یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

یارا فایل

مرجع دانلود انواع فایل

مقاله درباره نفت گاز یا گازوئیل

اختصاصی از یارا فایل مقاله درباره نفت گاز یا گازوئیل دانلود با لینک مستقیم و پر سرعت .

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word  و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 3

 

دسته ای از هیدروکربنها که تعداد اتمهای کربن آنها تقریبا بین15 تا 25 بوده و از نفت سفید سنگین تر و نقطه جوش آنها بین 180 تا 370 درجه سانتی گراد است را نفت گاز می نامند و جزء فرآورده های میان تقطیر است . این فرآورده را می توان از اجزاء تقطیر شده در فشار جو و تقطیر در خلاء و کراکینگ کاتالیزوری تهیه نمود .

نفت گاز در موتورهای دیزلی بدون جرقه خارجی و تاسیسات جرارتی به عنوان سوخت مصرف می شود . درجه یا عدد ستان کیفیت نفت گاز را مشخص می کند که بالا بودن آن نشان دهنده کیفیت یا بالا بودن نسبت مولکولهای پارافینی در مقایسه با مولکولهای آروماتیک است .

ویژگیهای نفت گاز

ویژگیهای نفت گاز به نوع نفت خام بستگی دارد ، که برخی از این ویژگیها عبارتند از :

الف – چگالی نسبی

چگالی نفت گازها بین 81/0 و 89/0 می باشد . هرچه میزان هیدروکربن های نفتی و آروماتیک در نفت گاز بیشتر باشد ، چگالی آن بالاتر است .

ب – تقطیر

نقطه جوش اولیه نفت گاز حدود C 220 است . مشخصات تقطیر فقط برای قسمتهای سنگین نفت گاز تعیین شده است به این ترتیب که در C250 کمتر از 65% آن باید تقطیر شود و در C 350 بیشتر از 85% .

ج – لزجت

نوع جریان ریزی ذرات پخش شده نفت گاز بستگی به لزجت آن دارد ، لزجت باید از 12 سانتی استوک کمتر باشد و هنگام ورود نفت گاز به منافذ سوخت پاش به هیچوجه نباید از 40 سانتی استوک تجاوز کند .

د – عدد ستان

عدد ستان نفت گاز باید بیشتر از 50 باشد تا موتور دیزل نرم و بی صدا کار کند . به علاوه پائین بودن عدد ستان باعث تشکیل کک در نوک تزریق کننده می شود .

افزایش نیترات اتیل باعث بهبود عددستان می شود .

همانگونه که قبلا بیان شد ، رابطه ساده ای بین عددستان و ترکیب شیمیائی نفت گاز برقرار شده است که به وسیله اندیس دیزل نشان داده می شود .

ه – نقطه ریزش

نقطه ریزش بستگی به نقطه نهائی تقطیر و میزان پارافینهای قابل تبلور در نفت گاز دارد .

مقدار محصول و پاره ای از مشخصات نفت گاز بدست آمده از چاهای گوناگون ایران درجدول زیر نشان داده شده است .


دانلود با لینک مستقیم


مقاله درباره نفت گاز یا گازوئیل
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.