارتقاء بهره وری سیستم شبکه توزیع برق

اختصاصی از یارا فایل مقاله درباره نقش کیفیت طراحی مهندسی در ارتقاء بهره وری سیستم شبکه توزیع برق دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 33

 

نقش کیفیت طراحی مهندسی در ارتقاء بهره وری سیستم شبکه توزیع برق

کلمات کلیدی : طراحی مهندسی , کیفیت , پایش , بهره وری , پژوهش

چکیده :

در زنجیره ساختار حلقه های ناگسسته تولید , انتقال و توزیع صنعت برق , انرژی الکتریکی جوهر حیات پیوستگی آن محسوب میشود و این انرژی با ارزش در بخش توزیع صنعت برق معنای کار مایه را در می یابد . قابلیت ساختار شبکه توزیع برق و کیفیت بهره برداری از آن از فرآیند طراحی مهندسی نشأت می گیرد و بین درجه کیفیت طراحی مهندسی و میزان بهره وری شبکه توزیع برق رابطه همبستگی معنی داری وجود دارد . مطالعه تحولات بخش توزیع صنعت برق کشور ایران در سالهای اخیر نشان میدهد که توجه مدیریت شرکتهای توزیع برق به ارتقاء کیفیت طراحی مهندسی به منظور دستیابی به افزایش سطح بهره وری سیستم از شتاب روز افزونی برخوردار گردیده و امروزه در اغلب شرکتهای مذکور سیستم مدیریت کیفیت (ISO9001: 2000 ) به عنوان عامل تضمین ارزش مورد انتظار تحقق اهداف کیفی مدیریت آنها تلقی میشود .

هدف از ارائه مقاله حاضر ضمن بیان ادبیات نظری مرتبط با موضوع تأکید بر رویکرد دستیابی به بهره وری سیستم توزیع برق از طریق ارتقاء کیفیت طراحی مهندسی و نشان دادن نتایج حاصل از بررسی تحقیقی در قلمرو و محیط پژوهش بخش توزیع صنعت برق استان آذربایجانغربی و ارائه پیشنهادات مفید میباشد . استنتاج بحث حاکی است که ارتقاء کیفیت طراحی مهندسی موجب افزایش قابلیت های سیستم شبکه توزیع برق میشود .

از مهمترین پیامدهای آن را میتوان : افزایش ضریب قابلیت فنی , کاهش هزینه سرمایه گذاری , ایمن سازی شبکه , بهبود شرایط زیست محیطی , کاهش تبعات حقوقی و ... را نامبرد و این وضعیت میتواند در ارتقاء بهره وری سازمانی و برآورد الزامات مشتری محوری اثر بخش واقع گردد .

1ـ مقدمه :

با توجه به اینکه بخش توزیع صنعت برق در ارتباط مستقیم با سمت تقاضای انرژی الکتریکی قرار گرفته , لذا اهمیت آن قابل تعمق و چشمگیر است . " توجه به شبکه های توزیع برق و تزریق روح مهندسی به فعالیتهای آن در دهه گذشته شتاب فراوانی گرفته است . امروزه تهیه طرحها و نقشه های مهندسی در این شاخه از صنعت برق نیز جایگاه خود را می طلبد که آن را میتوان دگرگونی و شکوفائی در شبکه های توزیع برق ایران نامید " [2] . هدف نهایی از طراحی و کارکرد یک سیستم بزرگ و در هم تنیده , رساندن انرژی الکتریکی با ارزان ترین بهاء و بهترین کیفیت در شرایط ایمنی به مصرف کنندگان است . تحلیل , طراحی و کارکرد درست سیستم شبکه توزیع برق مستلزم دقت و توجه به نکات فراوان و روز به روز تازه ای است که آن را از بخش های دیگر متمایز می کند " [8] .

سیستم مدیریت کیفیت ( ISO9001 : 2000 ) به عنوان روشی سیستماتیک میتواند در ارتقاء کیفی طراحی مهندسی شبکه توزیع برق اثر بخش واقع گردیده و در حالت کلی بر دو محور فرآیند گرائی و مشتری مداری تأکید دارد و جویای برآورد الزامات قانونی و الزامات مشتری برای شرکتهای توزیع انرژی الکتریکی میباشد . رویکرد طراحی مهندسی شبکه توزیع برق به سیستم مدیریت کیفیت میتواند به پیامد افزایش قابلیت های بهره برداری از آن و نتیجتاً به ارتقاء سطح بهره وری سیستم شبکه توزیع برق منجر شود .

در مقاله حاضر ضمن روی آوری به بیان مباحث نظری ـ کاربردی مرتبط با موضوع , با استفاده از روش تحقیق توصیفی و تاریخی به مطالعه تحقق اهداف کیفی سیستم مدیریت کیفیت در واحدهای طراحی مهندسی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانغربی از سال 1382 لغایت سال 1383 پرداخته ایم و ضمن نشان دادن نتایج بررسی تحقیقی به ارائه پیشنهادات و نتیجه گیری مقاله مبادرت ورزیده ایم , که جای امید است هر چند اندک برای ارتقاء کیفیت و بهره وری بخش توزیع صنعت برق کشورمان مفید و اثر بخش واقع گردد .

2ـ اهمیت طراحی مهندسی در شبکه توزیع برق :

" بدون تردید میتوان گفت که انرژی الکتریکی یکی از با ارزش ترین صور انرژی و صنعت برق یکی از مهمترین صنایع موجود است که در زندگی روزمره جامعه انسانی نقش دارند " [1] . صنعت برق شامل سه بخش تولید , انتقال و توزیع بوده که به عنوان حلقه های ساختار به هم پیوسته ای که وظیفه تولید , انتقال و توزیع انرژی الکتریکی را بر عهده داشته از تکنولوژی پیشرفته و سرمایه بری هنگفتی برخوردار میباشند . " با توجه به اینکه 35 درصد از سرمایه گذاری های صنعت برق , به بخش توزیع مربوط است و عدم طراحی صحیح , هدایت سیستم بدون برنامه ریزی و تعیین اهداف بدون کنترل پروژه ها , موجبات اعمال ضرر به سرمایه ملی , اتلاف انرژی و عدم رضایت و بدبینی مشترکین را بدنبال داشته است . بنابراین لزوم آموزش و انتقال دانش فنی , نوآوری , رعایت نکات فنی و استانداردها , نظارت , کنترل و ارزیابی در سیستمهای توزیع شدیداً احساس میشود " [2] .

بررسی مطالعاتی مستندات شبکه های توزیع برق در زمان گذشته نشان میدهد که گرایش طراحی به مهندسی شدن از شتاب روز افزونی برخوردار بوده است و این پدیده ناشی از عوامل گسترده و پیچیده شدن شبکه های توزیع برق , میل به کاهش تلفات انرژی الکتریکی , گرایش به صرفه جویی اقتصادی ,


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره نقش کیفیت طراحی مهندسی در ارتقاء بهره وری سیستم شبکه توزیع برق
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.